Πέμπτη, Ιούνιος 20, 2019
Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη με την Αγγελική Δημουλή

Συνέντευξη με την Αγγελική Δημουλή

-

Συνέντευξη Αγγελική Δημουλή

Ρωτάει ο Δημήτρης Μπονόβας

Έχει σπουδάσει φιλολογία και νεοελληνική φιλολογία σε Αθήνα και Σορβόννη – άρα έχει τις γνώσεις – έχει εκδώσει στο παρελθόν άλλες δύο ποιητικές συλλογές και έχει συμμετάσχει σε αρκετά διεθνή φεστιβάλ ποίησης – άρα έχει και την εμπειρία. Ήταν η επίσημη ελληνική συμμετοχή στις εκδηλώσεις της Ρίγας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί σε αρκετές γλώσσες.

Η κα Αγγελική Δημουλή είναι εδώ σήμερα για να μας μιλήσει σε μια συνέντευξη για την τρίτη και πιο πρόσφατη ποιητική της συλλογή με τίτλο “ΘΕΝΑΡ” και ανυπομονούμε να τη γνωρίσουμε.

Αγγελική Δημουλή λοιπόν!

Συνέντευξη

Τι είναι εκείνο που σε ωθεί να γράφεις;

Α.Δ. Η πραγματικότητα. Την οποία συχνά δεν αντέχω ή τη βιώνω πολύ συναισθηματικά οπότε η ποίηση είναι ένας δημιουργικός τρόπος αποφόρτισης. Υπό αυτή την οπτική η ποίηση λειτουργεί ψυχαναλυτικά ως προς την εφόρμηση αλλά μετά διυλίζεται μέσω των ποιητικών κανόνων ώστε να καταγραφεί εν τέλει ως ποίημα.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για εσένα να καταφέρεις να “εκφράσεις” τη σκέψη σου πάνω σε ένα κομμάτι χαρτί;

Α.Δ. Το χαρτί είναι το πιο εύκολο κομμάτι αφού όλη η διεργασία γίνεται στο κεφάλι μου πρώτα! Εκεί βασανίζομαι, θυμώνω, ματαιώνομαι, κοπιάζω, ματώνω, γίνομαι αφηρημένη και μόνο όταν καταλήξω σ’ αυτό που ορίζει ο Καρυωτάκης ως τη «βασίλισσα λέξη» παίρνω την απόφαση να γράψω.

Αγγελική Δημουλή

Ποιες οι επιρροές σου;

Α.Δ. Λόγω σπουδών, οι γενιές του ’20 και του ’30 αποτελούν βασικές επιρροές. Η α’ μεταπολεμική γενιά μ’ έχει επηρεάσει ιδιαίτερα και κυρίως ο Αναγνωστάκης, ο Παυλόπουλος και ο Σαχτούρης. Στη γενιά αυτή υπάρχει το όραμα ενός δικαιότερου κόσμου που δυστυχώς δεν κατορθώθηκε.

Η β’ μεταπολεμική γενιά και ιδίως η Δημουλά και ο Χριστιανόπουλος είναι επίσης σημεία αναφοράς. Στην ποίησή τους διακρίνεται μια πιο αντιστασιακή τάση που μ’ ενδιαφέρει θεματολογικά. Το κίνημα των OULIPO, τέλος, αποτελεί τη βασική επιρροή για το Έρδυλον, την πρώτη μου συλλογή. Για τα Ετερόφωτα, τη δεύτερη συλλογή, οι εμπειρίες μου από την επιστροφή στην Ελλάδα της κρίσης και η διδασκαλία Ελληνικών σε μεταναστευτικό κοινό με επηρέασαν ιδιαίτερα. Για το Θέναρ, η αφετηρία και το τέρμα είναι ο ερχομός του γιου μου.

Ποια θεματολογία κρατεί τον κυρίαρχο ρόλο στα έργα σου; Συναίσθημα ή λογική και γιατί;

Α.Δ.  Αν έγραφα με λογική θα έγραφα πραγματεία. Σίγουρα το συναίσθημα.

Πες μας λίγα λόγια για τη ποιητική σου συλλογή, “ΘΕΝΑΡ”. Πώς γεννήθηκε η ιδέα, ο τίτλος, τα ποιήματα;

Α.Δ. Ο τίτλος ήρθε τελευταίος. Θέναρ είναι όρος της ανατομίας και ορίζει εκείνο το σημείο στην άκρη της παλάμης. Για μένα είναι το σημείο που φωλιάζει ένα παιδικό χέρι όταν πάμε βόλτα… Η ιδέα για το βιβλίο ήρθε με τη γέννηση του γιου μου. Η έλευση ενός παιδιού σε αναγκάζει να απεκδυθείς -σαν κρεμμύδι- τον εαυτό σου, να αναγεννηθείς με κόπο, να γίνεις, εν τέλει καλύτερος.

Το πρώτο μισό της συλλογής είναι αφιερωμένο στην παρατήρηση του παιδιού μου, στον κάθε μήνα της ζωής του που βιώθηκε ως αποκαλυπτική εμπειρία από εμένα, καθώς και στην ταυτόχρονη δική μου μεταμόρφωση· γι’ αυτό και η γραφή τείνει στον αυτοματισμό και η στίξη είναι ανορθόδοξη. Το δεύτερο μισό της συλλογής αποτελείται από ποιήματα κοινωνικής υφής αλλά δοσμένα πιο συμβατικά ως προς τη μορφή. Νοηματικά θέλει μερικές αναγνώσεις για να αποκαλυφθούν.

Αγγελική Δημουλή

Έχεις όνειρα όσον αφορά τη συγγραφική σου καριέρα; Αν ναι, ποια είναι αυτά;

Α.Δ. Να μπορώ να παρατηρώ εμένα και τον κόσμο και να το μετουσιώνω σε δημιουργία.

Ποιητής/τρια γεννιέσαι ή γίνεσαι;

Α.Δ. Σ’ αυτή την ερώτηση θ’ απαντήσω με μια πρόταση του Μίλτον που είχε γράψει πως «η ποίηση αρχίζει πάντα, όταν κάποιος που πρόκειται να γίνει ποιητής, διαβάζει ένα ποίημα». Εννοεί πως η ποίηση προϋπάρχει μέσα μας κι απλώς στο κατάλληλο περιβάλλον ευοδώνεται.

Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι – στον τομέα της λογοτεχνίας – τι θα ήταν αυτό;

Α.Δ.  Τη συντεχνιακή νοοτροπία που κυριαρχεί και αφήνει εκτός προβολής αξιόλογους λογοτέχνες, προβάλλοντας ως άξιο το στημένο και το αφρόντιστο.

Όλο και νέοι επίδοξοι καλλιτέχνες εμφανίζονται στον ορίζοντα. Αν έπρεπε να τους δώσεις μια συμβουλή, ποια θα ήταν;

Α.Δ. Να διαβάζουν πολύ πριν καταπιαστούν με την ποίηση. Είναι επίπονος τούτος ο δρόμος.

Τι να περιμένουμε από εσένα στο μέλλον;

Α.Δ. Μια ακόμα συλλογή και ίσως ένα παιδικό βιβλίο – μαντέψτε από ποιον εμπνευσμένο!

Κα Αγγελική Δημουλή, σε ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη και το χρόνο που μας διέθεσες και σου ευχόμαστε ολόψυχα κάθε επιτυχία στο έργο σου!

Επεξεργασία εικόνας: Παναγιώτα Γκουτζουρέλα 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Δημοφιλη

Λογοτεχνικό περιοδικό Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών – Απρίλιος 2019

Το λογοτεχνικό μας περιοδικό κυκλοφόρησε. Νέο τεύχος με πολλά και ποικίλα θέματα! Όλη η ομάδα των Θεματοφυλάκων Λόγω Τεχνών σας ευχόμαστε να το απολαύσετε! (πατήστε πάνω στις...
Αρέσει σε %d bloggers: