Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου, 2020
More
    Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη - Φράνση Παπουτσάκη & Γιώργος Γιαλούρης

    Συνέντευξη – Φράνση Παπουτσάκη & Γιώργος Γιαλούρης

    -

    Συνέντευξη – Φράνση Παπουτσάκη & Γιώργος Γιαλούρης

    Ρωτάει ο Παντελής Μαυρομμάτης

    Αφού διαβάσαμε και προτείνουμε το εξαιρετικό βιβλίο ΒΡΟΧΟΣ, ζητήσαμε από τους δώδεκα συγγραφείς (έξι ζευγάρια, ένα για κάθε διήγημα) να μας περιγράψουν την εμπειρία αλλά και τις εντυπώσεις από τη μεταξύ τους συνεργασία, καθώς και το συνολικό αποτέλεσμα της συλλογής. Άκρως ενδιαφέρουσες οι απαντήσεις τους και τους ευχαριστούμε θερμά για την ανταπόκριση.

    Συνέντευξη

    Το σύνολο των διηγημάτων του βιβλίου «ΒΡΟΧΟΣ» αποδεικνύεται εντέλει εξαιρετικό. Δεδομένου ότι η συγγραφή της κάθε ιστορίας ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας δύο συγγραφέων και όχι μεμονωμένης δουλειάς, πόσο εύκολο ήταν για εσάς το όλο εγχείρημα και ποιες οι δυσκολίες που ενδεχομένως παρουσιάστηκαν κατά τη συνεργασία;

    Φράνση Παπουτσάκη: Ευχαριστώ εκ μέρους όλων για την παρουσίαση και για τον χαρακτηρισμό του συνόλου του έργου μας. Προσωπικώς, το έχω επιχειρήσει ξανά, γράφοντας με την ποιήτρια και συγγραφέα Μαρία Ροδοπούλου, το βιβλίο μας LittleStepstoHell. Με την Μαρία έχουμε γράψει άλλο ένα βιβλίο μαζί, που ελπίζουμε να εκδοθεί μέσα στο έτος 2020, και στοχεύουμε και σε ένα τρίτο.

    Το αναφέρω διότι έχω ξαναπεί ότι συγγραφικά είμαι συζευγμένη μαζί της, οπότε όταν δέχτηκα να γράψω με τον φίλτατο Γιώργο Γιαλούρη, στην ουσία έπραξα απιστία. Ομολογώ ότι για εμένα αποτέλεσε πρόκληση και περιπέτεια.

    Εν πρώτοις, ο Γιώργος δεν είχε δοκιμάσει ποτέ να γράψει σε συνεργασία με άλλον συγγραφέα, οπότε έπρεπε να του δείξω τον δρόμο και να φροντίσω για την αρμονία μεταξύ του λόγου μου και του δικού του, εν δευτέροις, προερχόμαστε από άλλα αναγνώσματα και διαφορετικά είδη αναφοράς, εννοώντας ότι ο Γιώργος κινείται περισσότερο στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας ενώ εγώ του τρόμου – τουλάχιστον μέχρι τώρα – και εν πολλοίς, έπρεπε να βρω τρόπο να συγκεράσω τις διαφορές και τις διαφωνίες μας λόγω «πείρας».

    Εν τέλει, το αποτέλεσμα από όσο ακούμε και μαθαίνουμε ήταν αρεστό, οπότε χαιρόμαστε αμφότεροι για το κατόρθωμά μας και δεν αποκλείεται να το επαναλάβουμε, δοθείσης ευκαιρίας.

    Γιώργος Γιαλούρης: Δεν είχα συγγράψει ποτέ με κάποιον άλλο συγγραφέα, επομένως ήμουν αρκετά επιφυλακτικός για την επιτυχία του εγχειρήματος.

    Η Francine Queen είχε ανάλογη εμπειρία και επιπλέον γράφει τρόμο, ενώ εγώ όχι. Αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε από έναν τόπο, τα Κύθηρα, και να εμποτίσουμε την ιστορία με μύθους που αναφέρονται στον Ησίοδο και σχετίζονται με τις παραδόσεις του νησιού. Δεν είπαμε τίποτα άλλο για την ιστορία, δεν σχεδιάσαμε κάτι.

    Το έπιανε ο ένας, έγραφε περίπου πεντακόσιες λέξεις, και το συνέχιζε ο άλλος. Δεν λέγαμε «ξέρεις τι, να, θα το πάω έτσι, εσύ πώς λες μετά να το συνεχίσεις». Το αφήναμε ελεύθερο, να μας οδηγήσει η φαντασία μας. Ήταν ένα ενδιαφέρον παιχνίδι!

    Συνέντευξη – Φράνση Παπουτσάκη & Γιώργος Γιαλούρης

    Η λογοτεχνία φαντασίας και τρόμου θεωρείται από αρκετούς στη χώρα μας ως ένα είδος παραλογοτεχνίας, σε αντίθεση με τον κινηματογράφο και το θέατρο αντίστοιχης θεματολογίας. Θεωρείτε πως η συλλογή διηγημάτων «ΒΡΟΧΟΣ» θα μπορούσε να αντιστρέψει το κλίμα αυτό στον μέσο Έλληνα αναγνώστη;

    Φράνση Παπουτσάκη: Το βέλος της ερώτησης βρίσκει στόχο κατευθείαν στη φλέβα της οργής μου. Ναι, υπάρχει τέτοια τάση και προσπαθώ κάθε φορά που μου δίνεται το βήμα είτε είναι προφορικό είτε γραπτό να τοποθετηθώ ώστε να πάψει να υφίσταται αυτή η στερεότυπη άποψη, όπως γνωρίζω ότι πράττει κι ο εκδότης μας, Αβέρκιος Λουδάρος.

    Οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν όταν διαβάζουν Όμηρο ότι όλο το έπος της Οδύσσειας βρίθει τεράτων και μαγικών στοιχείων, όταν διαβάζουν τον Άμλετ του Σαίξπηρ πως όλο το έργο αναφέρεται στο στοίχειωμα του πρίγκηπα από το φάντασμα του πατέρα του, όταν διαβάζουν τη Χριστουγεννιάτικη Ιστορία του Ντίκενς πως πρόκειται για ένα καθαρά γοτθικό βιβλίο.

    Θα αναφέρω «Το βιβλίο των φανταστικών όντων» του Μπόρχες όπου εμπεριέχεται το τερατώδες σκυλί που έχει δημιουργήσει ο Φραντς Κάφκα και «Το παραμύθι της Ουτοπίας» του Γκαίτε – αν το τελευταίο διδασκόταν στα σχολεία, ίσως να μην προέκυπτε ανάγκη αντιστροφής του κλίματος από τον Βρόχο. Έχουμε φτάσει πλέον να συζητάμε τα αυτονόητα.

    Ο λόγος που ο Ντοστογιέφσκι θεωρείται αποδεκτός ως λογοτέχνης αλλά ο Κινγκ όχι, οφείλεται στα κοινωνικά καλούπια και στον προγραμματισμό της ανθρώπινης σκέψης. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η βαθύτερη αιτία που κάνει αυτό το στερεότυπο τόσο σκληρό είναι ο φόβος.

    Η πλειοψηφία των ανθρώπων φοβάται το σκοτάδι. Όμως αν βρουν ένα τρομακτικό φάντασμα στον Σαίξπηρ το αποδέχονται δίχως να φοβηθούν ή διαλεκτικά, την παρουσία του Μεφιστοφελή στον Φάουστ του Γκαίτε δεν την αναγνωρίζουν ως μεταφυσική. Δεν υπάρχει λογοτεχνία και παραλογοτεχνία, κατ’ εμέ. Υπάρχουν συγγραφείς και η ιστορία θα κρίνει ποιος είναι ο καλύτερος παραμυθάς.

    Γιώργος Γιαλούρης: Η απάντηση δεν είναι απλή διότι σχετίζεται με πάρα πολλούς παράγοντες που άλλοι επιδρούν θετικά, άλλοι αρνητικά. Υπάρχει μία αυξητική τάση των πωλήσεων βιβλίων φαντασίας, κυρίως όμως λόγω της ξένης παραγωγής. Το ελληνικό συγγραφικό δυναμικό πρέπει να αποδείξει ότι μπορεί να παράξει ποιοτικές δουλειές, ότι μπορεί να εντάξει μέσα του το δικό του ιδιαίτερο στοιχείο, τη δικιά του φωνή.

    Τέτοιες δουλειές υπάρχουν αλλά κινδυνεύουν να πνιγούν στο γενικότερο κλίμα της αυξημένης παραγωγής βιβλίων φαντασίας που τυπώνονται χωρίς κριτήριο, χωρίς επιμέλεια. Σκεφτείτε έναν αναγνώστη, και μιλάω για τον συνειδητοποιημένο καλοπροαίρετο αναγνώστη που έχει διαβάσει τους καλούς ξένους, που έχει αναγνωστική παιδεία, να τολμήσει να δοκιμάσει έναν Έλληνα και να απογοητευτεί.

    Δύσκολα θα δοκιμάσει κάποιον άλλον. Κατά την άποψή μου, σε σχέση με την αντιστροφή του κλίματος που αναφέρετε, ο «ΒΡΟΧΟΣ» θα είναι επιτυχημένος όχι αν κάνει καλές πωλήσεις, αλλά αν συγκρατήσει και τελικά παρακινήσει έστω και λίγους αναγνώστες να επιμείνουν στην ελληνική λογοτεχνία του φανταστικού.

    Τι σημαίνει εντέλει για εσάς ο «ΒΡΟΧΟΣ»;

    Φράνση Παπουτσάκη: Βρόχος σημαίνει θηλιά. Ας πούμε, λοιπόν, ότι αυτή η συλλογή είναι η θηλιά που περιτυλίγεται γύρω από τις τρομακτικές μας ιστορίες, με την ευχή να καταφέρει να δέσει μαζί μας και τον αναγνώστη, κυρίως τον μη εξοικειωμένο αναγνώστη, που σαν αθώο θύμα θα κινηθεί προς το μέρος μας και, φυλλομετρώντας το βιβλίο, θα παγιδευτεί θεληματικά σε έναν κόσμο που αγνοούσε.

    Γιώργος Γιαλούρης: Είναι μία συμμετοχή σε ένα πρωτότυπο βιβλίο το οποίο αποτελεί προϊόν της γενικότερης προσπάθειας των εκδόσεων Λυκόφως να προωθήσουν τη λογοτεχνία του φανταστικού στην Ελλάδα. Παράλληλα, ήταν ένα ξεβόλεμα για μένα, διότι με υποχρέωσε να κάνω μία παύση και να δουλέψω εκτός του πλαισίου μέσα στο οποίο είμαι συνηθισμένος να δουλεύω.

    Τέτοιες αλλαγές, στο βαθμό που δεν εξαναγκάζουν τον συγγραφέα να λοξοδρομήσει από τον δρόμο που ο ίδιος έχει επιλέξει ν’ ακολουθήσει, είναι πάντοτε ευεργετικές, διότι είτε είναι ικανοποιημένος κανείς από το αποτέλεσμα είτε όχι, ενεργοποιούν το αισθητήριό του με έναν ασυνήθιστο τρόπο, και τον τροφοδοτούν με έναν μικρό θησαυρό από νέες, απροσδόκητα ενδιαφέρουσες, εμπειρίες.

    Σας ευχαριστούμε πολύ για αυτή τη συνέντευξη και σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία στο μέλλον!

    Συνέντευξη – Φράνση Παπουτσάκη & Γιώργος Γιαλούρης

    Συνέντευξη Αγνή Σιούλα & Δημήτρης Δελαρούδης

    Επιμέλεια κειμένου: Ζωή Τσούρα

    Επεξεργασία κεντρικής εικόνας: Παναγιώτα Γκουντζουρέλα

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here