Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου, 2020
More
    Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη - Ελένη Βεζύρογλου

    Συνέντευξη – Ελένη Βεζύρογλου

    -

    Σήμερα στους Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών, φιλοξενούμε τη συγγραφέα Ελένη Βεζύρογλου, με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου της «Το αρχοντικό στη Λιθιά» από τις Εκδόσεις Έξη.

    Ρωτάει η Ελισάβετ Κόλλια

    Συνέντευξη

    Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για να γραφτεί αυτό το βιβλίο; Οι ήρωες είναι πρόσωπα υπαρκτά ή φανταστικά;

    Ελ.Β.: Το θέμα του βιβλίου πηγάζει από τον κοινωνικό προβληματισμό και κινείται γύρω από τον άξονα ενός ηθικού διλήμματος: τι είναι διατεθειμένος να αναλώσει ο άνθρωπος από την ψυχή του, τις αξίες του, την ηθική του, ώστε να καρπωθεί τη δυνατότητα που του υπόσχεται κάποιος για μία αβίαστη, χωρίς κόπο κι αυτόματη εκπλήρωση των επιθυμιών του. Διερευνάται κατά πόσον αυτή η περίφημη «ανθρωπιά» είναι ικανή να τον εμποδίσει να συμπεριφερθεί σαν θηρίο.

    Μέσα από την πλοκή, προκύπτουν ερωτήματα για τη συμπεριφορά των ηρώων: Μέχρι πού μπορούν να φτάσουν για να ικανοποιήσουν τους μυστικούς τους πόθους; Ποια είναι τα όριά τους; Κι είναι ίδια για όλους; Πόσο έλεος μπορούν να επιδείξουν; Και κατά πόσον η αγάπη κι ο έρωτας αποδεικνύονται καταλύτες των συμπεριφορών τους;

    Οι ήρωες στο βιβλίο μπορεί να μην είναι υπαρκτά πρόσωπα, όμως στη ζωή μας, πιστεύω πως έχουμε συναντήσει ή μπορούμε να συναντήσουμε πανομοιότυπους χαρακτήρες.

    Στο βιβλίο αναφέρεστε στην άνοια, που επηρεάζει όχι μόνο τον άνθρωπο που νοσεί από αυτήν, αλλά και το οικογενειακό του περιβάλλον. Χρειάστηκε να κάνετε κάποια έρευνα για αυτή την ασθένεια πριν γράψετε το μυθιστόρημα;

    Ελ.Β.: Δεν έκανα έρευνα. Χρησιμοποίησα την εμπειρία μου από τη φροντίδα της μητέρας μου. Οι συμβουλές και οι πληροφορίες των γιατρών αλλά και ό,τι διάβασα για την ασθένεια τον καιρό που αντιμετώπιζα την κατάσταση, αποτέλεσαν για μένα πολύτιμα στοιχεία.

    Αυτό που έχω να πω, είναι πως μια τέτοια εμπειρία σε αλλάζει σαν άνθρωπο. Σε κάνει να αναθεωρήσεις πολλά απ’ τη ζωή∙ να τη δεις διαφορετικά όσον αφορά την ιεράρχηση των αναγκών και να εκτιμήσεις περισσότερο τον χρόνο με τους αγαπημένους. Αυτό που μου έμεινε είναι μια βαθιά αγάπη και συμπόνια για την τρίτη ηλικία.

    Μέσα στο βιβλίο σας κάνετε λόγο για κάποιο μεταφυσικό φαινόμενο. Εσείς πιστεύετε σ’ αυτά;

    Ελένη Βεζύρογλου
    Ελένη Βεζύρογλου

    Ελ.Β.: Το βιβλίο δεν πραγματεύεται ένα μεταφυσικό φαινόμενο, αλλά χρησιμοποιώ τη μεταφυσική σκέψη σαν εργαλείο, για να θέσω τα ερωτήματά μου και να δώσω την ευκαιρία στον αναγνώστη να αποφασίσει για το τέλος των ηρώων, βασισμένος στο ατομικό του συνειδησιακό υπόβαθρο.

    Δεν τίθεται επίσης θέμα αν πιστεύω εγώ σ’ αυτά. Δεν υπάρχει πιστεύω ή δεν πιστεύω όσον αφορά τις μεταφυσικές ανησυχίες. Η σχέση με το μεταφυσικό ξεκινά για όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους ταυτόχρονα με τη στιγμή που αντιλαμβάνονται τη θνητότητά τους. Τότε τίθεται και το μεγάλο, μεταφυσικό, αγωνιώδες ερώτημα για την ύπαρξη ή όχι μεταθανάτιας ζωής. Απ’ αυτή τη σχέση του με το μεταφυσικό ξεκινούν και τα φιλοσοφικά ερωτήματα του ανθρώπου. Ο σκοπός της ύπαρξής του, η αναζήτηση του Δημιουργού του ή οι διάφοροι ηθικοί προβληματισμοί του. Τον απασχολούν οι έννοιες του καλού και του κακού και ψάχνει τη θέση του στο επέκεινα. Ας θυμηθούμε πως μετά το σύγγραμμα του Αριστοτέλη τα «Φυσικά» με τις θεωρίες του για τις γενικές αρχές των φυσικών φαινομένων, ακολούθησε το δεκατετράτομο έργο του «Μετά τα Φυσικά», το πρώτο σύγγραμμα μεταφυσικής στην ιστορία.

    Πόσο χρόνο χρειαστήκατε για τη συγγραφή αυτού του βιβλίου; Πόσες ώρες την ημέρα αφιερώνετε στη συγγραφή και ποια είναι η καλύτερη ώρα για σας; Θα υπάρξει συνέχεια σ’ αυτή την ιστορία; 

    Ελ.Β.: «Το αρχοντικό στη Λιθιά» γράφτηκε περίπου σε ενάμιση χρόνο. Οι ώρες που διαθέτω στη συγγραφή ποικίλλουν και είναι συνήθως οι πρωινές.

    Παρατηρώ πως οι αναγνώστες ζητούν κάποια συνέχεια στις ιστορίες μου. Αυτό είναι καλό σημάδι, μαρτυρεί την ικανοποίησή τους. Όμως μόλις τελειώσω μια ιστορία, συνήθως σταματά το ενδιαφέρον μου γι’ αυτήν, γιατί κάποια άλλη το έχει μονοπωλήσει. Πολλές φορές, τελειώνοντας ένα βιβλίο έχω ήδη κάνει το προσχέδιο για ένα άλλο.

    Διαβάστε την άποψή μας για το βιβλίο: Το αρχοντικό στη Λιθιά

    Διαβάζετε τον ελεύθερο χρόνο σας; Ποιο συγγραφέα και ποιο λογοτεχνικό είδος προτιμάτε;

    Ελ.Β.: Διαβάζω περισσότερο απ’ όσο γράφω. Η λίστα των αγαπημένων συγγραφέων είναι τόσο μεγάλη, που αναφέροντας δυο τρεις πέντε, νιώθω πως θα αδικήσω όσους δεν θα αναφέρω. Στον καθένα εκτιμώ και διαφορετικά πράγματα. Αυτό που προσέχω και θαυμάζω στα έργα τους είναι ο λεκτικός πλούτος και η εκφραστική δύναμη. Εντελώς ενδεικτικά αναφέρω την Ιωάννα Καρυστιάνη και τον Γιώργο Σκαμπαρδώνη και ας με συγχωρήσουν οι υπόλοιποι αγαπημένοι. Μου αρέσει το μυθιστόρημα, το χρονογράφημα, το διήγημα, οι βιογραφίες, οι μελέτες πολιτισμών αλλά κι η ποίηση. Συχνά διαβάζω δοκίμια επάνω σε θέματα λογοτεχνίας.

    Συνέντευξη – Ελένη Βεζύρογλου

    Υπάρχει κάποιος που εμπιστεύεστε και συζητάτε τις ιδέες σας πριν τις αποτυπώσετε σε χαρτί; Ποιος διαβάζει πρώτος τα κείμενά σας;

    Ελ.Β.: Το πρόσωπο που εμπιστευόμουν απόλυτα την κρίση του και συζητούσα τις ιδέες μου ήταν η αδελφή μου. Απ’ όταν την έχασα, δεν συζητώ με κανέναν. Τελειώνοντας το έργο μου, το στέλνω κατευθείαν στον εκδότη.

    Ποια είναι τα συγγραφικά σας σχέδια για το μέλλον;

    Ελ.Β.: Μετά απ’ το «Αρχοντικό στη Λιθιά», τελείωσα ένα ιστορικό μυθιστόρημα που βρίσκεται ήδη στα χέρια του εκδότη. Αυτόν τον καιρό έχω ξεκινήσει ένα καινούργιο έργο, πάλι μυθιστόρημα, κι έχω πολλές πολλές ιδέες για τα επόμενα.

    Λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη συνέντευξη, θα θέλατε να πείτε κάτι στους αναγνώστες μας;

    Ελ.Β.: Θα ήθελα να τους αφιερώσω λίγους στίχους. Αυτή την επιθυμία την πυροδότησε η ερώτηση που μου κάνατε πιο πάνω για την άνοια. Θέλω η δική μου εμπειρία, όσον αφορά τις προτεραιότητες στη ζωή, να στείλει ένα μήνυμα στους αναγνώστες σας.

    «Μην κλαις παιδί μου», ήτανε

    οι τελευταίες λέξεις που άκουσα

    απ’ της μάνας μου το στόμα.

    Στα μάτια με κοιτούσε,

    και τούτο που με τυραννά και με στοιχειώνει ακόμα,

    ήταν που δεν κατάλαβα πως μ’ αποχαιρετούσε.

    Περίσσευε ο καιρός η ανόητη σκεφτόμουν

    κι αντί πολύτιμες στιγμές μαζί της να περάσω,

    το χρόνο μου στον άνεμο σκορπούσα και νοιαζόμουν

    τ’ ασήμαντα που νόμιζα σημαντικά, μη χάσω.

    Πηγή εικόνων: Ελένη Βεζύρογλου

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα – Ελευθερία Παπαδημητρίου

    Από τις εκδόσεις Φίλντισι κυκλοφορεί το βιβλίο της παιδαγωγού και συγγραφέως Ελευθερίας Παπαδημητρίου «Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα», σε εικονογράφηση Δανάης Δάφνη-Μητσάκου. Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Αναμφισβήτητα, η...

    Η οδύσσεια του μικρού Οδυσσέα – Έφη Αργυροπούλου

    Η Έφη Αργυροπούλου είναι γνωστή στις περισσότερες μητέρες από την ιστοσελίδα της Workingmoms.gr.  Μια σελίδα με θέματα για τη μητέρα, το παιδί, αλλά και...

    Οι άθλοι του Ηρακλή – Λεύκη Σαραντινού

    Οι «άθλοι του Ηρακλή» είναι το δεύτερο βιβλίο της σειράς Ελληνική μυθολογία και αρχαιότητα της συγγραφέως Λεύκης Σαραντινού και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Γράφημα,...

    Το Πέρασμα – Χάρης Οικονομόπουλος

    Το «Πέρασμα» είναι το τρίτο βιβλίο του Χάρη Οικονομόπουλου το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή, μετά την «Τελευταία Πόρτα» και την «Αποκαθήλωση». Προσωπική άποψη:...

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) – Lucinda Riley

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) - Lucinda Riley Στην αγγλική εξοχή η Πόουζι μεγάλωσε κυνηγώντας πεταλούδες με τον πατέρα της. Όταν τα χρόνια περνούν και...

    Ο γραφέας του παλατιού – Ahmet Ümit

    Στη σύγχρονη Τουρκία, η αρχαιολογική ανασκαφή φέρνει στο φως τις πινακίδες του γραφέα του παλατιού, Πατασάνα, που έζησε πριν σχεδόν τρεις χιλιετίες. Με έναν...