Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου, 2020
More
    Αρχική Ελληνική Λογοτεχνία Το άγαλμα στη σοφίτα - Πασχαλία Τραυλού

    Το άγαλμα στη σοφίτα – Πασχαλία Τραυλού

    -

    Το άγαλμα στη σοφίτα 

    Προσωπική άποψη: Βίκυ Δελή

    Πρόκειται για μια ιστορία αγάπης που αναπτύχθηκε μέσα στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο. Οι μνήμες του Καρλ από τα γεγονότα στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης ήταν τόσο ζωντανές που με συνεπήραν, με συγκίνησαν και με θύμωσαν πάρα πολύ.

    Ένιωσα την φρίκη και τον πόνο που ζούσαν εκείνοι οι άνθρωποι. Ο Γερμανός Καρλ με συγκίνησε με τον τρόπο που αγάπησε και αρνήθηκε να εκτελέσει τις εντολές των ανωτέρων του και του Χίτλερ, για να μείνει πιστός σε αυτό που πραγματικά ήταν. Άνθρωπος. Ένας άνθρωπος που δεν αφομοιώθηκε από τον πόλεμο. Ένα εξαιρετικό βιβλίο για να θυμόμαστε τι συνέβη τότε.

    Αληθινά ιστορικά στοιχεία σε μια δυνατή και σφιχτοδεμένη πλοκή. Βουτάμε στα άδυτα της Βόρειας Ελλάδας το διάστημα της κατοχής, ανάμεσα σε έρωτες που κόβουν την ανάσα, που δεν ξεχνιούνται, σε σχέσεις χωρίς ανταπόκριση, περιμένοντας τη λύτρωση των πρωταγωνιστών τους.

    Δουλεμένη πένα, άριστη χρήση της γλώσσας, που μας μπάζει στη ζωή του γλύπτη Καρλ Λούντβιζ, ενός Γερμανού που έχει απομονωθεί στο ατελιέ του, στο Βερολίνο,  μαζί με “Τα Πέτρινα Μάτια Της Μνήμης”, ένα κρυφό σε όλους, μυστηριώδες γυναικείο άγαλμα, βασισμένο σε υπαρκτό πρόσωπο που υπάρχει για να αποδέχεται βουβά κάθε συγγνώμη του δημιουργού του, που αρνήθηκε να σκοτώνει, που έμεινε μόνος να θυμάται όσα στερήθηκε. Ένας άνθρωπος εκκεντρικός και ακοινώνητος, με παρέα το ποτό και τον Στράους. 

    ‘Η Άννα βρήκε στο μαξιλάρι της ένα ξύλινο τριαντάφυλλο, ένα αληθινό και έναν σουγιά. Κάτω από τον σουγιά ένα σημείωμα: “Το ξύλινο τριαντάφυλλο το σκάλισα εγώ για σένα για να μη μαραθεί ποτέ. Ο σουγιάς είναι για να σε προστατεύει όταν δεν θα είμαι κοντά σου. Μακάρι να μην τον χρειαστείς ποτέ και να στέκω πάντα εγώ στο πλάι σου. Όσο για το φυσικό τριαντάφυλλο, το βρήκα σε έναν κήπο και το έκλεψα για χάρη σου. Φεύγω απόψε για τη Θεσσαλονίκη. Θα τα πούμε σύντομα.

    «Γράφω για να μην ξεχάσω τον άλλο μου εαυτό. Εκείνον που ήρθε μαζί μου αλλά αλλάζει μέρα τη μέρα. Μεταμορφώνεται σε κάτι που αγνοώ. Σε κάποιον άλλοτε δειλό κι άλλοτε πανικόβλητο που θέλει να αρπάξει το περίστροφο και να τινάξει τα μυαλά του στον αέρα»

    Η ΟΔΎΝΗ ΓΊΝΕΤΑΙ ΤΈΧΝΗ;

    Την ίδια εποχή, ψηλά, στη Χαλκιδική, ο μεταλλωρύχος Σπύρος Τιμογιάννης σκοτώνει τον πατέρα του και το ομολογεί, αρνούμενος την όποια υπεράσπιση. Δύσκολο το έργο της νεαρής κρατικής συνηγόρου Εύας Μωυσιάδου.

    Το βιβλίο τα έχει όλα.

    Αγάπη – Προδοσία – Εκδίκηση- Τιμωρία- Κάθαρση

    Κακουργήματα των Ναζί, εγκλήματα στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, Κατοχή και Αντίσταση στην χώρα μας, εκμετάλλευση των Εβραίων, Εμφύλιος πόλεμος ως την απελευθέρωση. Πραγματικά γεγονότα μπλεγμένα με μυθοπλασία, ψέματα, ανθρωπιά, έρωτα, σιωπές και πόνο.

    Άνθρωποι κτήνη, άνθρωποι που πλήγώθηκαν, αλλά διόλου δεν ξέχασαν.

    Μαξ Μέρτεν – Άουσβιτς – Καρλ και Άννα

    «Όταν παίρνει ο έρωτας τον λόγο, η λογική υποτάσσεται…»

    Ένα αντιπολεμικό βιβλίο, ένα βιβλίο που αναφέρεται στον πόλεμο για να εκθειάσει την ειρήνη.

    Ένα ψυχογράφημα του ανθρώπου που αναγκάστηκε να υπηρετήσει ιδεώδη με τα οποία ήταν αντίθετος.

    Περίληψη: Ένα ανθρώπινο λάθος, ένα ψέμα, γεννά ένα μυστικό που δεν έπρεπε ποτέ να βγει στην επιφάνεια, μα οι αστάθμητοι παράγοντες πάντα υπάρχουν στη ζωή για να εξυφαίνουν το τραγικό δίχτυ όπου παγιδεύονται οι άνθρωποι…

    «Κανείς δεν αγγίζει το άγαλμα», ήταν η αυστηρή οδηγία του Γερμανού γλύπτη Καρλ Λούντβιχ στην οικονόμο του Φρίντα. Με κανέναν δεν είχε μοιραστεί ως το 1970 την ιστορία του φημισμένου του έργου. Ώσπου ένας φόνος στη Στρατονίκη Χαλκιδικής γίνεται αιτία να αποκαλυφθεί μια αλήθεια που ανατρέπει τα πάντα…

    Το λάθος της Εβραίας Άννας να παντρευτεί τον Λουκά την εποχή του Εμφυλίου και το σφάλμα του άντρα της να προδώσει για χάρη της τα ιδανικά του, το ανομολόγητο μυστικό του Καρλ Λούντβιχ και τα «γράμματα στον άλλο του εαυτό» όταν υπηρετούσε στο Άουσβιτς υφαίνουν τον ιστό μιας σκληρής ιστορίας, μες στην οποία ο έρωτας καταλήγει να είναι ταυτόχρονα τιμωρία και κάθαρση.

    Ένα βιβλίο που τιμά την ανθρωπιά, την ειρήνη και την τέχνη μέσα στις συμπληγάδες του πολέμου.

    Πάντα αναρωτιόμουν πώς θα έγραφα με τωρινή οπτική κάποιο από τα παλιά μου βιβλία… Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας αποτελεί μια πλήρως αναθεωρημένη έκδοση του μυθιστορήματος Τα Ρόδα της Σιωπής. Έκοψα, έραψα, μεταποίησα και, στο τέλος, διαμορφώθηκε Το Άγαλμα στη Σοφίτα, μια ιστορία ίδια μα με ολοκαίνουριο λογοτεχνικό περίβλημα.

    Λάθος, λάθρα, όλεθρος

    Το λάθος, δηλαδή το σφάλμα, το παράπτωμα ή το αμάρτημα, αποτελεί τον πυρήνα του μύθου, η λέξη λάθρα, δηλαδή κρυφά, εμπεριέχει την έννοια του μυστικού, του απόκρυφου που εξασφαλίζει μια δυναμική πλοκή, και ο όλεθρος, η καταστροφή, είναι το αποτέλεσμα που ταυτόχρονα οδηγεί και στην Κάθαρση.

    Ένα σφάλμα, ένα μυστικό, μια καταστροφή. Το λάθος της Άννας να παντρευτεί τον Λουκά, η κρυφή ενοχή του Καρλ Λούντβιχ, η αμαρτία των γονέων που παίδεψε αδυσώπητα τον Σπύρο, η φυλάκιση που γίνεται λύτρωση… Ο γλύπτης Καρλ Λούντβιχ ανασταίνει τις μνήμες του με τη σμίλη του πάνω στην πέτρα, ξορκίζοντας τον παλιό του εαυτό, τον Καρλ Σβάιτς, εκείνον που έσβησε μέσα στις εικόνες του Άουσβιτς, εκείνον που άφησε ενθύμιο στην αγκαλιά της Άννας. Μια αγαλμάτινη γυναίκα, που δημιουργήθηκε από τα χέρια του καλλιτέχνη, ατενίζει με άδειο βλέμμα το μεταπολεμικό Βερολίνο, ενώ το μοντέλο του αναλογίζεται, στον κήπο με τα ρόδα της σιωπής, τα χαμένα του χρόνια.
    Μια ιστορία για όσους κάτω απ’ τη λαίλαπα του Γ’ Ράιχ απέτυχαν να γίνουν «πολεμάνθρωποι» παραμένοντας απλώς άνθρωποι…
    (Πασχαλία Τραυλού)

    Στοιχεία βιβλίου:

    Τίτλος: Το άγαλμα στη σοφίτα

    Συγγραφέας: Τραυλού Πασχαλία

    Εκδότης: Διόπτρα

    ISBN: 9789606052910

    Αριθμός Σελίδων: 640

    Έτος Έκδοσης: 2017

    Επανέκδοση του βιβλίου «Τα ρόδα της σιωπής», Εκδόσεις Ψυχογιός, 2009.

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here