Τρίτη, 7 Απριλίου, 2020
More
    Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    -

    Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    Ρωτάει η Αγγελίνα Παπαθανασίου

    Σήμερα στους Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε τη συγγραφέα παιδικής λογοτεχνίας, Άντρη Αντωνίου, που μας έρχεται από την πανέμορφη Κύπρο και έχει βραβευτεί από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, αλλά και με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας Κύπρου για μεγάλα παιδιά και εφήβους. Ελάτε να τη γνωρίσουμε.

    Συνέντευξη

    Καλησπέρα σας κυρία Αντωνίου και σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη που παραχωρείτε στους Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών.

    Α.Α.: Εγώ σας ευχαριστώ, κυρία Παπαθανασίου, για την πρόσκληση.

    Κυρία Αντωνίου, έχετε βραβευτεί τρεις φορές από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, έχετε τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας Κύπρου. Αυτές οι διακρίσεις  εκτός από χαρά, σας δημιουργούν και ένα άγχος για τα επόμενα βιβλία σας;

    Α.Α.: Κρατώ τις διακρίσεις αυτές ως δύναμη για να συνεχίζω. Ειδικά τις φορές που νιώθω απογοητευμένη για οποιοδήποτε λόγο, προσπαθώ να θυμάμαι πως κάποιοι άνθρωποι πίστεψαν κάποτε σε μένα.

    Πάντα έχω ένα άγχος για τα επόμενα βιβλία μου. Νομίζω αυτό θα το είχα ακόμα κι αν δεν είχα λάβει καμιά διάκριση. Κάθε καινούριο βιβλίο που γράφω, θα ήθελα να προχωρά το γράψιμό μου ένα βήμα παρακάτω. Γι’ αυτό συμβαίνει συχνά να παρατήσω ιστορίες που γράφω στη μέση. Ιστορίες που δε θεωρώ κακογραμμένες, που νιώθω όμως πως δε με εξελίσσουν ως συγγραφέα.

    Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    Το 2016, ήσασταν στους διακριθέντες του διαγωνισμού της Συντροφιάς ενώ την αμέσως επόμενη χρονιά συμμετείχατε στον διαγωνισμό ως μέλος κριτικής επιτροπής. Ποια ήταν τα συναισθήματά σας; Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να κρίνεις μια ιστορία, ένα μυθιστόρημα;

    Α.Α.: Το 2015 και το 2016 είχα τη χαρά να δω τρία έργα μου να διακρίνονται από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά κι έπειτα να παίρνουν τον δρόμο της έκδοσης. Η εκτίμηση που έχω στη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά είναι μεγάλη. Ο λογοτεχνικός διαγωνισμός τους είναι ίσως ο πιο αξιόλογος λογοτεχνικός διαγωνισμός, με θέμα τη συγγραφή παιδικής λογοτεχνίας. Η οργάνωσή του απαιτεί πολλή δουλειά. Τα μέλη της εργάζονται αφιλοκερδώς, διαβάζοντας και κρίνοντας δεκάδες συμμετοχές κάθε χρόνο. Κάθε συμμετοχή, είτε διακρίνεται είτε όχι, λαμβάνει μετά το τέλος του διαγωνισμού ανατροφοδότηση από τα μέλη της κριτικής επιτροπής, κάτι που θεωρώ πολύ χρήσιμο για έναν νέο συγγραφέα.

    Όταν η Ιωάννα Μπαμπέτα μού πρότεινε να γίνω μέλος της κριτικής επιτροπής στην κατηγορία «Ιστορία Μυστηρίου», είπα αμέσως ναι. Έχω διαβάσει πάρα πολλές τέτοιες ιστορίες στη ζωή μου και έχω γράψει μερικές, έτσι νομίζω είχα τα εφόδια για να τις προσεγγίσω με κριτική ματιά. Διάβασα 2-3 φορές κάθε συμμετοχή. Ήθελα να είμαι όσο πιο δίκαιη γινόταν. Το σημαντικό είναι να διακρίνονται τα καλύτερα κείμενα από τη μια, μα κι από την άλλη να μη χαϊδεύονται τ’ αυτιά κανενός. Κι αυτό η Γ.Λ.Σ το πετυχαίνει με τις δίκαιες και αυστηρές κρίσεις της. Τα αυστηρά σχόλια χρειάζονται, διότι περνούν το μήνυμα στους επίδοξους συγγραφείς πως η παιδική λογοτεχνία δεν είναι δουλειά του ποδαριού. Δυστυχώς, πολλοί συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς την αντιμετωπίζουν έτσι.

    Άλλη μια διάκριση για σας τη χρονιά που μας πέρασε.  Η συμμετοχή σας στο πρότζεκτ Aarhus39. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο για το συγκεκριμένο πρότζεκτ;

    Α.Α.: Πριν περίπου δύο χρόνια, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Παιδικού και Νεανικού Βιβλίου με ενημέρωσε πως το Hay Festival, σε συνεργασία με την πόλη Aarhus της Δανίας, η οποία ήταν πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2017, δεχόταν συμμετοχές από Ευρωπαίους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας που να μην είχαν ακόμη συμπληρώσει τα σαράντα τους χρόνια. Σκοπός τους ήταν να δημιουργήσουν μια ομάδα 39 ατόμων, τους λεγόμενους Aarhus39, και να τους δώσουν την ευκαιρία να βγάλουν ένα δείγμα της δουλειάς τους εκτός των συνόρων της χώρας τους.

    Έστειλα το βιογραφικό μου και τις περιλήψεις των βιβλίων μου, βέβαιη πως δεν είχα καμιά πιθανότητα να επιλεχθώ. Μερικούς μήνες αργότερα, έκπληκτη ενημερώθηκα πως είχα φτάσει ως τους 100. Από τους 100 ζητήθηκε να στείλουμε 2500 λέξεις από κάποιο βιβλίο μας. Έστειλα τα πρώτα κεφάλαια από το εφηβικό μου μυθιστόρημα «Το καλοκαίρι που μεγάλωσα». Οι συμμετοχές μεταφράστηκαν στα Αγγλικά και στη συνέχεια ανατέθηκε σε τρεις διακεκριμένους Ευρωπαίους συγγραφείς να κάνουν την τελική επιλογή των 39 συγγραφέων. Λίγο καιρό αργότερα ενημερώθηκα πως είχα μπει στους 39.

    Οι 39 γράψαμε μια ιστορία ο καθένας με θέμα το «Ταξίδι». Οι ιστορίες μας μεταφράστηκαν στα Αγγλικά και στα Δανέζικα και κυκλοφόρησαν στην Ευρώπη σε ξεχωριστές ανθολογίες. Εντός των επόμενων χρόνων θα μεταφραστούν σε περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες. Νιώθω ιδιαίτερα ευγνώμων που είχα την εμπειρία αυτή.

    Εκτός όμως από συγγραφέας, είστε δασκάλα. Να φανταστώ ότι οι μαθητές σας αποτελούν για σας πηγή έμπνευσης; Πώς προέκυψε η συγγραφή στη ζωή σας;

    Α.Α.: Φέτος, συμπληρώνω δεκαέξι χρόνια στη δημοτικά σχολεία της Κύπρου. Γνώρισα αμέτρητα παιδιά όλα αυτά τα χρόνια και θα ήταν αδύνατο να μείνω ανεπηρέαστη από τις ιστορίες τους. Οι προσωπικότητές τους, τα προβλήματά τους, οι συζητήσεις που κάνουμε βρίσκουν κάποια στιγμή τον δρόμο και τρυπώνουν μέσα στα βιβλία μου.

    Η συγγραφή ήταν το παιδικό μου όνειρο και πάντα έγραφα. Πιο αποφασιστικά όμως ξεκίνησα να γράφω το 2011. Ενάμιση χρόνο μετά, εκδόθηκε το πρώτο μου βιβλίο, ο Μπελαδομαγνήτης, του οποίου την ιστορία εμπνεύστηκα από την ταραχώδη σχέση που είχε μια δεκάχρονη μαθήτριά μου με τον πεντάχρονο αδελφό της!

    Συγγραφέας γεννιέται κανείς ή γίνεται; Ποια είναι η γνώμη σας για τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής;

    Α.Α.: Η συγγραφή είναι ένα χάρισμα. Όπως τόσα άλλα χαρίσματα με τα οποία μπορεί να γεννηθεί κάποιος. Χρειάζεται όμως κόπος και δουλειά για να φτάσεις το χάρισμά σου σε σημείο που να αξίζει να το μοιραστείς με άλλους. Αυτή τη δουλειά πρέπει να την κάνεις κυρίως μόνος σου. Διαβάζοντας όσα περισσότερα βιβλία μπορείς να διαβάσεις. Και γράφοντας όσα περισσότερα κείμενα μπορείς να γράψεις.

    Ένα σεμινάριο δημιουργικής γραφής μπορεί σίγουρα να βοηθήσει ως ένα σημείο. Μπορεί να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που έχει κάποιος τον πρώτο καιρό που κάνει απόπειρες να γράψει. Είναι κι ένας τρόπος για να πάρει ανατροφοδότηση πάνω σε δείγματα της δουλειάς του. Από κει κι έπειτα κανένα σεμινάριο δημιουργικής γραφής δεν μπορεί ως διά μαγείας να σε μετατρέψει σε συγγραφέα, αν εσύ ο ίδιος δεν αγαπάς με πάθος τη γραφή και δεν ασκείσαι καθημερινά σε αυτή, θυσιάζοντας μεγάλο μέρος του ελεύθερου σου χρόνου.

    Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο η ιστορία σας που διακρίθηκε στον διαγωνισμό της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς. «Βοήθεια» είναι ο τίτλος και πρόκειται για μια ιστορία ευχάριστη, δροσερή, με χιούμορ και  μυστήριο. Πώς προέκυψε λοιπόν αυτή η ιστορία;

    Α.Α.: Όταν είδα πως η Γ.Λ.Σ είχε συμπεριλάβει για πρώτη φορά το 2016 στους διαγωνισμούς της την κατηγορία «Ιστορία Μυστηρίου», καταχάρηκα. Είμαι λάτρης των ιστοριών μυστηρίου από παιδί. Ένιωσα πως δεν πρέπει ν’ αφήσω την ευκαιρία αυτή να πάει χαμένη. Για τέσσερις μήνες προσπαθούσα να σκεφτώ μια ιστορία για τον διαγωνισμό. Τίποτα. Χαζές και τετριμμένες ιδέες. Είχα απογοητευτεί.

    Ένα πρωί του Ιούνη περπατούσα δίπλα στη θάλασσα. Ξαφνικά μια ολόκληρη ιστορία γεννήθηκε στο μυαλό μου, από την αρχή μέχρι το τέλος, με όλες τις λεπτομέρειες και τις ανατροπές της. Ενθουσιάστηκα! Έτρεξα σπίτι και μέσα στις επόμενες τέσσερις μέρες είχα ολοκληρώσει και τις 6000 λέξεις της. Λίγο καιρό αργότερα την ταχυδρόμησα στον διαγωνισμό της Γ.Λ.Σ και με αγωνία περίμενα τ’ αποτελέσματα!

    Πιστεύετε ότι για έναν νέο συγγραφέα είναι εύκολος ή δύσκολος ο δρόμος για την έκδοση του βιβλίου του; Τι θα συμβουλεύατε νέους συγγραφείς;

    Α.Α.: Εξαρτάται από το πόσο καλά γράφει κάποιος. Οι εκδοτικοί οίκοι θεωρώ πως είναι δεκτικοί σε προτάσεις βιβλίων από συγγραφείς που δεν έχουν εκδώσει ακόμη κάτι. Κάθε εκδότης αναζητά μια νέα φρέσκα πρωτότυπη ιδέα, είτε αυτή προέρχεται από έναν έμπειρο, είτε από έναν άπειρο συγγραφέα.

    Κάποιος που ξεκινάει τώρα θα πρέπει πάνω απ’ όλα να εργάζεται σοβαρά και υπεύθυνα. Να διαβάζει πολλά βιβλία παιδικής λογοτεχνίας, ειδικά βιβλία της κατηγορίας στην οποία γράφει κι ο ίδιος. Βοηθητικό θα ήταν να μελετήσει και το είδος των βιβλίων που προτιμά να εκδίδει ο κάθε εκδοτικός, για να ξέρει τι να στείλει σε ποιον.

    Το σημαντικότερο όμως είναι να μην απογοητευτεί αν η απάντηση που θα πάρει είναι αρνητική. Να μην τα παρατήσει. Να γράψει κι άλλα πράγματα. Καλύτερα πράγματα. Να δουλέψει περισσότερο. Κανένας δε γίνεται συγγραφέας μέσα σε μια νύχτα. Η επιμονή και το πείσμα φέρνουν πάντα αποτελέσματα.

    Έχετε σκεφτεί να ασχοληθείτε και με κάποιο άλλο λογοτεχνικό είδος, εκτός από την παιδική λογοτεχνία;

    Α.Α.:  Όχι, καθόλου. Αγαπώ ιδιαίτερα την παιδική λογοτεχνία και η συγγραφή βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας με ικανοποιεί απόλυτα. Περισσότερο μου αρέσει να γράφω βιβλία για τις μεσαίες ηλικίες παιδιών (9-12 ετών). Είναι κάτι που μου βγαίνει αβίαστα, ίσως γιατί μπορώ εύκολα να θυμηθώ πώς συμπεριφερόμουν και ένιωθα όταν βρισκόμουν στις ηλικίες αυτές. Ή μάλλον επειδή μέσα μου παραμένω πάντα ένα δεκάχρονο παιδί!

    Αυτή την περίοδο υπάρχει κάποιος νέος ήρωας ή ηρωίδα που σας βασανίζει γλυκά και περιμένει να πάρει  σάρκα και οστά;

    Α.Α.: Υπάρχουν αρκετοί ήρωες και ιδέες στο μυαλό μου εδώ και κάποιους μήνες. Για την ώρα, όμως, δεν έχει κάποιος από αυτούς κερδίσει την καρδιά μου!

    Λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη συνέντευξή μας, τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες του site  μας;

    Α.Α.: Να διαβάζουν τουλάχιστον ένα βιβλίο το μήνα. Αν μειώσουν τον χρόνο που ξοδεύουν στο διαδίκτυο, μπορούν άνετα να πετύχουν τον στόχο αυτό.

    Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που μας διαθέσατε και σας εύχομαι καλή δημιουργική συνέχεια.

    Α.Α.: Εγώ σας ευχαριστώ για τις πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις σας. Καλή συνέχεια και σε σας.

    Συνέντευξη με την Άντρη Αντωνίου

    Επεξεργασία εικόνας: Αναστάσιος Τριανταφύλλου

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here