Πέμπτη, 15 Ιουλίου, 2021
More
    ΑρχικήΕλληνική ΛογοτεχνίαΟ Μέντορας - Ειρήνη Βαρδάκη

    Ο Μέντορας – Ειρήνη Βαρδάκη

    -

    Ο Μέντορας. Ένα έντονο ψυχολογικό-ερωτικό θρίλερ. Η πρώτη μου επαφή με βιβλίο της Ειρήνης Βαρδάκη και δηλώνω εντυπωσιασμένη. Απόλυτα δικαιολογημένο όλο το hype γύρω από το όνομά της τελικά.

    Προσωπική άποψη: Ζωή Τσούρα

    Τόσα πράγματα θα μπορούσαν να είχαν πάει στραβά σε αυτό το βιβλίο. Κατ’ αρχάς, η σχέση μέντορα/δασκάλου με εκπαιδευόμενο/μαθητή είναι από μόνη της μία σχέση περίπλοκη, που εμπεριέχει ανταγωνισμό και εξουσία. Αγαπημένη στη λογοτεχνία, στον κινηματογράφο και το θέατρο, συχνότερα βλέπουμε να εξερευνώνται τα σκοτεινά μονοπάτια της παρά τα φωτεινά. Όταν λοιπόν σε αυτήν τη σχέση προσθέτεις και το ερωτικό στοιχείο, τα πράγματα γίνονται λίγο δίκοπο μαχαίρι.

    «Στεναχωριέσαι;»

    «Σκέφτομαι πως, αν εκείνη ήταν το κόκκινο, τότε ο βασιλιάς πρέπει οπωσδήποτε να ήταν το μαύρο!»

    «Μπορεί… μπορεί».

    «Πάντως είναι κρίμα».

    «Τι είναι κρίμα, κυρία Καρρά;»

    «Είναι κρίμα το κόκκινο. Να το νικάει πάντα το μαύρο. Αυτό είναι το κρίμα».

    Το ξεκίνησα φοβισμένη λοιπόν – με όση καχυποψία και επιφυλακτικότητα προσεγγίζω όλα τα ελληνικά βιβλία που πραγματεύονται «ολέθριες σχέσεις» και «παθιασμένους έρωτες». Προετοιμαζόμουν για το γνωστό μοτίβο: τοξική και κακοποιητική σχέση, ενδεχομένως και βίαιη, τυλιγμένη με αστραφτερό περιτύλιγμα, να πλασάρεται ως μεγάλος έρωτας. Και κάπου εκεί που είχα φτάσει στα μέσα του βιβλίου, η επικαιρότητα βούιξε με τη σύλληψη του γυναικοκτόνου της Κάρολαϊν Κράουτς – και η ψυχολογία μου διαλύθηκε. Έβλεπα (για πολλοστή φορά) στην πραγματική ζωή μία τοξική και κακοποιητική σχέση, ενδεχομένως και βίαιη, τυλιγμένη με αστραφτερό περιτύλιγμα, να έχει πλασαριστεί τόσο καιρό ως μεγάλος έρωτας, αγνοώντας τον ναρκισσισμό, την παιδοφιλία, την ψυχοπαθολογία του αρπακτικού και τη δυναμική της σχέσης μέντορα-μαθητή στην αρρωστημένη έκφρασή της. Επέστρεψα στο βιβλίο κυριολεκτικά ικετεύοντάς το να μην αποδειχθεί μια από τα ίδια.

    Και ευτυχώς, εισακούστηκα. Η ιστορία αποδόθηκε με συγγραφική εμπειρία και ωριμότητα. Η συγγραφέας παραθέτει, παραδίδει, αφηγείται, χωρίς να καταθέτει προσωπική θέση. Βρίσκονται όλα εκεί, διαθέσιμα στον αναγνώστη και ανοιχτά στην ερμηνεία του. Το υπέρτατο show, don’t tell.

    Δεν αιωρούμαστε πια στο κενό. Δεν αιωρούμαστε στους αιθέρες, δεν ανοίγουμε χέρια και φτερά στα ουράνια. Βρισκόμαστε σακατεμένοι και νεκροί στο κράσπεδο. Στα τσιμέντα της γης και της βαρύτητας. Βαρύτητα συνεπειών κι ολέθριων σφαλμάτων.

    Ο πρωταγωνιστής είναι ένας κλασικός αλαζόνας και νάρκισσος, εγωκεντρικός και εγωπαθής, που τρέφεται από την εξουσία του και ευδοκιμεί σε αυτή – η τοξική αρρενωπότητα σε όλο της το μεγαλείο. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί προς την πρωταγωνίστρια και ο τρόπος που τη σκέφτεται (ειδικά αυτή η συνεχής χρήση της λέξης «παιδί») είναι η απόλυτη εκμηδένιση και απαξίωση μασκαρεμένη σε «έρωτα». Τον αντιπάθησα ευθύς εξαρχής, και τα συναισθήματά μου για αυτόν δεν άλλαξαν μέχρι την τελευταία σελίδα. Η πρωταγωνίστρια είναι μια φλογερή προσωπικότητα, με μεγάλες φιλοδοξίες και μοναδικό ταλέντο στη δουλειά της. Τη συμπάθησα μέσα από τα λάθη, τα πάθη και τις αδυναμίες της – και ήταν πολλές αυτές. Δύο αριστοτεχνικά σκιαγραφημένες προσωπικότητες.

    Και ο φόνος, θα πείτε; Γιατί εδώ υπάρχει ένας φόνος, ένα ειδεχθές έγκλημα. Ποιο ήταν τελικά το θύμα; Ποιος ήταν τελικά ο θύτης; Ποιος έφτασε στα άκρα και γιατί; Αυτά τα ερωτήματα κρατούν το βιβλίο κολλημένο στο χέρι του αναγνώστη μέχρι το τέλος. Το οποίο τέλος το απόλαυσα. Δεν θα ταίριαζε τίποτα λιγότερο, τίποτα διαφορετικό.

    Δεν θέλει πολύ για να φτάσεις στην τρέλα, στο μεταίχμιο μεταξύ ζωής και θανάτου. Δεν είναι δύσκολο να σταθείς στο ικρίωμα της συνείδησής σου. Το δύσκολο είναι να κοιτάξεις αποκάτω. Και να αποφασίσεις. Θα βουτήξεις στο κενό και το χάος; Ή θα αποφασίσεις να συγχωρέσεις τον εαυτό σου και τα όσα συνέβησαν εξαιτίας σου;

    Και στις δύο περιπτώσεις, αυτό σ’ το υπογράφω, δεν είσαι λιγότερο νεκρός.

    Πρόκειται για μια ιστορία ευφυέστατη, με έξυπνες ανατροπές και διαρκείς εκπλήξεις. Τα συμπεράσματα και οι κατευθύνσεις συνεχώς αλλάζουν. Η συγγραφέας παίζει τη δομή της ιστορίας της και την ψυχολογία του αναγνώστη στα δάχτυλα. Η γραφή της είναι άκρως συναισθηματική, χειμαρρώδης, έντονη. Έχει στήσει ένα θεατρικό σανίδι, έχει τοποθετήσει δύο περίπλοκες προσωπικότητες πάνω σε αυτό, και τις αφήνει να αλληλεπιδρούν εκρηκτικά. Οι προβολείς είναι στραμμένοι πάνω τους, τραβούν το βλέμμα σε κάθε έκφραση, κίνηση, λέξη. Τα σκηνικά είναι ελάσσονος σημασίας, βυθισμένα στις σκιές, και σε ένα τέτοιου είδους θρίλερ δεν σε ενοχλεί καθόλου αυτό.

    Εν κατακλείδι, το βιβλίο το βρήκα εξαιρετικό, ένα ανάγνωσμα που προσφέρει μία περίπλοκη ψυχολογική εμπειρία, εμπνέοντας τη συναισθηματική συμμετοχή του αναγνώστη. Το χρώμα που σου αφήνει τελικά μέσα σου εξαρτάται από το πρίσμα της δικής σου προσωπικότητας. Εύχομαι απλώς, όσο περνούν τα χρόνια, όλο και περισσότερες να εκπαιδευόμαστε, να ενημερωνόμαστε και να αναγνωρίζουμε γρηγορότερα το σκοτάδι που μας πλησιάζει φορώντας μια μάσκα από φως.

    «Όλα όσα φοβόμασταν, αστυνόμε… θυμάσαι πόσο απείχαν τελικά από μας;»

    «Ένα τσιγάρο δρόμος…»

    Περίληψη:  Δεν είναι κακό να ονειρεύεσαι την κορυφή. Αρκεί να θυμάσαι ότι ανήκει πάντα σε έναν. Όταν ο Μέντορας ερωτεύεται τη μαθητευόμενή του, το όνειρο βγαίνει αληθινό. Ένας κερδίζει την κορυφή, ένας πρέπει να πέσει στον γκρεμό. Φήμες λένε… ότι ήταν το ίδιο πρόσωπο.

    Ήταν ο μέντοράς της. Ήταν η μαθητευόμενή του. Ήταν μια συγκλονιστικά υπέροχη και αφανιστική αγάπη. Έγιναν το πρωτοσέλιδο και η πιο πολυσυζητημένη εξαφάνιση. Για να κατανοήσει κάποιος το έγκλημα της λίμνης, πρέπει πρώτα να σκύψει στον πυρήνα αυτής της ολέθριας σχέσης. Τα όσα ακολουθούν είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι. Ένας βασανιστικός γρίφος. Πολύτιμος σύμμαχος σε αυτό είναι μονάχα η ευφυΐα, μέχρι να διαπιστώσεις ότι αντίπαλός σου δεν ήταν άλλος από την ίδια την αλήθεια.

    Στοιχεία βιβλίου:

    Τίτλος: Ο Μέντορας

    Συγγραφέας: Ειρήνη Βαρδάκη

    Εκδόσεις: Μίνωας 

    Ημερομηνία έκδοσης: 01/05/2021

    Σελίδες: 480

    ISBN: 978-618-02-1780-3

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here