Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου, 2025
More
    ΑρχικήΒιογραφίεςΟ ζωγράφος Γιώργος Γουναρόπουλος

    Ο ζωγράφος Γιώργος Γουναρόπουλος

    -

    Ο Γιώργος Γουναρόπουλος γεννήθηκε στις 22 Μαρτίου του 1889 στη Σωζόπολη (αρχαία Απολλωνία) της Ανατολικής Ρωμυλίας, στη Μαύρη Θάλασσα (σημερινή Βουλγαρία). Γιος της Ασανίτσας (Άννας) και του Ηλία, ήταν το τέταρτο και μικρότερο παιδί της οικογένειας.

    Γράφει η Αγγελίνα Παπαθανασίου

    Τα παιδικά και πρώτα εφηβικά του χρόνια τα ζει δίπλα στη θάλασσα, σε ένα υποβλητικό, βραχώδες τοπίο, μέσα σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε μυθολογικές και λαϊκές αφηγήσεις. Τα ερεθίσματα αυτά κέντρισαν τη φαντασία και διαμόρφωσαν την ψυχοσύνθεσή του, και χρόνια αργότερα βρήκαν διέξοδο στην καλλιτεχνική του έκφραση.

    Γύρω στα 1904 η βουλγαρική κυβέρνηση πιέζει τους Έλληνες της Ανατολικής Ρωμυλίας να πολιτογραφηθούν Βούλγαροι. Η οικογένεια Γουναρόπουλου αποφασίζει να μετακινηθεί στην Ελλάδα.

    Ύστερα από την περιπλάνησή της σε διάφορες πόλεις, εγκαθίσταται οριστικά στην Αθήνα. Οι συνθήκες ζωής στην Αθήνα της εποχής είναι σκληρές, ο δεκαπεντάχρονος Γουναρόπουλος, αξιοποιώντας το ταλέντο του στο σχέδιο, εργάζεται σε διάφορα επιγραφοποιεία της πόλης και συνδράμει στις οικονομικές ανάγκες της οικογένειάς του.

    Ο ζωγράφος Γιώργος Γουναρόπουλος
    Ο ζωγράφος Γιώργος Γουναρόπουλος

    Το 1907 ο Γουναρόπουλος αρχίζει τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών, αρχικά στο Τμήμα Κοσμηματογραφίας, και στη συνέχεια στο Τμήμα Ζωγραφικής.

    Το 1912, έχοντας αποσπάσει κατά τη διάρκεια των σπουδών του πολλά βραβεία και διακρίσεις, αποφοιτά από τη Σχολή Καλών Τεχνών και λαμβάνει το Θωμαΐδειο βραβείο.

    Το 1913 στρατεύεται και στη συνέχεια παίρνει μέρος στον Β′ Βαλκανικό και στον Α′ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στο μεταξύ, πετυχαίνει στον Αβερώφειο διαγωνισμό και παίρνει υποτροφία για να συνεχίσει τις σπουδές του στο Παρίσι. Μετά τη λήξη του πολέμου αποστρατεύεται, και το 1919 φεύγει για τη γαλλική πρωτεύουσα.

    Φτάνοντας στο Παρίσι εγγράφεται στην «Académie Julian», όπου φοιτά ως το 1924. Στη συνέχεια εργάζεται στο θέατρο ως ντεκορατέρ και συνεχίζει τις σπουδές του στην «Αcadémie de la Grande Chaumière» (1924-1925).

    Αρχίζει να διαμορφώνει το προσωπικό καλλιτεχνικό του ύφος και εκθέτει έργα του στο «Salon National des Beaux Arts», στο «Salon d’ Automne» και στο «Salon des Indépendants», αποσπώντας εγκωμιαστικές κριτικές.

    Μετά τη συμμετοχή του στο Salon d’ Automne, ο έμπορος τέχνης Max Berger, διευθυντής της γκαλερί «Vavin-Raspail», αναλαμβάνει την προώθηση και πώληση των έργων του.

    Ο Γουναρόπουλος, εγκατεστημένος πλέον σε δικό του ατελιέ στο Νο. 95 της οδού Vaugirard στη συνοικία Μontparnasse, επισκέπτεται συχνά τη Νότια Γαλλία και ζωγραφίζει στην αγαπημένη του παραλίμνια περιοχή της Μartigues, στην Προβηγκία.

    Το 1924 εκθέτει στην Αθήνα, στις αίθουσες του Ζαππείου, μαζί με τη ζωγράφο Κούλα Ρώμπαπα, 77 πίνακες από την τελευταία δουλειά του στο Παρίσι. Τα έργα της έκθεσης εκπλήσσουν με τον πρωτοποριακό τους χαρακτήρα.

    Η επιστροφή του Γουναρόπουλου στην Ελλάδα θα συμπέσει με τη δημιουργία μιας σημαντικής εικαστικής κίνησης στην οποία πρωτοστατούν καλλιτέχνες που ανήκουν στη λεγόμενη «Γενιά του ‘30». Ο Γουναρόπουλος και άλλοι εικαστικοί που έχουν επιστρέψει από το Παρίσι, όπως ο Μιχάλης Τόμπρος και ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, καθώς και ο Γιώργος Μπουζιάνης που έχει επιστρέψει από τη Γερμανία, θα εισαγάγουν στοιχεία της διεθνούς πρωτοπορίας στα ελληνικά καλλιτεχνικά δρώμενα.

    Το 1934 η Ελλάδα μετέχει για πρώτη φορά στη Βiennale της Βενετίας, με έργα 74 διακεκριμένων καλλιτεχνών, ανάμεσά τους κι ο Γουναρόπουλος, οι πίνακες του οποίου ξεχωρίζουν στις δημοσιεύσεις του ιταλικού Τύπου.

    Το έτος 1935 πραγματοποιείται μια έκθεση-σταθμός στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα, γνωστή ως η «έκθεση των τριών»: συμμετέχουν οι ζωγράφοι Γουναρόπουλος και Χατζηκυριάκος-Γκίκας, και ο γλύπτης Τόμπρος.

    Τον Ιούλιο του 1937 ανατίθεται στον Γουναρόπουλο από τον Δήμο Αθηναίων η τοιχογράφηση της αίθουσας συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου στο Δημαρχείο της Αθήνας. Ο Γουναρόπουλος, πιστός στην τεχνοτροπία του, φιλοτεχνεί ένα ζωγραφικό σύνολο επιφάνειας 112 τ.μ. με τη λαμπερή και σπάνια τεχνική της ελαιώδους τοιχογραφίας με κερί. Η τοιχογραφία αναπαριστά την ιστορία της πόλης των Αθηνών από τους αρχαίους χρόνους έως τη σύγχρονη εποχή. Η πιστή απόδοση των ιστορικών μορφών, ενδυμάτων και αντικειμένων βασίστηκε σε μελέτες που έκανε ο Γουναρόπουλος σε αρχαία αγγεία, νομίσματα, επιτύμβιες στήλες, αγάλματα και τη σχετική βιβλιογραφία. Οι εργασίες για την τοιχογραφία ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 1938 και, δεδομένου ότι ο Γουναρόπουλος δούλεψε σε όλα τα στάδια χωρίς βοηθό, κράτησαν για περίπου δύο χρόνια.

    Με το ξέσπασμα του Β′ Παγκοσμίου Πολέμου, ο ζωγράφος, σε ηλικία πλέον 50 ετών, δημοσιεύει δύο σχέδια στην εφημερίδα Η Νίκη που είχαν στόχο να εμψυχώσουν το αγωνιστικό φρόνημα των Ελλήνων στρατιωτών. Το πρώτο ήταν Η Παναγιά μαζί του και το δεύτερο Η Νίκη μας φτερουγίζει.

    Παράλληλα προς τη ζωγραφική του, ο Γιώργος Γουναρόπουλος ασχολήθηκε με την εικονογράφηση ποιητικών συλλογών συγχρόνων του ποιητών και διανοουμένων, όπως τις συλλογές «Γύροι» του Πέτρου Αφθονιάτη (ψευδ. του Ηρακλή Ιωαννίδη) (1935), «Λιμάνια και Σταθμοί 1922-1930» του Σωτήρη Σκίπη (1936), «Απολλώνιος» (1ο μέρος) του Απόστολου Μελαχρινού (1938), «Τα Ποιήματα» του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου (1970) και «Το φως που καίει» του Κώστα Βάρναλη (ε′ έκδοση, 1973). Επίσης, το 1934 φιλοτέχνησε πέντε σχέδια για την ποιητική συλλογή «Αλληλουχίες» του Ανδρέα Εμπειρίκου, η οποία όμως δεν εκδόθηκε παρά το 2014, με τον τίτλο «1934. Προϊστορία ή Καταγωγή», περιλαμβάνοντας τρία από αυτά.

    Το 1977 ο Γουναρόπουλος θα φύγει από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, έχοντας συμπληρώσει εξήντα πέντε χρόνια συνεχούς καλλιτεχνικής δημιουργίας. Όταν ρωτήθηκε πριν από το τέλος της ζωής του αν ήταν ικανοποιημένος από την εικαστική του προσφορά, απάντησε: «Και ναι και όχι. Ναι, γιατί ό,τι έδωσα ήταν δικό μου, βγαλμένο από ένα αποκλειστικά δικό μου όραμα. Όχι, γιατί το έργο που δίνει ένας καλλιτέχνης δεν μπορεί ν’ αποτελεί παρά ένα ελάχιστο ποσοστό από το όλο του οράματός του».

    Πηγή: https://gounaropoulos.gr/

     

     

    Υποστηρίξτε το blog μας με μία δωρεά, πατώντας εδώ

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    εισάγετε το σχόλιό σας!
    παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ