Πέμπτη, Οκτώβριος 24, 2019
More
    Αρχική Μεταφρασμένη Λογοτεχνία Το ταξίδι του Βασιλιά Γιουβόραν - Clark Ashton Smith

    Το ταξίδι του Βασιλιά Γιουβόραν – Clark Ashton Smith

    -

    Το ταξίδι του Βασιλιά Γιουβόραν

    Προσωπική άποψη: Παντελής Μαυρομμάτης 

    Ο υπέροχος Clark Ashton Smith (1893-1961), ένας από τους πατέρες της λογοτεχνίας του φανταστικού, έζησε πολλά χρόνια της ζωής του σαν πραγματικός ερημίτης. Σε μια καλύβα, χωρίς ηλεκτρικό, τηλέφωνο, και τρεχούμενο νερό. Οι εκδότες σπάνια του έδιναν περισσότερα από 50 δολάρια για κάποιο διήγημά του. Ορισμένα από αυτά αγγίζουν τον υπερφυσικό τρόμο του Lovecraft, ενώ άλλα παραπέμπουν στους ονειρικούς τόπους του Lord Dunsany.

    Παρακάτω θα αναλυθούν ενδεικτικά δύο από τα διηγήματα της παρούσας συλλογής, δίχως ωστόσο να υστερούν τα υπόλοιπα. Αξιοσημείωτο σε ολόκληρη τη συλλογή πάντως είναι η συνεχής αναφορά του συγγραφέα στην ελληνική μυθολογία και ιστορία.

    1. Η Επιστροφή του Μάγου (1931):

    Ο μυστηριώδης Κος Κάρμπι, ο οποίος δηλώνει ερευνητής στο επάγγελμα, αναζητεί προσωπικό γραμματέα. Απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε ενδιαφερόμενο είναι οι γνώσεις Αραβικών. Το μεγάλο διώροφο, μελαγχολικό σπίτι του, στο τέρμα μιας ανηφορικής λεωφόρου δείχνει εγκαταλελειμμένο, με ακλάδευτους θάμνους και παραμελημένα παρτέρια να το περικλείουν. Ο Όγκντεν ενδιαφέρεται για τη θέση εργασίας και τον επισκέπτεται στο σπίτι του.

    Ο Κος Κάρμπι τον δέχεται στη σκοτεινή βιβλιοθήκη του. Μετά από μια σύντομη κουβέντα, του ανακοινώνεται ότι γίνεται δεκτός για τη θέση του γραμματέα, αλλά θα υποχρεωθεί να μετακομίσει στο σπίτι του Κου Κάρμπι, εξαιτίας των πολλών και ακανόνιστων ωρών εργασίας, κυρίως κατά τις νυχτερινές ώρες.

    «Όταν συνάντησα τον Τζον Κάρμπι, η χαρά μου περιορίστηκε ακόμα περισσότερο, αν και δεν ήταν δυνατόν να προβάλω κανέναν συγκεκριμένο λόγο για το παγερό συναίσθημα, τη μουντή αίσθηση αναστάτωσης που ένιωσα και την κακοδιαθεσία που μ’ έπιασε ξαφνικά. Ίσως να έφταιγε κι η σκοτεινή βιβλιοθήκη όπου με δέχτηκε».

    Ο Όγκντεν, αφού τακτοποιηθεί στο νέο του δωμάτιο στο δεύτερο όροφο, επισκέπτεται το γραφείο του Κου Κάρμπι, το οποίο περισσότερο σε σπίτι κάποιου μάγου παραπέμπει παρά σε γραφείο κάποιου ερευνητή. Παντού υπάρχουν κρανία, αστρολογικοί χάρτες, θυμιάματα, αμέτρητα δερματόδετα βιβλία για τη δαιμονολογία και τον αποκρυφισμό, ενώ από την οροφή κρέμεται ένας βαλσαμωμένος κροκόδειλος.

    Ο Κος Κάρμπι δείχνει να αισθάνεται θανάσιμο φόβο για κάτι άγνωστο. Εξηγεί στον Όγκντεν τις μελέτες που επί χρόνια κάνει πάνω στη μαγεία. Ανοίγει ένα κλειδωμένο συρτάρι και από μέσα βγάζει ένα απίστευτα παλιό βιβλίο. Το βιβλίο είναι στολισμένο με ασημένια αραβουργήματα, ενώ η δυσωδία που αναβλύζει από αυτό θυμίζει πτώματα σε κάποιο ξεχασμένο νεκροταφείο.

    Είναι το περιβόητο, βλάσφημο και απαγορευμένο Νεκρονομικόν του τρελού Άραβα Αμπντούλ Αλχαζρέντ.

    Ο Κος Κάρμπι ζητάει από τον Όγκντεν να του μεταφράσει ένα δυσνόητο απόσπασμα του βιβλίου. Μόλις ο τελευταίος το διαβάσει, ο Κος Χάρμπι χλομιάζει απότομα. Σχεδόν αμέσως ακούγεται ένας απερίγραπτος, ανατριχιαστικός θόρυβος συρσίματος έξω από την πόρτα του γραφείου…

    «…Η βούληση ενός νεκρού μάγου ασκεί εξουσία πάνω στο ίδιο του το σώμα και δύναται να το εγείρει ακόμα και μεσ’ από τον τάφο, για να ολοκληρώσει όποια έργα έμειναν ημιτελή κατά τη διάρκεια της ζωής του».

    Προσωπικά τη θεωρώ ως την κορυφαία ιστορία της συλλογής, με τη γραφή του C.A. Smith να έχει σαφείς επιρροές από τον H. P. Lovecraft. Η τελευταία σκηνή σε κάνει να ανατριχιάζεις, ενώ η ιστορία μεταφέρθηκε και στη μικρή οθόνη το 1972 (The Return of the Sorcerer), με πρωταγωνιστή τον τεράστιο Vincent Price.

    «Πίστευα πως δε θα ήταν δυνατόν να επιστρέψει μετά απ’ αυτό – αφότου έθαψα τα κομμάτια σε ένα σωρό διαφορετικά μέρη, στο κελάρι, κάτω από τους θάμνους, στις ρίζες των κισσών. Μα το Νεκρονομικόν έχει δίκιο…»

     

    1. Η Γοργώ (1932):

    Ο νεαρός πρωταγωνιστής της ιστορίας, μετά από μια περίοδο μεγάλης θλίψης αναχωρεί για το Λονδίνο. Είναι μια αλλαγή που ελπίζει να τον βοηθήσει να ξεχάσει τις στενοχώριες του πρόσφατου παρελθόντος. Έχουν ήδη περάσει μήνες από τότε που εγκαταστάθηκε στη μελαγχολική αυτή πόλη. Ο ουρανός είναι μόνιμα συννεφιασμένος και οι άνθρωποι βιαστικοί.

    Κάποια μέρα, τον πλησιάζει ένας μαυροντυμένος ηλικιωμένος, το παρουσιαστικό του οποίου θυμίζει το Χάροντα, το βαρκάρη που μετέφερε τους νεκρούς στον Άδη. Ο γέροντας, με μια φωνή βαθιά αβυσσαλέα και απειλητική, και σε μια διάλεκτο που θυμίζει έντονα τα αρχαία Ελληνικά, προτείνει στο νεαρό να τον ακολουθήσει στο σπίτι του προκειμένου να του δείξει κάτι που αποτελεί την πεμπτουσία της φρίκης: Το κεφάλι της Μέδουσας, που αντί για μαλλιά, είχε φίδια.

    Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, όποιος αντίκριζε τη γοητευτική Μέδουσα γινόταν αμέσως πέτρινος. Ο γέροντας, με τα μάτια του να μοιάζουν πλέον με αναμμένα κάρβουνα, δίνει στο νεαρό έναν καθρέφτη, ώστε να μπορέσει να την κοιτάξει μέσα από αυτόν. Ο τελευταίος δέχεται, και ο γέροντας τον οδηγεί μέσα από κάτι στενά και ερημικά σοκάκια, με βρωμερές καλύβες και ετοιμόρροπες επαύλεις να εμφανίζονται παντού στο διάβα τους, με τον ουρανό από πάνω τους να είναι ως συνήθως καταθλιπτικά γκρίζος και μουντός.

    «Με εντυπωσίασε το γεγονός πως δε συναντήσαμε κανέναν, πέρα από μερικούς σπάνιους, μουλωχτούς περαστικούς που έμοιαζαν να μας αποφεύγουν».

    Clark Ashton Smith

    Μετά από αρκετή ώρα περιπλάνησης φτάνουν επιτέλους στο σπίτι του γέροντα, μια ερειπωμένη έπαυλη. Μπαίνουν μέσα. Το σπίτι είναι γεμάτο με αναμμένα, παλαιά ασημένια λυχνάρια που κρέμονται από αλυσίδες, καθώς και με αγάλματα μεσαιωνικών μοναχών και γενειοφόρων Ελλήνων, όλα τους με τη φρίκη ζωγραφισμένη στην έκφρασή τους.

    Φτάνουν μπροστά σ’ ένα παράξενο βωμό, ο οποίος είναι σκεπασμένος μ’ ένα είδος πένθιμου, μαύρου υφάσματος. Ο γέροντας σηκώνει το πέπλο. Εκείνη τη στιγμή, ο καθρέφτης πέφτει από τα χέρια του και γίνεται κομμάτια…

    Εξαιρετική ιστορία του C.A. Smith, με φόντο το λατρεμένο μας μελαγχολικό, μουντό, βροχερό, μυστηριακό και σκοτεινό Λονδίνο και με ιδιαίτερα έντονο το γοτθικό στοιχείο.

    «…της ανήκαν ο τρόμος που παγώνει το μεδούλι μέσα στα κόκκαλα και η οδύνη που σκοτώνει σαν αστροπελέκι».

    Περίληψη: Το ταξίδι του Βασιλιά Γιουβόραν Μεταφερθείτε σε μαγικούς τόπους λουσμένους από ήλιους χαμένων αστερισμών, περπατήστε στα σκοτεινά σοκάκια ενός Λονδίνου πέρα από τη διάστασή μας αναζητώντας το μυθικό κεφάλι της Μέδουσας, που απολιθώνει όποιον το αντικρίζει, ξεφυλλίστε τις σελίδες του αποτρόπαιου Νεκρονομικόν που οι επωδές του ανασταίνουν τους νεκρούς, συναντήστε νεκροφάγα πλάσματα και ταξιδέψτε μαζί με τον βασιλιά Γιουβόραν στα νησιά της αυγής, κυνηγώντας το εξωτικό πουλί γκαζόλμπα. Θα συναντήσετε τον μάγο Μαλιγκρίς, αιώνια αναπαυόμενο στον θρόνο του από φίλντισι προϊστορικών μαστόδοντων, θα μεταφερθείτε στα νεκροταφεία του παλιού χαλιφάτου της Βαγδάτης και ένας μαγικός κολοσσός θα ακολουθήσει τα βήματα σας στη μεσαιωνική Αβερουάν.

    Μια συλλογή διηγημάτων του μοναδικού συγγραφέα Κλαρκ Άστον Σμιθ, ο οποίος, μαζί με τον Ρόμπερτ Χάουαρντ και τον Φίλιπ Λάβκραφτ αποτέλεσαν τους πατέρες της σύγχρονης λογοτεχνίας του Φανταστικού.

    Στοιχεία Βιβλίου

    Τίτλος: Το ταξίδι του Βασιλιά Γιουβόραν

    Συγγραφέας: Clark Ashton Smith

    Εκδόσεις: Αίολος

    ISBN:9789605212247

    Ημ. Έκδοσης : 04/01/2011

    Επεξεργασία εικόνας: Πουλτσίδη Νεκταρία

    Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών
    Είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που αγαπάμε τις λέξεις σε όποια τους μορφή κι αν τυπώνονται: άρθρα, ειδήσεις, λογοτεχνία, ποίηση και δραστηριοποιείται στο διαδίκτυο. Σας ενημερώνουμε για δραστηριότητες παλιές και καινούριες. Ελάτε μαζί μας να παίξουμε με τα λόγια που γράφονται!

    Απάντηση