Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου, 2020
More
    Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη - Σοφία Χρήσταινα

    Συνέντευξη – Σοφία Χρήσταινα

    -

    Συνέντευξη – Σοφία Χρήσταινα

    Σήμερα στους Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών, φιλοξενούμε τη συγγραφέα και ποιήτρια Σοφία Χρήσταινα, που απαντά στις ερωτήσεις του συνεργάτη μας Δημήτρη Μπουζάρα.

    Ρωτάει ο Δημήτρης Μπουζάρας

    Συνέντευξη

    Η ποιητική συλλογή με τίτλο Τα απολεσθέντα, η οποία κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις “Αποστακτήριο”, δεν είναι η πρώτη σας συγγραφική απόπειρα. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε στη γραφή, τι ανάγκες σας καλύπτει; Προέκυψε ο τίτλος και για ποιους λόγους τον επιλέξατε;

    Συνέντευξη - Σοφία Χρήσταινα
    Συνέντευξη – Σοφία Χρήσταινα

    Σ.Χρ.: Ναι, ακριβώς. Τα “απολεσθέντα” είναι το πέμπτο μου βιβλίο που εκδόθηκε. Προηγήθηκαν “Ο έρωτας των λέξεων” (ποιητική συλλογή), “Συλλεκτικόν” (ποιητική συλλογή), “Εγχειρίδιο πολέμου κατά του καρκίνου” (πεζογραφία) και το “Φυλλάδιο του έρωτα” (πεζογραφία και ποίηση).

    Δανείστηκα τη φράση «ΤΑ ΑΠΟΛΕΣΘΕΝΤΑ» γιατί κάθε μέρα χάνουμε και κάτι, κάποιον. Ως και ένα συναίσθημα ακόμα. Και δεν μπορείς να κάνεις τίποτα για να το σταματήσεις ή να αλλάξεις αυτό το γεγονός.

    Και όσο και αν φαίνεται ότι με θλίβει, άλλο τόσο με εμπνέει. Ιδού ο λόγος της επιλογής του τίτλου. Ήθελα να ανακαλύψει ο αναγνώστης ότι το πένθος από την κάθε απώλεια οδηγεί μόνο στην αυτογνωσία.

    Πότε ανακαλύψατε πως έχετε την ευχέρεια αυτή; Τι ήταν το πρώτο που γράψατε; Υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες που γράφετε, συγκεκριμένα συναισθήματα που λειτουργούν σαν όχημα της γραφής; Ένα αρνητικό συναίσθημα λειτουργεί ως κινητήριος μοχλός ή το αντίθετο; Πώς λειτουργεί σε εσάς;

    Σ.Χρ.: Από νεαρή ηλικία, εκεί στα 19-20, άρχισα να σκαρώνω τις λέξεις μου. Με πολλά ερωτηματικά έψαχνα να βρω την έννοια των πραγμάτων που γίνεται εντός και εκτός μου. Μετά από χρόνια όμως, το 2011, έκανα την πρώτη απόπειρα να μαζέψω όλα όσα σκεφτόμουν, σε ένα βιβλίο, στον “Έρωτα των λέξεων”.

    Τώρα πια, δηλαδή τα τελευταία χρόνια, το πρωί, νωρίς το πρωί, μου γεμίζει το μυαλό με φως. Απορώ πώς έγραφα βράδυ παλιότερα. Ακόμα και τα αρνητικά συναισθήματα, με το φως γίνονται συμπαθή, ίσως και υγιή συναισθήματα. Είναι σαν την λάμπα που άναβαν παλιά οι ανακριτές πάνω από το κεφάλι του ύποπτου για να πει την Αλήθεια.

    Το βιβλίο που κρατάμε στα χέρια μας είναι αποτέλεσμα αγάπης, δουλειάς, ταλέντου, έμπνευσης; Από πού λαμβάνετε ερεθίσματα; Τα ποιήματά σας μιλούν για κάθε είδους απώλεια, μιλούν για μοναξιά, αγάπη. Θεωρείτε πως η ποίηση αγγίζει πιο άμεσα ενδεχομένως από ένα πεζό; Αν ναι, πώς τα καταφέρνει κατά τη γνώμη σας; Τι είδους εργαλείο είναι;

    Συνέντευξη - Σοφία Χρήσταινα
    Συνέντευξη – Σοφία Χρήσταινα

    Σ.Χρ.: Εγώ θα έλεγα ότι είναι αποτέλεσμα αγάπης για την έμπνευση.

    Και αυτή, έρχεται συχνά μέσα από την καθημερινότητά μου, παρατηρώντας τους ανθρώπους, τις σχέσεις τους με όλα και όλους. Με την ίδια ματιά κοιτώ κι εμένα.

    Όταν λέμε πεζό, εννοούμε μυθιστόρημα ή διήγημα; Αν ναι, τότε η ποίηση, ναι, είναι αμεσότερη. Διότι με πιο σύντομο δρόμο σε οδηγεί στο μήνυμα. Θεωρώ ότι αυτή είναι και η μεγαλύτερη διαφορά πεζού-ποιήματος. Αρπάζω ταχέως την αλήθεια που μου λέει.

    Διαβάζοντας τη συλλογή σας, διαπιστώνω πως μιλάτε για αλήθειες, με αλήθειες. Αλήθειες που όλοι τις γνωρίζουμε αλλά πολύ δύσκολα τις εκστομίζουμε τόσο δυνατά και ακόμα δυσκολότερα τις εφαρμόζουμε ως τρόπο ζωής. Ο τρόπος που εσείς τις εκφράζετε και η δύναμη του λόγου σας δείχνουν πως καταφέρατε να τις εφαρμόσετε στη ζωή σας. Είναι έτσι; Το καταφέρνατε πάντα αυτό;

    Σ.Χρ.: Προσπαθώ, συνεχώς. Γιατί εκεί που λες, τι ωραία τα κατάφερα εδώ, έρχεται ένα άλλο τσουνάμι και σε ξαναφέρνει στην αρχή των πάντων. Και δεν είναι πάντα μια δύσκολη συνθήκη ή στενάχωρη το τσουνάμι αυτό, μπορεί να ‘ναι και μια ευτυχισμένη μεγάλη στιγμή, που θέλει διαχείριση και αυτή.

    Η δημόσια εκπαίδευση θεωρείτε πως έχει την ποίηση στη θέση που της αρμόζει; Βοήθησε ενδεχομένως το πέρασμά σας από εκεί στην μελλοντική σας ενασχόληση με την ποίηση; Ποιοι ποιητές σταθήκαν φωτεινοί φάροι τόσο στη ζωή όσο και στην ενασχόλησή σας με την ποίηση;

    Σ.Χρ.: Θυμάμαι στο μάθημα των νεοελληνικών την όμορφη αγωνία μου στην ερώτηση “τι θέλει να πει ο ποιητής”. Ναι, υπάρχει η ποίηση στα σχολεία, αλλά αμφιβάλλω αν μπορείς να την αγγίζεις ακόμα βαθιά. Αλλά αν σε αγγίξει λίγο, έστω και περίεργα, την έβαψες μετά. Πρέπει να την ανακαλύψεις. Ε, κάπως έτσι το βίωσα και εγώ.

    Δεν θα πω ότι διάβαζα ποιητές. Ξεκίνησα με τους φιλοσόφους. Ο Νίτσε ήταν και είναι φάρος, όντως, στη σκεπτόμενη ζωή μου. Πιστεύω ότι όλη η ποίηση βρίσκεται μέσα στη φιλοσοφία. Αριστοτέλης, Πλάτωνας, Σωκράτης… μεγάλοι ποιητές για μένα. Φυσικά τώρα πια διαβάζω και ποιητές άλλους, με περίσσια περιέργεια για το σκεπτικό τους. Αν δεν τους καταλαβαίνω, γυρνώ στους φιλοσόφους μου.

    Πώς θα περιγράφατε τη διαδικασία γραψίματος ενός ποιήματος; Υπάρχει αυτολογοκρισία στην ποίησή σας, υπάρχουν ηθικοί φραγμοί στην ποίηση;

    Σ.Χρ.: Μια υπερδύναμη! Έχω τη δυνατότητα να πλέκω τις λέξεις και τα νοήματα με τον δικό μου τρόπο.

    Φυσικά και υπάρχει, Αυτολογοκρισία, πώς είναι δυνατόν να μην! Ειδικά τα παλιότερα γραπτά ζούνε πια μαρτυρικά κοντά μου. Δεν ξέρω τι σημαίνει “ηθικοί φραγμοί στην ποίηση”, στα αλήθεια.

    Η τέχνη, οι τέχνες έχουν δικιά τους ηθική. Αν κυνηγήσουμε την ηθική τους, κυνηγάμε τους ανθρώπους που δημιουργούν.

    Ο σύγχρονος κόσμος έχει αλλάξει τους τρόπους που γράφουμε ποίηση; Πόσο εύκολο είναι, ενώ εργάζεστε σε ένα δύσκολο και απαιτητικό περιβάλλον, παράλληλα να γράφετε ποίηση; Αυτό αποδεικνύει, αν όχι οτιδήποτε άλλο, ένα άτομο που προσαρμόζεται εύκολα. Είστε όντως προσαρμοστική;

    Σ.Χρ.: Ναι, φυσικά. Η γλώσσα μας, πρώτα από όλα, λαμβάνει κακοποίηση, ακόμα και στον ποιητικό λόγο. Δεν έχει, σε μερικούς ονομαζόμενους ποιητές, τη μεγαλοπρέπεια που της αρμόζει. Κυκλοφορούν “ποιήματα” σε αργκό διάλεκτο με λέξεις ξενόφερτες, με δυσνόητα νοήματα, και όλα αυτά γιατί είναι σύγχρονη ποίηση, φαντάζομαι.

    Η ποίηση είναι Στιγμή.

    Μπορείς να μη χρησιμοποιήσεις πολύ χρόνο για να σκαρώσεις ένα ποίημα, εφόσον ήρθε η έμπνευση για να το γράψεις. Καμιά δουλειά, όσο χρόνο και να σου κλέβει, δεν μπορεί να εμποδίσει την έμπνευση να γίνει ποίημα. Υπάρχουν βράδια που πέφτω για ύπνο και οι λέξεις δεν μ’ αφήνουν να κοιμηθώ. Σηκώνομαι τις περισσότερες φορές και γράφω κάπου το κάτι που με βασανίζει.

    Η ποίηση λοιπόν είναι Στιγμή, και εγώ προσαρμόζομαι απολαυστικά σε αυτή τη στιγμή.

    Ετοιμάζετε κάτι για το μέλλον;

    Σ.Χρ.: Ναι. Μια νουβέλα γεμάτη φιλοσοφία και ποιητικά αποστάγματα.

    Προηγούμενο άρθροΧωρίς όνομα – Steve Cavanagh
    Επόμενο άρθροΕκδόσεις ενΤύπωση

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα – Ελευθερία Παπαδημητρίου

    Από τις εκδόσεις Φίλντισι κυκλοφορεί το βιβλίο της παιδαγωγού και συγγραφέως Ελευθερίας Παπαδημητρίου «Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα», σε εικονογράφηση Δανάης Δάφνη-Μητσάκου. Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Αναμφισβήτητα, η...

    Η οδύσσεια του μικρού Οδυσσέα – Έφη Αργυροπούλου

    Η Έφη Αργυροπούλου είναι γνωστή στις περισσότερες μητέρες από την ιστοσελίδα της Workingmoms.gr.  Μια σελίδα με θέματα για τη μητέρα, το παιδί, αλλά και...

    Οι άθλοι του Ηρακλή – Λεύκη Σαραντινού

    Οι «άθλοι του Ηρακλή» είναι το δεύτερο βιβλίο της σειράς Ελληνική μυθολογία και αρχαιότητα της συγγραφέως Λεύκης Σαραντινού και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Γράφημα,...

    Το Πέρασμα – Χάρης Οικονομόπουλος

    Το «Πέρασμα» είναι το τρίτο βιβλίο του Χάρη Οικονομόπουλου το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή, μετά την «Τελευταία Πόρτα» και την «Αποκαθήλωση». Προσωπική άποψη:...

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) – Lucinda Riley

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) - Lucinda Riley Στην αγγλική εξοχή η Πόουζι μεγάλωσε κυνηγώντας πεταλούδες με τον πατέρα της. Όταν τα χρόνια περνούν και...

    Ο γραφέας του παλατιού – Ahmet Ümit

    Στη σύγχρονη Τουρκία, η αρχαιολογική ανασκαφή φέρνει στο φως τις πινακίδες του γραφέα του παλατιού, Πατασάνα, που έζησε πριν σχεδόν τρεις χιλιετίες. Με έναν...