Σάββατο, Ιούλιος 20, 2019
More
    Αρχική Μεταφρασμένη Λογοτεχνία Μπρούκλιν Νουάρ - Ανθολόγηση διηγημάτων Τιμ ΜακΛάφλιν

    Μπρούκλιν Νουάρ – Ανθολόγηση διηγημάτων Τιμ ΜακΛάφλιν

    -

    Μπρούκλιν Νουάρ –  Ανθολόγηση διηγημάτων Τιμ ΜακΛάφλιν

    Προσωπική άποψη: Κωνσταντίνα Μόσχου

    Κοινός τόπος συνάντησης για είκοσι Αμερικανούς συγγραφείς, το δημοτικό διαμέρισμα της Νέας Υόρκης, Μπρούκλιν, στην καρδιά της πιο ποικιλόμορφης περιοχής του πλανήτη. Στο συλλογικό τόμο διηγημάτων Μπρούκλιν Νουάρ, γνωρίζουμε το σκοτεινό πρόσωπο της πόλης, με ετερόκλητους χαρακτήρες και ιστορίες.

    Η επιτυχία της σειράς νουάρ παγκόσμια, οφείλεται στην Akashic Books που έχει ήδη κυκλοφορήσει δεκάδες τίτλους με κοινό τόπο εγκλήματος μια μεγάλη πόλη (όπως Σικάγο, Δουβλίνο. Μόσχα, Μεξικό, Βαρκελώνη, Άμστερνταμ, Παρίσι, Δελχί, Τορόντο, Κοπεγχάγη κλπ.). Στη χώρα μας έχει ήδη μεταφραστεί το Κωνσταντινούπολη Νουάρ και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Φανταστικός Κόσμος, ενώ τούτο που παρουσιάζουμε σήμερα, το Μπρούκλιν Νουάρ, είναι το δεύτερο της ελληνικής σειράς.

    Ας θυμηθούμε ότι το πυκνοκατοικημένο Μπρούκλιν, που βρίσκεται στη δυτική πλευρά του Λονγκ Άιλαντ, ήταν μια ανεξάρτητη πόλη μέχρι και το 1898, όταν προσαρτήθηκε από τη Νέα Υόρκη, και συνεχίζει να διατηρεί μία ξεχωριστή κουλτούρα, την οποία εκμεταλλεύτηκαν οι συγγραφείς της έκδοσης για να δώσουν το ιδιαίτερο χρώμα του.

    Με γειτονιές όπου κυριαρχούν συγκεκριμένες εθνοφυλετικές ομάδες και άτομα που κουβαλούν τον δικό τους πολιτισμό, κάτι που αυτομάτως τους περιθωριοποιεί σε γκέτο. Και παράλληλα, δίπλα στην παρακμάζουσα ατμόσφαιρα που περιγράφεται στο βιβλίο, ζωντανεύουν οι περιοχές με τα καταστήματα, τους ουρανοξύστες, το λιμάνι, τους γκαλερίστες και τα βιβλιοπωλεία, κάθε λογής άτομα που αλλάζουν το προφίλ της συνοικίας του Μπρούκλιν.

    Στα περισσότερα όμως διηγήματα υπάρχει η σκοτεινιά της πόλης, το περιθώριο και η νύχτα, τα ναρκωτικά και η βία, το σεξ σε όλες τις πιθανές εκδοχές του, από μισογύνηδες περιθωριακούς έως ιδιόρρυθμους συγγραφείς, αλλά και οι ομάδες ατόμων με κοινό φυλετικό χαρακτηριστικό, μαύροι, Εβραίοι, Τζαμαϊκανοί, Ιρλανδοί (περιέργως πώς, μονάχα ένας Έλληνας σε όλα τα διηγήματα, και μάλιστα διεφθαρμένος αστυνομικός).

    Η γλώσσα που χρησιμοποιείται είναι η κοινή, μάγκικη διάλεκτος, ενώ άλλα χαρακτηρίζονται από στρωτό λογοτεχνικό ύφος. Κυριαρχεί η πρωτοπρόσωπη αφήγηση για μεγαλύτερη αμεσότητα, με αποτέλεσμα όμως να μη μπορεί ο αναγνώστης να ταυτιστεί με τους ήρωες, αφού οι περισσότεροι είναι σκληροί, βίαιοι και καταραμένοι.

    Υπάρχουν διηγήματα μέσα στη συλλογή που με εντυπωσίασαν, πανέξυπνα στημένα και γραμμένα, όπως το Όταν αυτό το μέρος ήταν το Μπέι Ριτζ του Τιμ ΜακΛάφλιν, Εξάσκηση της Έλεν Μίλερ και Ριφιφί στο Κράουν του Άνταμ Μάνσμπακ. Και βέβαια, εξαιρετικό το εξώφυλλο του βιβλίου με την πασίγνωστη κρεμαστή γέφυρα του Μπρούκλιν, που από το 1883 συνδέει τους δήμους της Νέας Υόρκης, Μανχάταν και Μπρούκλιν, περνώντας πάνω από τον ποταμό Ηστ Ρίβερ. Απορίας άξιον γιατί δε χρησιμοποιήθηκε από κανέναν από τους συγγραφείς ως σκηνικό η γέφυρα, ίσως επειδή τη θεώρησαν κλισέ.

    Η αλήθεια είναι πως πολλές ιστορίες έχουν μια πρωτοτυπία, ενώ άλλες χάνονται λόγω της σύγκρισης με κάποιες καλύτερες. Αυτό είναι το άσχημο με τις συλλογές με πολυπληθείς συμμετοχές, αφού ακόμα και μια καλή ιστορία είναι συγκρίσιμη με την προηγούμενη ή την επόμενη. Η συμβουλή μου είναι η γνωστή: Ποτέ να μη διαβάζετε πολλές ιστορίες μαζί. Μία μία τη φορά, για να μπορείτε να χαρείτε το βιβλίο.

    Η συλλογή Μπρούκλιν Νουάρ χωρίζεται σε ενότητες των πέντε διηγημάτων η καθεμία. Ας δούμε ξεχωριστά την κάθε ιστορία, περιληπτικά φυσικά, γιατί δεν επαρκεί ο χώρος.

    Εισαγωγή Μπρούκλιν Νουάρ

    Έρωτας και έγκλημα. Όπου ο εμπνευστής της σειράς, Τιμ ΜακΛάφλιν, αναρωτιέται πώς γίνεται «οι μόνοι άντρες που μπορούν να πουν χωρίς αμηχανία ότι αγαπάνε, να είναι ταυτοχρόνως ικανοί για ακραία βία. Άραγε είναι περισσότερο ευσυγκίνητοι κι αυτό τους κάνει ικανούς για εντονότερα συναισθήματα; Αγάπη και μίσος, συμπόνια και βία».

    ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ: ΤΟ ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ

    ΠΙΤ ΧΑΜΙΛ Παρουσίαση βιβλίου – Παρκ Σλοπ. Ο Κάρμοντι, μπεστσελερίστας συγγραφέας, επιστρέφει στο Μπούκλιν για παρουσίαση βιβλίου και βρίσκεται αντιμέτωπος με τους λόγους που εγκατέλειψε την πόλη του.

    Ναι, σκέφτηκε. Λύτρωσέ με, Μόλι. Ναι. Φέρε μου το δώρο σου με την επένδυση νικελίου. Κάνε το. Το χέρι της βγήκε από την τσάντα, κρατώντας αυτό που περίμενε ο Κάρμοντι.

    ΠΕΡΛ ΕΪΜΠΡΑΧΑΜ Χασιδικό Νουάρ – Γουίλιαμσπεργκ. Στην χασιδική κοινότητα των Εβραίων, ο αφορισμός του Ντόμπροβ οδηγεί τον ντετέκτιβ της ιστορίας να διαλευκάνει την υπόθεση αμισθί.

    Κούνησα το κεφάλι μου. Τι ρυπαρότητα κρυβόταν κάτω από τις μύτες των πιο ευλαβικών ανθρώπων ή γινόταν εν ονόματί τους.

    ΣΙΝΤΝΕΪ ΟΦΙΤ Δεν προλαβαίνουμε να πάμε στου Σίνιορ – Κέντρο του Μπρούκλιν. Η Σύλβια επισκέπτεται τον πρώην της Πιτ Πιστολά, ντετέκτιβ, και του ζητά να ερευνήσει την υπόθεση του άντρα της, που κατηγορείται για φόνο.

    ΤΙΜ ΜΑΚΛΑΦΛΙΝ Όταν αυτό το μέρος ήταν το Μπει Ριτζ – Σάνσετ Παρκ. Ο ήρωας θυμάται γεγονότα από τη ζωή του πατέρα του, καθώς εκείνος κηδεύεται. Μια φωτογραφία του πατέρα με μια άγνωστη γυναίκα αγκαλιά, τον οδηγεί στο μπαρ όπου σύχναζε για να μάθει για τη σχέση τους.

    -Ήταν αλλιώς. Εκείνα έγιναν πριν από πολύ καιρό. Τότε παλιά που αυτό το μέρος ήταν το Μπέι Ριτζ. Τότε μπορούσες να ζεις μ’ αυτό τον τρόπο.

    Όταν αυτό το μέρος ήταν το Μπέι Ριτζ. Παμπόνηρος ο πατέρας μου. Δεν είπε όταν έμεναν μόνο λευκοί ή όταν έμεναν μόνο Ιρλανδοί ή ακόμα και το σχετικά ήπιο όταν ήταν ασφαλές μέρος. Όχι. Όταν αυτό το μέρος ήταν το Μπέι Ριτζ. Λες και το ζήτημα ήταν η γεωγραφία. Λες και με κάποιον τρόπο η τεκτονική πλάκα κάτω από το Σάνσετ Παρκ είχε κουνηθεί και το είχε μετακινήσει σε άλλο σημείο.

    ΕΛΕΝ ΜΙΛΕΡ Εξάσκηση – Κανάρσι. Ο χρόνος που κυλά και οι υποσχέσεις του πατέρα που πάντοτε αθετούνται, ο χαρακτήρας της οχτάχρονης ηρωίδας στην οποία δεν έχουν μπει ποτέ φραγμοί και πώς διαμορφώνεται, μέχρι που εκείνος πεθαίνει.

    Μπορεί κάτι να μην είναι καλό, αλλά αυτό δεν το κάνει λάθος.

    ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ: ΤΟ ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ

    ΑΝΤΑΜ ΜΑΝΣΜΠΑΚ Ριφιφί στο Κράουν – Κράουν Χάιτς. Ο Λαζ, που εμπορεύεται χόρτο, ζητά τη βοήθεια του γείτονα και φίλου του όταν κάποιος τον ληστεύει, με απρόσμενο αποτέλεσμα.

    Η σχέση μας, εμένα και του Λαζ, ήταν σαν τις διαδρομές του ταξί αργά τη νύχτα που ο ταρίφας πετυχαίνει τον ρυθμό και τα πράσινα φανάρια εκτείνονται στο άπειρο.

    ΑΡΘΟΥΡ ΝΕΡΣΕΣΙΑΝ Κυνηγός/Παγιδευτής – Μπρούκλιν Χάιτς. Κάποιος ανταλλάσσει σεξουαλικά μηνύματα διαδικτυακά, με αποτέλεσμα να ερωτευθεί μια άγνωστη με το όνομα ΠΙΑΣΕΜΕΑΝΜΠΟΡΕΙΣ και να το πληρώσει ακριβά.

    ΝΕΛΣΟΝ ΤΖΟΡΤΖ Λεωφόρος Νιου Λοτς – Μπράουνσβιλ. Η Σύνθια Γκριν συναντά τυχαία (;;) τον ξάδερφό της, μυστικό αστυνομικό, στη διάρκεια παρακολούθησης του φίλου της, με όλα τα επακόλουθα.

    ΝΙΛ ΠΟΛΑΚ Κυνήγι Θησαυρού – Κόνεϊ Άιλαντ. Ένας 64χρονος που δουλεύει σε Καρουσέλ, ζει μια περίεργη κατάσταση με δύο νεαρές όμορφες γυναίκες, που τον χρησιμοποιούν με τη θέλησή του.

    ΝΟΡΜΑΝ ΚΕΛΕΪ Ο Κόουντ – Πρόσπεκτ Χάιτς. Ο Κόουντ, ένας σκληρός ράπερ των δρόμων, φονιάς, βιαστής, έμπορος ουσιών και όλα τα συναφή, μπαίνει σε κύκλωμα δίσκων, αλλά με ακριβό τίμημα από την παραγωγό του Τάνια Σονίδο.

    ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ: ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΙ ΑΣΤΥΝΟΜΟΙ

    ΤΟΜΑΣ ΜΟΡΙΣΕΪ Δεν μπορείς να με πιάσεις – Μπέι Ριτζ. Ο ντετέκτιβ Σαλ Ιπολίτο προσπαθεί να λύσει το μυστήριο του φόνου ενός φούρναρη, με τα κουλουράκια-μαφιόζους, που παραμονεύουν στα ράφια και τα λαχταρά.

    Πήρε άλλη μια δαγκωνιά. Το μελόψωμο ήταν ακόμα αρκετά ζεστό, και ένα ίχνος από κανέλα γαργάλησε τον ουρανίσκο του. Έλιωσε στο στόμα του σαν βούτυρο πάνω σε ζεστές τηγανίτες, αφήνοντας μια επίγευση πιπερόριζας και βανίλιας. Πω πω, είπε πλαταγίζοντας τα χείλη του. Κύριε Έπστιν, ο κόσμος θα θρηνήσει τον χαμό ενός μάστορα των γλυκών.

    ΛΟΥ ΜΑΝΦΡΕΝΤΟ Η Υπόθεση έκλεισε – Μπένσονχερστ. Ο νεαρός αστυνομικός Μάικ ΜακΚουίν αναλαμβάνει να λύσει προσωπικά το θέμα της σεξουαλικής επίθεσης στην όμορφη Έιμι Τέιλορ και να κλείσει μια υπόθεση που δεν θέλει.

    Ο Μάικ ΜακΚουίν καθόταν πίσω από το τιμόνι της σκούρας γκρι Σεβρολέτ Ιμπάλα του και άκουγε το μουρμουρητό του κινητήρα στο ρελαντί. Το διακοπτόμενο σλαπ-σλαπ των υαλοκαθαριστήρων και ο απαλός ήχος της βροχής που έπεφτε στο μέταλλο του αμαξώματος ήταν οι μόνοι άλλοι ήχοι.

    ΛΟΥΤΣΙΑΝΟ ΓΚΕΡΙΕΡΟ Τρώγοντας ιταλικό – Ρεντ Χουκ. Ο ΝτεΓκρο και ο Μιντζ, συνεργάτες αστυνομικοί, στη διάρκεια πεζής περιπολίας στο λιμάνι, πέφτουν πάνω στο πτώμα του εραστή της γυναίκας του πρώτου.

    ΚΕΝΤΖΙ ΤΖΑΣΠΕΡ Πέμπτη – Μπέντφορντ-Στάιβεσαντ. Ένας βιτσιόζος συγγραφέας προσπαθεί να ξανακερδίσει το κορίτσι του με κάθε τρόπο, ακόμα και με ληστεία.

    ΡΟΜΠΕΡΤ ΝΑΪΤΛΙΑκόμα ένα ποτηράκι για τον δρόμο – Γκρίνποιντ. Ο αστυφύλακας Λοτζ είναι μεθυσμένος και κατηγορείται ότι σκότωσε κάποιον αναίτια. Βρίσκεται πλέον στη θέση των ανθρώπων που έχει συλλάβει στο παρελθόν.

    ΤΕΤΑΡΤΟ ΜΕΡΟΣ: ΤΟ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟ ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ

    ΜΑΓΚΙ ΕΣΤΕΠ Ο Τριπλ Χάρισον – Ανατολική Νέα Υόρκη. Ο Τριπλ Χάρισον, με αγάπη στα άλογα, σκοτώνει κάποιον και τον κρύβει στο πορτ παγκάζ, όταν ανακαλύπτει πως του έκλεψαν το αυτοκίνητο.

    ΚΕΝ ΜΠΡΟΥΕΝ Φέιντ ιν… στο Μπρούκλιν – Γκάλγουεϊ, Ιρλανδία. Ένας περιθωριακός προδίδεται από φίλο του ότι σκότωσε άνθρωπο στη διάρκεια μιας ληστείας. Έχει όλο τον χρόνο να το σκάσει. Αλλά κάνει αυτό που δεν περιμένει κανείς.

    ΝΙΚΟΛ ΜΠΛΑΚΜΑΝ Για πέταμα – Φορτ Γκριν. Ο Σον και ο Μπράιαν βρίσκονται δεμένοι σε ένα βανάκι και αφηγούνται τη ζωή τους με τον κοινό τους έρωτα, μια όμορφη νέα γυναίκα, με απρόβλεπτο τέλος.

    Κ.Τ. ΣΑΛΙΒΑΝ Γλιστρώντας στο σκοτάδι – Μπούσγουικ. Η Ρόζα προσπαθεί να περιθάλψει τον τραυματισμένο έμπορο ουσιών Κάρλος, με τον οποίο έχει σχέση. Της ζητά να τον μεταφέρει στη μάμα, αλλά ίσως είναι αργά για τη Ρόζα.

    Κ.Τ. ΣΑΛΙΒΑΝ Ο Γυναικάς – Μπράιτον Μπιτς. Ένας δημοσιογράφος επιστρέφει στη Νέα Υόρκη, αφού έχει περάσει χρόνος από τη δημοσίευση άρθρων για γκάγκστερ της περιοχής. Το κλίμα όμως δεν τον σηκώνει.

    Περίληψη: Μπρούκλιν Νουάρ. Το πιο δυναμικό δημοτικό διαμέρισμα της Νέας Υόρκης επιβεβαιώνει την εγκληματική του κληρονομιά με μια σειρά νέων ιστοριών, γραμμένων από μια εντυπωσιακή συνάθροιση που περιλαμβάνει μερικούς από τους καλύτερους σύγχρονους συγγραφείς.

    Το ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ ΝΟΥΑΡ ταξιδεύει από το Κόνεϊ Άιλαντ στο Μπέντφορντ-Στάιβεσαντ, στο Μπει Ριτζ, το Ρεντ Χουκ, το Μπούσγουικ, το Σίπσεντ Μπει, το Παρκ Σλοπ και ακόμα βαθύτερα, μέσα στην πληθωρική καρδιά του ιστορικού και εγκληματικού Μπρούκλιν, συλλαμβάνοντας όλο του το σκοτεινό μεγαλείο. Κάθε συντελεστής παρουσιάζει μια αδημοσίευτη ιστορία που εκτυλίσσεται σε διαφορετική γειτονιά. Το Μπρούκλιν Νουάρ συνδυάζει αριστοτέχνες του είδους με τους καλύτερους συγγραφείς της Νέας Υόρκης – αφήνοντας, φυσικά, χώρο και για τη νέα γενιά. Αυτές οι ευφυέστατες και συνάμα ανατριχιαστικές ιστορίες εστιάζουν στις κοινότητες των Ρώσων, των Τζαμαϊκανών, των Πορτορικανών, των Ιταλών, των Ιρλανδών και πολλών ακόμη εθνικοτήτων – στην πιο ποικιλόμορφη αστική περιοχή του πλανήτη.

    Το Μπρούκλιν πάντοτε καταλάμβανε ιδιαίτερη θέση στη φαντασία των Αμερικανών συγγραφέων, που τους είχε συνεπάρει η μποέμικη, μάγκικη διάθεσή του… Ήταν κάποτε μια σπουδαία πόλη που ανταγωνιζόταν το Μανχάταν. Η απεραντοσύνη του, με έκταση 81,8 τετραγωνικά μίλια σε αντιδιαστολή με τα 23,7 του Μανχάταν, και η πολλαπλότητα των γειτονιών -κάθε μια με τα δικά της έθιμα και τις εθνοτικές διαφοροποιήσεις της- προσφέρουν στους συγγραφείς έναν εντυπωσιακό καμβά για να ξεδιπλώσουν την τέχνη τους. «Εκατό διάλεκτοι χυμούν προς τον ουρανό», έγραφε το 1926 ο Λόβκραφτ, αυτός ο δάσκαλος του γοτθικού τρόμου, στο διήγημά του «Ο Τρόμος στο Ρεντ Ροκ». (Dinitia Smith, New York Times)

    Οι Εκδόσεις Φανταστικός Κόσμος παρουσιάζουν τη βραβευμένη σειρά πρωτότυπων ανθολογιών Νουάρ, έναν φόρο τιμής στις σκοτεινές γωνιές των γοητευτικότερων πόλεων του κόσμου. Κάθε τόμος περιέχει ανέκδοτα διηγήματα, που καθένα τους διαδραματίζεται σε μια συγκεκριμένη γειτονιά ή τοποθεσία στην πόλη του βιβλίου. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

    Στοιχεία βιβλίου

    Τίτλος: Μπρούκλιν Νουάρ

    Συγγραφείς: Συλλογικό (Πιτ Χάμιλ, Περλ Έιμπραχαμ, Σίντνεϊ Όφιτ, Τιμ ΜακΛάφλιν, Έλεν Μίλερ, Άνταμ Μάνσμπακ, Άρθουρ Νερσέσιαν, Νέλσον Τζορτζ, Νόρμαν Κέλεϊ, Τόμας Μόρισεϊ, Λου Μανφρέντο, Λουτσιάνο Γκεριέρο, Κέντζι Τζάσπερ, Ρόμπερτ Νάιτλι, Μάγκι Έστεπ, Κεν Μπρούεν, Νικόλ Μπλάκμαν, Κ.Τ. Σάλιβαν)

    Ανθολόγηση: Τιμ ΜακΛάφλιν

    Μετάφραση: Χριστόδουλος Λιθαρής

    Εκδότης: Φανταστικός Κόσμος

    ISBN: 9786185194284

    Αριθμός Σελίδων: 472

    Έτος Έκδοσης: 2019

    Απάντηση

    Λογοτεχνικό περιοδικό Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών

    Αρέσει σε %d bloggers: