Κυριακή, 29 Νοεμβρίου, 2020
More
    Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη - Παναγιώτα Φλεβάρη

    Συνέντευξη – Παναγιώτα Φλεβάρη

    -

    Συνέντευξη – Παναγιώτα Φλεβάρη

    Σήμερα στους Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών, φιλοξενούμε μια νέα συγγραφέα που μας συστήνεται με το παιδικό της παραμύθι «Η Πριγκιπονεραϊδούλα Μελίτη και οι μαγικές της δυνάμεις», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μ.Σιδέρη.

    Ρωτάει η Αγγελίνα Παπαθανασίου

    Συνέντευξη

    Καλησπέρα σας, κυρία Φλεβάρη. Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε.

    Π.ΦΛ.  Χαίρετε, κυρία Παπαθανασίου! Εγώ σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση που μου απευθύνατε! Είναι μεγάλη μου τιμή και χαρά να συνομιλώ με εσάς!

    Ποια ήταν η αφορμή για να ασχοληθείτε με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων;

    Π.ΦΛ. Πάντα με γοήτευε ο έντεχνος, γραπτός λόγος. Τις πρωτόλειες συγγραφικές μου προσπάθειες τις έκανα σε παιδική ηλικία. Καταπιανόμουν με τον πεζό και έμμετρο λόγο και σκάρωνα ποιηματάκια, έγραφα ιστορίες, θεατρικές παραστάσεις κ.λπ. Κι όλη αυτή τη δραστηριότητα τη συνέχισα και ως ενήλικη. Άλλωστε, ακόμα και το επάγγελμά μου (ενάσκηση δικηγορίας), περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή γραπτού λόγου.

    Όμως, αφορμή για την ενασχόλησή μου με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων, συγκεκριμένα, στάθηκε η μητρότητα. Η μητρότητα έδωσε μια νέα ώθηση στην ενυπάρχουσα σε εμένα ροπή προς τη συγγραφή και με κατηύθυνε στο παιδικό βιβλίο, και η μητρότητα επιτείνει την επιθυμία μου να συνεχίσω να συγγράφω παιδικά βιβλία. 

    Διαβάστε την άποψή μας για το βιβλίο: Η Πριγκιπονεραϊδούλα Μελίτη και οι μαγικές της δυνάμεις

    Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που σας έχει επηρεάσει; Ποια ήταν τα αγαπημένα σας παιδικά βιβλία;

    Συνέντευξη - Παναγιώτα ΦλεβάρηΠ.ΦΛ. Προφανώς υπάρχουν πολλοί συγγραφείς που με έχουν επηρεάσει, χωρίς, ωστόσο, να μπορώ να συγκεκριμενοποιήσω τις επιρροές αυτές. Πιστεύω πως, μέσω της ανάγνωσης λογοτεχνικών κειμένων απ’ όταν ήμουν ακόμη παιδί, έχω υιοθετήσει, κατά τρόπο ασυνείδητο, στοιχεία των διαφόρων συγγραφέων όλων των έργων που έχω διαβάσει (και διαβάζω), τα οποία έχουν «μπολιαστεί» με τον δικό μου τρόπο έκφρασης και έτσι έχει δημιουργηθεί το προσωπικό μου ύφος. Δηλαδή, δεν μπορώ να πω ότι με έχει επηρεάσει ο τάδε ή ο δείνα συγγραφέας συγκεκριμένα, αλλά θεωρώ ότι έχω δεχθεί επιρροές από διαφόρους συγγραφείς, κατά τρόπο σωρευτικό.

    Μερικά παραδείγματα αγαπημένων μου παιδικών βιβλίων που μπορώ έτσι πρόχειρα να φέρω στο μυαλό μου, είναι φυσικά όλα τα κλασικά παραμύθια, αλλά και ο «Τρελαντώνης» και ο «Μάγκας» της Πηνελόπης Δέλτα, οι «Μικρές Κυρίες» της Λουίζα Μέι Άλκοτ, μια συλλογή λαϊκών, ελληνικών παραμυθιών με τίτλο «Το κορίτσι που έκλαιγε μαργαριτάρια» της Δανάης Τσουκαλά, «Ο θησαυρός της Βαγίας» της Ζωρζ Σαρή, «Τα ασημένια πατίνια» της Μέρι Μέιπς Ντόντζ και πάρα πολλά άλλα!

    Πριν λίγο καιρό, κυκλοφόρησε το πρώτο σας παραμύθι. Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για να γεννηθεί η Μελίτη, η ηρωίδα σας;

    Π.ΦΛ. Πηγή της έμπνευσής μου για τη γέννηση της πριγκιπονεραϊδούλας Μελίτης, της ηρωίδας τους βιβλίου μου, υπήρξε η κόρη μου, η Αγγέλικα. Όταν περιέγραφα την εξωτερική εμφάνιση και τον χαρακτήρα της Μελίτης, οφείλω να ομολογήσω πως είχα στο μυαλό μου την κόρη μου.

    Ως νέα συγγραφέας, συναντήσατε δυσκολίες στην αναζήτηση εκδοτικής στέγης; Λάβατε αρνητικές απαντήσεις από εκδοτικούς; Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους συγγραφείς που ενδεχομένως έχουν απογοητευτεί από τις δυσκολίες που συναντούν καθημερινά στον εκδοτικό χώρο;

    Π.ΦΛ. Η αλήθεια είναι πως, όπως είθισται, είχα υποβάλει πρόταση για έκδοση της πριγκιπονεραϊδούλας Μελίτης σε περισσότερους από έναν εκδοτικούς οίκους και από ορισμένους εξ αυτών έλαβα αρνητική απάντηση. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι οι εκδοτικοί οίκοι είναι επιχειρήσεις, που σταθμίζουν σοβαρά και τον παράγοντα του επιχειρηματικού κινδύνου, ιδίως όταν έχουν απέναντί τους έναν άγνωστο συγγραφέα, που δεν έχει εκδώσει προηγουμένως κάποιο άλλο έργο του, γεγονός που είναι απολύτως κατανοητό.

    Σε αυτό το σημείο δράττομαι της ευκαιρίας να ευχαριστήσω τον εκδοτικό οίκο του κυρίου Μιχάλη Σιδέρη για την απόλυτη εμπιστοσύνη που έδειξε στο πρόσωπό μου και στο βιβλίο μου, παρόλο που είμαι εντελώς “καινούργια” στον χώρο της συγγραφής, για την αγαστή και ανθρώπινη συνεργασία μας, αλλά και για το άκρως ποιοτικό εκδοτικό αποτέλεσμα, στην επίτευξη του οποίου συνέβαλε καθοριστικά και η ταλαντούχα εικονογράφος, κυρία Δήμητρα Πέππα, με την υπέροχη εικονογράφηση που φιλοτέχνησε.

    Όσον αφορά συμβουλές προς συγγραφείς που αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατά την προσπάθεια έκδοσης κάποιου έργου τους, νομίζω πως δεν είμαι η καθ’ ύλην αρμόδια να δώσω, καθότι και η ίδια τυγχάνω πρωτόπειρη σε αυτόν τον τομέα. Θα μπορούσα, μόνο, να παραθέσω τον δικό μου τρόπο με τον οποίο προσεγγίζω τη συγγραφή: γράφω απ’ την ψυχή μου, γράφω απ’ την καρδιά μου, χωρίς η έκδοση να αποτελεί αυτοσκοπό.

    Είστε μητέρα δυο παιδιών. Είναι τα παιδιά σας οι πρώτοι αναγνώστες των κειμένων σας; Λαμβάνετε υπόψη σας τα σχόλια που μπορεί να σας κάνουν;

    Π.ΦΛ. Όπως είναι φυσικό, οι πρώτοι με τους οποίους θέλουμε να μοιραζόμαστε οτιδήποτε αγαπάμε είναι τα πιο κοντινά και προσφιλή μας πρόσωπα. Έτσι κι εγώ, όταν έχω γράψει ένα παιδικό κείμενο, οπωσδήποτε το μοιράζομαι με τα παιδιά μου (είναι οι πρώτοι κριτικοί), όπως, επίσης, και με τον σύζυγό μου, αλλά και τους γονείς μας.

    Η κόρη μου διαβάζει τα κείμενά μου μόνη της και κάνει πολύ εύστοχα και χρήσιμα σχόλια, τα οποία τα λαμβάνω σοβαρά υπ’ όψιν μου.

    Ο γιος μου είναι νηπιακής ηλικίας, οπότε φροντίζω να του διαβάζω εγώ τα κείμενά μου, καθώς δεν γνωρίζει ακόμη ανάγνωση. Λόγω του νεαρότερου της ηλικίας του, δεν μπορεί να προβεί σε τόσο δομημένα σχόλια όπως η κόρη μου, πλην όμως εκφράζει τη γνώμη του, έστω και με πιο απλοϊκό τρόπο, κάτι που είναι, επίσης, πολύ επιβοηθητικό.  

    Άλλωστε, πέρα από τα λεκτικά σχόλια, αντιλαμβάνομαι ότι τα παιδιά μου εγκρίνουν κάποιο κείμενό μου όταν βλέπω τα ματάκια τους να σπινθηροβολούν και τα χειλάκια τους να χαμογελούν! Αυτά τα χαρωπά μουτράκια με ενθαρρύνουν να συνεχίσω να γράφω και μου προσφέρουν πολλή ευτυχία!

    Αυτή την περίοδο υπάρχουν νέοι ήρωες που σας βασανίζουν γλυκά και περιμένουν να πάρουν σάρκα και οστά;

    Π.ΦΛ. Πράγματι, κοντεύω να ολοκληρώσω ένα νέο παιδικό-εφηβικό ανάγνωσμα. Όμως, το καινούργιο δικαστικό έτος έχει ξεκινήσει δυναμικά, οπότε αυτή την περίοδο δίνω ένα μικρό προβάδισμα στη συγγραφή δικογράφων έναντι της συγγραφής παιδικών βιβλίων. Ως εκ τούτου, η ολοκλήρωση της ιστορίας που προανέφερα θα καθυστερήσει ελαφρώς, έως ότου εξεύρω λίγο περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Κι αυτό διότι η συγγραφή είναι, μεν, κάτι που με γαληνεύει, που με ηρεμεί, που με ευχαριστεί, πάνω απ’ όλα μια εσωτερική ανάγκη μου, αλλά, από την άλλη, απαιτεί πολύ χρόνο και πολλή αφοσίωση. Συνεπώς, δεδομένων των οικογενειακών και επαγγελματικών υποχρεώσεών μου, δεν θέτω αυστηρά χρονοδιαγράμματα, ούτε βιάζομαι ως προς την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου ή άλλου κειμένου μου. Γράφω όποτε διαθέτω ελεύθερο χρόνο και όποτε αισθάνομαι χαλαρή, ώστε το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό. Πάντως, πιστεύω ότι σύντομα θα καταφέρω να τελειώσω το νέο μου έργο κι ελπίζω να ευλογηθώ και πάλι με τα καταπληκτικά συναισθήματα που απορρέουν από την έκδοση ενός βιβλίου.

    Λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη συνέντευξη, θα θέλατε να πείτε κάτι στους αναγνώστες μας;

    Π.ΦΛ. Βεβαίως, και σας ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία αυτή. Θα ήθελα να απευθυνθώ στους αναγνώστες σας, υπό την ιδιότητα της μαμάς, και να υπογραμμίσω τη σπουδαιότητα, κατά τη γνώμη μου, του βιβλίου στη ζωή μας, πολύ, δε, περισσότερο στη ζωή των παιδιών μας. Το βιβλίο είναι καλλιέργεια. Το βιβλίο είναι γνώση. Το βιβλίο είναι παιδεία. Το βιβλίο είναι σκέψη. Το βιβλίο είναι φαντασία. Το βιβλίο είναι έκφραση. Φρονώ ότι οι γονείς πρέπει να παρέχουμε στα παιδιά μας ποιοτικά αναγνώσματα, τα οποία ασυναίσθητα θα τα βοηθούν να οξύνουν το πνεύμα τους, τον νου τους, τον λόγο τους και θα συμβάλλουν στην ολοκλήρωση και στην τελείωσή τους ως ανθρώπων.   

    Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που μας διαθέσατε και σας εύχομαι καλή δημιουργική συνέχεια.

    Π.ΦΛ. Θα ήθελα κι εγώ με τη σειρά μου να σας ευχαριστήσω από καρδιάς για την πολύ ενδιαφέρουσα επικοινωνία μας και να σας ευχηθώ να είστε πάντοτε τόσο άξια θεραπαινίδα του βιβλίου, της λογοτεχνίας και γενικότερα των τεχνών!

    Επιμέλεια κειμένου: Ζωή Τσούρα

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Οι άθλοι του Ηρακλή – Λεύκη Σαραντινού

    Οι «άθλοι του Ηρακλή» είναι το δεύτερο βιβλίο της σειράς Ελληνική μυθολογία και αρχαιότητα της συγγραφέως Λεύκης Σαραντινού και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Γράφημα,...

    Αυτός είναι φίλος μου – Μαριάννα Κουμαριανού

    Το «Αυτός είναι φίλος μου» είναι το νέο βιβλίο της συγγραφέως Μαριάννας Κουμαριανού, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ελληνοεκδοτική με εξαιρετική εικονογράφηση της Γιώτας...

    Αγιοβασιλέματα – Μαριέττα Κόντου

    Το βιβλίο της συγγραφέως Μαριέττας Κόντου «Αγιοβασιλέματα» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο σε εικονογράφηση Βασίλη Κουτσογιάννη. Απευθύνεται σε ηλικίες 7+. Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Αρχές Δεκέμβρη, τα...

    Ένα Χριστουγεννιάτικο δέντρο στο Πορτμπαγκάζ – Θοδωρής Καπετανάκης

    Το βιβλίο «Ένα Χριστουγεννιάτικο δέντρο στο Πορτμπαγκάζ» του συγγραφέα Θοδωρή Καπετανάκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη και απευθύνεται σε εφηβικό, νεανικό και ενήλικο κοινό. Προσωπική...

    62 – Πόσο καλά γνωρίζεις την ελληνική γλώσσα;

    62 - Πόσο καλά γνωρίζεις την ελληνική γλώσσα; Υπάρχουν λέξεις που τις συναντάμε σε βιβλία που διαβάζουμε. Γνωρίζουμε όμως τη σημασία τους; Πόσες σωστές απαντήσεις...

    Η θλίψη που φωλιάζει μέσα μου – Μαρία Αλεξοπούλου

    Η θλίψη που φωλιάζει μέσα μου είναι ένα βαθιά συναισθηματικό βιβλίο. Είκοσι σπονδυλωτά διηγήματα-ύμνοι στην αδερφική αγάπη, στην οικογενειακή γαλήνη, στη φιλία και στην...

    Καλά Χριστούγεννα, κύριε Ντίκενς! (απόσπασμα) – Ελένη Κατσαμά

    Καλά Χριστούγεννα, κύριε Ντίκενς! (απόσπασμα) - Ελένη Κατσαμά Γνωρίζουμε τα παιδικά χρόνια του μεγάλου συγγραφέα Τσαρλς Ντίκενς, τον χαρακτήρα και τις συνήθειές του, τα γεγονότα...

    Οι Σκιές (απόσπασμα) – Alex North

    Οι Σκιές (απόσπασμα) - Alex North Πολ, Τζέιμς, Τσάρλι. Τρεις φίλοι. Ο ένας θύτης, ο άλλος θύμα, ο τρίτος έμεινε πίσω να μαζέψει τα κομμάτια...Πριν...