Δευτέρα, Δεκέμβριος 9, 2019
More
    Αρχική Μεταφρασμένη Λογοτεχνία Άννα Καρένινα - Nikolaevic Lev Tolstoj

    Άννα Καρένινα – Nikolaevic Lev Tolstoj

    -

    Άννα Καρένινα, το ευαγγέλιο του ρωσικού ρεαλισμού, για μια τεράστια τοιχογραφία της προεπαναστατικής ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα.

    Προσωπική άποψη: Ηλιάνα Βολονάκη

    Άννα Καρένινα, αγαπημένοι μου, ένα μυθιστόρημα του Ρώσου συγγραφέα Λέοντα Τολστόι. Δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά σε συνέχειες στο περιοδικό Ρούσκιι Βέστνικ μεταξύ 1873 και 1877, ενώ εκδόθηκε για πρώτη φορά ως βιβλίο το 1878.

    Θεωρείται ένα από τα κορυφαία έργα του συγγραφέα, αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ο Τολστόι περιγράφει το πώς το πάθος ενός ανθρώπου μπορεί να τον οδηγήσει στο προσωπικό δράμα και την καταστροφή, ενώ αναλύει ψυχολογικά τους ανθρώπινους χαρακτήρες.

    Είναι δύσκολο ένα τόσο μακρύ και σπουδαίο μυθιστόρημα να το εκθέσω σε μια σύντομη παρουσίαση.

    Δεν ξέρω εάν συμφωνείτε με τη σκέψη μου, αλλά το θεωρώ το ευαγγέλιο του ρωσικού ρεαλισμού, για μια τεράστια τοιχογραφία της προεπαναστατικής ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα. Πρόκειται για μια περίοδο έντονων οικονομικών μεταρρυθμίσεων και ιδεολογικών μαχών στο εσωτερικό της χώρας, όπου αυτός ο ευγενής της υπαίθρου, ανάμεσα στα στρατόπεδα των συντηρητικών και των ριζοσπαστών, υποστήριζε ότι καμιά αλλαγή δεν είναι εφικτή αν δεν αλλάξουν πρώτα οι ψυχές και οι σχέσεις των ανθρώπων.     

    Μα πόσο δίκιο;

    Αξίζει να σημειωθεί πώς  το βιβλίο αυτό  χαρακτηρίζεται ως αυτοβιογραφικό, διότι μέσα σε αυτό, ο Τολστόι συμπυκνώνει τις φιλοσοφικές αλλά και θρησκευτικές αντιλήψεις του, προσωπικά βιώματα και μαζί και πάθη.

    Μετά από μία συζήτηση, ομολογώ δεν το γνώριζα, το βιβλίο αυτό έμαθα είχε τίτλο Δύο γάμοι, δύο ζευγάρια, αλλά άλλαξε τον τίτλο για να δείξει ότι είναι κάτι πιο βαθύ από το να περιγράφει τον καλό και τον κακό γάμο, επειδή τον ενδιέφερε το πάθος και ο σπαραγμός και όχι μόνον η ηθική ή ο κοινωνικός επανακαθορισμός.

    Άννα Καρένινα

    Το βιβλίο βρέθηκε στα χέρια μου αρκετό καιρό αργότερα, αφότου είχα παρακολουθήσει πρώτα τη θεατρική του παράσταση με την αξιολάτρευτη Ντενίση! Αλλά διαφορετικά να το φαντάζεσαι ως εικόνα και διαφορετικά να το ζεις από τη δική σου πλευρά, με τη δική σου φαντασία ίσως, σε σελίδες χαρτιού, με μυρωδιά!

    Θα σας γράψω, αναλύσω, μερικά στοιχεία του και ο καθένας από εσάς θα βγάλει τα συμπεράσματά του!

    Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ο κόσμος των αριστοκρατών, ανάμεσά τους και η ηρωίδα του μυθιστορήματος Άννα Καρένινα, μια νέα, όμορφη γυναίκα της υψηλής κοινωνίας, η οποία ζει σε μια καταπιεστική γι’ αυτήν οικογένεια μαζί με τον σύζυγό της και τον μικρό γιο της.

    Σύντομα, η ισορροπία της ζωής της ανατρέπεται, όταν γνωρίζει τον Βρόνσκι, έναν νέο, όμορφο, πλούσιο και κοσμικό. Η αίσθηση του καθήκοντος απέναντι στο σύζυγο και η αγάπη για το παιδί της δεν δείχνουν να είναι αρκετά ώστε να την αποτρέψουν από τον έρωτα που αρχίζει να νιώθει για αυτόν τον νέο. Αλλά και εκείνος φαίνεται να νιώθει τα ίδια συναισθήματα για την Καρένινα, παρότι φλερτάρει και την Κίτι, μακρινή συγγενή εξ αγχιστείας της Άννας.

    Ο κοινωνικός τους περίγυρος σχολιάζει αρνητικά και ο σύζυγος της Άννας, θέλοντας να αποφύγει ένα κοινωνικό σκάνδαλο, αντιμετωπίζει την κατάσταση με ηρεμία και ψυχραιμία, όμως αρνείται να της δώσει διαζύγιο, πιστεύοντας ότι με τον τρόπο αυτό θα καταφέρει να κρατήσει κοντά τη σύζυγό του και μαζί της την αξιοπρέπειά του.

    Η Άννα Καρένινα εγκλωβίζεται και μέσα στη σχέση της, με τον νόμιμο σύζυγό της, αλλά και μετέπειτα με τον Βρόνσκι, με τον οποίο έμεινε έγκυος και απόκτησε μαζί του ένα κοριτσάκι. Ο σύζυγός της κράτησε το παιδί, του έδωσε μια θέση στην οικογένειά του, όμως η Άννα ήταν αδύνατον πια να μείνει μαζί του.

    Έτσι, αγαπημένοι μου, εγκαταλείπει τον γιο της και φεύγει με τον εραστή της και τη νεογέννητη κόρη τους για την Ευρώπη, όπου ζουν μαζί μερικές μέρες ευτυχίας. Με την επιστροφή τους, όμως, αντιμετωπίζουν και πάλι την επίμονη άρνηση του Καρένιν να της δώσει διαζύγιο. Αυτό, όμως, δημιουργεί ακόμη μία φορά έντονο πρόβλημα, ψυχολογικό κυρίως, στην Άννα η οποία πια είναι ανίκανη να χαρεί οτιδήποτε. Η κοινωνική κατακραυγή και η αβέβαιη θέση της τη ρίχνουν σε βαθιά μελαγχολία, που γίνεται μεγαλύτερη από την υποψία ότι ο Βρόνσκι δεν της είναι πια πιστός.

    Φθάνει σε σημείο να βρει καταφύγιο και παρηγοριά στην απατηλή ηρεμία που της χαρίζει η μορφίνη, αλλά πολύ σύντομα ανακαλύπτει ότι έχει βρεθεί σ’ ένα τραγικό αδιέξοδο. Δεν υπάρχει πλέον άλλη λύση γι’ αυτήν από το θάνατο, κι έτσι η Άννα Καρένινα δίνει τέλος στη ζωή της, πέφτοντας στις ρόδες ενός τρένου.

    Άννα Καρένινα

    Ο Τολστόι, όμως, δεν μένει σε αυτούς τους κεντρικούς ήρωες – αφηγείται την ιστορία του Λιέβιν, ενός πλούσιου κτηματία και φίλου της οικογένειας του αδερφού της Άννας, ο οποίος αρχικά ζει εργένης στο χωριό, απασχολούμενος με γεωργικές εργασίες και τη συγγραφή ενός βιβλίου για τη γεωργία στη Ρωσία. Στα μισά του βιβλίου παντρεύεται την Κίτι, πράγμα που ήθελε από την αρχή του έργου όμως η Κίτι του είχε αρνηθεί, καθώς ήταν ερωτευμένη με τον Βρόνσκι.

    Η  Άννα Καρένινα αγκαλιάστηκε αμέσως από το ρωσικό κοινό, μολονότι οι κριτικοί, ανάλογα με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις, διχάστηκαν.

    Ο Ντοστογιέφσκι, πάντως, υποκλίθηκε στον Τολστόι, χαρακτηρίζοντας το βιβλίο του ως “αδιαμφισβήτητη απόδειξη του Ρωσικού δαιμονίου”, αλλά και ως “ένα τέλειο καλλιτεχνικό έργο”, που δεν είχε τίποτα να ζηλέψει από την ευρωπαϊκή λογοτεχνική παραγωγή. Δεν σας κρύβω πως συμφωνώ απόλυτα μαζί του!

    Θα συμφωνήσω μάλιστα και με τον Φώκνερ! Όταν του ζητήθηκε να κατονομάσει τα 3 καλύτερα μυθιστορήματα όλων των εποχών, είπε: Άννα Καρένινα!

    Θα το χαρακτήριζα  εσείς, δεν ξέρω την άποψή σας – ως μία ανατροπή, αλλά και ταυτόχρονη θεμελίωσης  ένα – και γιατί όχι – πέρασμα της Ρωσικής Ιστορίας από την πτώση της δουλοπαροικίας ως την πρώτη Ρωσική επανάσταση.

    Ίσως επειδή διαφαίνεται, χάρη στους εσωτερικούς μονολόγους των ηρώων της, ως αναγνώριση αλλά και ως πρόδρομος του μοντέρνου ψυχολογικού μυθιστορήματος! Ο Τόμας Μαν το θεώρησε ως το μεγαλύτερο κοινωνικό μυθιστόρημα σε όλη την παγκόσμια λογοτεχνία.

    Περίληψη: Ο Vladimir Nabokov χαρακτήρισε την Άννα Καρένινα του Τολστόι « μία από τις μεγαλύτερες ερωτικές ιστορίες στην παγκόσμια λογοτεχνία».

    Κατά κοινή αναγνώριση το σπουδαιότερο μυθιστόρημα του 19ου αιώνα, η Άννα Καρένινα έχει θεωρηθεί η πνευματική αυτοβιογραφία του Τολστόι. Με φόντο την αυτοκρατορική Ρωσία, το βιβλίο είναι ένας εμβριθής και σύνθετος στοχασμός πάνω στον παράφορο έρωτα και την ολέθρια απιστία.

    Παντρεμένη με έναν ισχυρό κυβερνητικό παράγοντα, η Άννα Καρένινα είναι μια ωραία γυναίκα που ερωτεύεται βαθιά έναν πλούσιο αξιωματικό του στρατού, τον κομψό κόμη Βρόνσκι. Προσπαθώντας απεγνωσμένα να βρει την αλήθεια και το νόημα στη ζωή της, αψηφά απερίσκεπτα τις συμβάσεις της ρωσικής κοινωνίας και εγκαταλείπει τον σύζυγο και τον γιο της για να ζήσει με τον εραστή της. Ο περίγυρός της την καταδικάζει και την εξοστρακίζει, και η ίδια παθαίνει συχνά κρίσεις ζήλιας που αποξενώνουν τον Βρόνσκι, με αποτέλεσμα να βουλιάζει σιγά σιγά σε μια αδιέξοδη κατάσταση.
    Αντιστικτικά με αυτόν τον τραγικό έρωτα εκτυλίσσεται η ιστορία του Κονσταντίν Λέβιν, ενός μελαγχολικού γαιοκτήμονα που ο Τολστόι τον έπλασε στο καλούπι του δικού του χαρακτήρα. Ενώ η Άννα αναζητά την ευτυχία μέσα από τον έρωτα, ο Λέβιν ξεκινά τη δική του αναζήτηση για την πνευματική ολοκλήρωση μέσα από το γάμο, την οικογένεια και τη σκληρή δουλειά. Γύρω από αυτά τα δύο κομβικά νήματα της πλοκής υπάρχουν δεκάδες χαρακτήρες και οι ιστορίες τους, υφασμένες αριστοτεχνικά από τον Τολστόι στον ίδιο καμβά, δημιουργείται έτσι ένα συγκλονιστικό πανόραμα της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα.

    H έκδοση συνοδεύεται από εικονογραφικό υλικό, διαφωτιστικές εισαγωγές και ένα επίμετρο με εργοβιογραφία και αποσπάσματα επιστολών και ημερολογίων του Τολστόι και συγχρόνων του που αφορούν το έργο, καθώς και σημειώσεις.

    Στοιχεία Βιβλίου

    Τίτλος: Άννα Καρένινα

    Συγγραφέας: Tolstoj Lev Nikolaevic

    Εκδότης: Άγρα

    ISBN: 9789603259329

    Αριθμός Σελίδων: 1264

    Έτος Έκδοσης: 2010

    Επιμέλεια κειμένου: Ζωή Τσούρα

    Επεξεργασία κεντρικής εικόνας: Παναγιώτα Γκουτζουρέλα 

    Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών
    Είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που αγαπάμε τις λέξεις σε όποια τους μορφή κι αν τυπώνονται: άρθρα, ειδήσεις, λογοτεχνία, ποίηση και δραστηριοποιείται στο διαδίκτυο. Σας ενημερώνουμε για δραστηριότητες παλιές και καινούριες. Ελάτε μαζί μας να παίξουμε με τα λόγια που γράφονται!

    Απάντηση