Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου, 2020
More
    Αρχική Σειρές: Μεταφρασμένη Λογοτεχνία Η Γενιά του Αίματος και της Οργής - Tomi Adeyemi

    Η Γενιά του Αίματος και της Οργής – Tomi Adeyemi

    -

    Η Γενιά του Αίματος και της Οργής είναι το ντεμπούτο της Νιγηριανής-Αμερικανής συγγραφέα Tomi Adeyemi και το πρώτο μέρος στην τριλογία «Η Κληρονομιά της Ορίσα».

    Προσωπική άποψη: Ζωή Τσούρα

    Για να σας δώσω μια ιδέα για τον αντίκτυπο που είχε όταν εκδόθηκε, να σας πω ότι σάρωσε υποψηφιότητες και βραβεία την περίοδο 2018-2019, τα δικαιώματα για την ταινία πωλήθηκαν αμέσως, και το συμβόλαιο που έκλεισε η Adeyemi με τον εκδοτικό της πρόκειται για ένα από τα πιο προσοδοφόρα που έχουν υπογραφτεί ποτέ στη young adult λογοτεχνία. Τηρουμένων των αναλογιών, η Γενιά του Αίματος και της Οργής είναι για το young adult fantasy είδος ό,τι η ταινία Black Panther για τον κινηματογράφο.

    Η Adeyemi έχτισε τον κόσμο της Ορίσα με βάση την κουλτούρα της Δυτικής Αφρικής, της Νιγηρίας και της φυλής των Γιορούμπα. Τα γεγονότα και η καταπίεση στην Ορίσα είναι εμπνευσμένα από τον ρατσισμό στις ΗΠΑ και το κίνημα Black Lives Matter – από την απελπισία που ένιωθε η συγγραφέας στη θέα των δολοφονιών μαύρων πολιτών από την αστυνομία. Οπότε δεν είναι να απορεί κανείς για την ένταση και τη συναισθηματική φόρτιση που θα συναντήσει στις σελίδες. Για την οργή, τη δύναμη, την κραυγή αγωνίας που αντηχεί μέσα από τις λέξεις. Όλα αυτά καθιστούν τη Γενιά του Αίματος και της Οργής, για μένα, ένα από τα σημαντικότερα –αν όχι το σημαντικότερο– βιβλίο του είδους του τα τελευταία χρόνια. Γιατί στη λογοτεχνία δεν έχει σημασία μόνο η ομορφιά, ο λυρισμός ή η δράση: έχει ειδικό βάρος και η χάραξη παραλληλισμών με τη σύγχρονη κοινωνία, η στηλίτευση, η αντιπροσώπευση και το έναυσμα για θετικές αλλαγές.

    «Αυτός ο κόσμος είναι φτιαγμένος για σένα, φτιαγμένος για να σε αγαπάνε. Δεν σε καταριούνται ποτέ στους δρόμους, δεν παραβίασαν ποτέ την πόρτα του σπιτιού σου. Δεν έσυραν τη μητέρα σου από τον λαιμό, δεν την κρέμασαν μπροστά σε όλον τον κόσμο».

    […]

    Φοβάμαι.

    Η αλήθεια πληγώνει πιο βαθιά κι από το κοφτερότερο μαχαίρι που υπάρχει.

    Ό,τι κι αν κάνω, θα φοβάμαι για πάντα.

    Στην Ορίσα, έντεκα χρόνια πριν, ο σκληρός Βασιλιάς Σαράν βρήκε επιτέλους τρόπο να εξαλείψει την ίδια τη μαγεία, και εξαπολύοντας μία σφοδρή επίθεση που έμεινε γνωστή ως η Επιδρομή –μια γενοκτονία, επί της ουσίας–, σκότωσε όλους τους μάγους της Ορίσα. Λέγεται πως οι ίδιοι οι θεοί πέθαναν εκείνη τη νύχτα· η σύνδεση με τους προγόνους κόπηκε βίαια. Ο Σαράν χάρισε τη ζωή στα παιδιά κάτω των δεκατριών – μιας και η μαγεία εκδηλώνεται μετά από εκείνη την ηλικία, αυτά τα παιδιά δεν θα την εκδήλωναν ποτέ. Ονομάζονται μεταφυσικοί. Μεγάλωσαν με την αίσθηση ενός βασανιστικού κενού μέσα τους, εκεί που θα έπρεπε να φωλιάζει η θαυμαστή τους ικανότητα. Με τα λευκά μαλλιά τους, ξεχωρίζουν ακόμη από τους απλούς ανθρώπους, τους κοσιντάν, και το καθεστώς τούς φέρεται με εξαιρετική βαναυσότητα, σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας: φόροι, συλλήψεις, ξυλοδαρμοί, σκλαβιά.

    Η πρωταγωνίστρια του βιβλίου, η Ζελί, είναι μία τέτοια μεταφυσική. Ζει σε ένα ψαροχώρι με τον πατέρα της και τον μεγαλύτερο αδερφό της, κοσιντάν και οι δύο. Η μητέρα της ήταν ισχυρή μάγισσα που χειριζόταν τη ζωή και τον θάνατο, πριν οι στρατιώτες του Σαράν την εκτελέσουν μπροστά στα μάτια της Ζελί στην Επιδρομή. Η Ζελί μισεί τον Βασιλιά και τους στρατιώτες του. Οξύθυμη και επιπόλαιη ενίοτε, μπλέκει από μικρή σε μπελάδες, από τους οποίους τη σώζει πάντα ο δημοφιλής και ψύχραιμος αδελφός της, ο Τζάιν. Τώρα όμως, η μοίρα διασταυρώνει τον δρόμο της με αυτόν της Αμαρί, της πριγκίπισσας που δραπετεύει από το παλάτι κλέβοντας από τον πατέρα της ένα αντικείμενο ανεκτίμητης αξίας: ένα αντικείμενο που έχει την ικανότητα να επιστρέφει τη μαγεία σε όποιον το αγγίζει… ένα αντικείμενο που ίσως είναι το κλειδί για την αποκατάσταση της μαγείας σε όλη την Ορίσα.

    «Δεν μπορείς να το αποφύγεις αυτό, Ζελί. Όχι τώρα». Πιάνει τα χέρια μου. «Είναι η δεύτερη φορά που αυτά τα τέρατα μας στερούν το σπίτι. Ας είναι η τελευταία».

    «Μπαμπά;» Δεν μπορώ να πιστέψω ότι δείχνει τόση οργή. Μετά την Επιδρομή, δεν έβγαλε ούτε ψίθυρο ενάντια στη μοναρχία. Πίστευα ότι είχε εγκαταλείψει τον αγώνα.

    «Όσο δεν έχουμε τη μαγεία, δεν θα μας φερθούν ποτέ με σεβασμό. Πρέπει να ξέρουν ότι μπορούμε να αντεπιτεθούμε. Ότι αν καίνε τα σπίτια μας, θα κάψουμε κι εμείς τα δικά τους».

    Η Ζελί, ο Τζάιν και η Αμαρί ξεκινούν ένα επικίνδυνο ταξίδι για να βρουν απαντήσεις και τη λύση στον γρίφο της επιστροφής της μαγείας, με το καθεστώς στο κατόπι τους σε κάθε βήμα. Μα οι στρατιώτες δεν είναι ο πιο θανάσιμος εχθρός τους. Αυτός είναι ο πρίγκιπας Ινάν, ο διάδοχος, που τους καταδιώκει ανελέητα, στοιχειωμένος από τα δικά του μυστικά και με κρυφά όπλα που μπορούν να τους συνθλίψουν… αν βρει το θάρρος να τα χρησιμοποιήσει.

    Θα σκοτώσω το κορίτσι. Θα αφανίσω αυτήν την κατάρα.

    Αν δεν μπορέσω, είμαι ήδη νεκρός.

    Η ιστορία κυλάει με κεφάλαια πρωτοπρόσωπης αφήγησης από τη Ζελί, την Αμαρί και τον Ινάν, πράγμα που λατρεύω γιατί έτσι γνωρίζουμε καλύτερα τους χαρακτήρες και προσεγγίζουμε πολύπλευρα ζητήματα ηθικής και αξιών. Η πλούσια, αναζωογονητικά φρέσκια κοσμοπλασία είναι το μεγαλύτερο θετικό του βιβλίου, αλλά όχι το μόνο. Τα συναισθήματα είναι δυνατά, το αίσθημα της αδικίας κοχλάζει σε κάθε σελίδα και μεταλαμπαδεύεται στον αναγνώστη, η δράση και η περιπέτεια καταλαμβάνουν μεγάλο αριθμό σελίδων, και συνεχώς έχεις την αίσθηση του επείγοντος και του βάρους του διακυβεύματος. Όλα αυτά τα έχει πετύχει η Adeyemi, όπως και τους χαρακτήρες της σε αρκετά μεγάλο βαθμό. Η Ζελί είναι πολεμίστρια, αλλά δεν είναι αλαζονική με τις ικανότητές της έτσι ώστε να γίνεται αντιπαθής. Η Αμαρί ξεκινά ως πιο εύθραυστη, καλόκαρδη και φοβισμένη, αλλά ξεδιπλώνει έναν χαρακτήρα ανθεκτικό σαν ατσάλι και μια αποφασιστικότητα που την έκανε τον αγαπημένο μου χαρακτήρα. Ο Ινάν βασανίζεται από μία τιτάνια εσωτερική σύγκρουση που δεν μπορείς να ποντάρεις πού θα καταλήξει.

    Η Γενιά του Αίματος και της Οργής – Tomi Adeyemi

    Μου άρεσε επίσης πώς η συγγραφέας αντικατόπτρισε στην Ορίσα ένα ζήτημα του πραγματικού κόσμου που δεν συζητιέται συχνά: πώς το σκούρο μαύρο χρώμα δέρματος θεωρείται κατώτερο, “άσχημο”, ενώ οι πιο ανοιχτές αποχρώσεις καστανού πιο επιθυμητές, “ανώτερες” (εκατοντάδες νεαρά κορίτσια κάθε χρόνο καταναλώνουν αμέτρητα χρήματα σε προϊόντα λεύκανσης δέρματος, θύματα του συστημικού ρατσισμού και της εκμετάλλευσης από μια καλλυντική βιομηχανία εκατομμυρίων). Η Ζελί, με την αγάπη της και την απουσία οποιασδήποτε απολογητικότητας για το χρώμα του δέρματός της και το σώμα της όπως ακριβώς είναι, είναι ένα πολύ καλό πρότυπο για τα νεαρά κορίτσια και τις γυναίκες γενικότερα.

    Το μόνο αρνητικό που έχω να χρεώσω στην Adeyemi –πέραν κάποιων τεχνικών «λαθών του πρωτάρη» στη ροή της μέσης του βιβλίου–, ήταν τον εντελώς βεβιασμένο, άχρηστο στην πλοκή και επιβλαβή στην ανάπτυξη των χαρακτήρων έρωτα μεταξύ της Ζελί και του Ινάν. Προσέθετε δράμα που δεν χρειαζόταν πουθενά κι έτρωγε σελίδες χωρίς λόγο. Τα μηνύματα του βιβλίου θα εξυπηρετούνταν καλύτερα, θεωρώ, με τη χρήση απλώς μιας έλξης. Δεν χρειάζεται κάθε ουσιώδης γνωριμία και σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων να είναι ερωτική για να πυροδοτεί αμφισβητήσεις στις ιδέες και τις αξίες του καθενός. Αν από την άλλη αγαπάτε το romance σε αυτά τα βιβλία, αγνοήστε την γκρίνια μου! Ήταν ένα ελάχιστο αγκαθάκι σε ένα κατά τ’ άλλα συναρπαστικό και ξεχωριστό βιβλίο.

    Οι Εκδόσεις Ιβίσκος με εντυπωσίασαν με τη φροντίδα στην έκδοση αυτή (παρά τον όγκο του, είναι ένα βιβλίο ελαφρύ, κι επίσης η μετάφραση και η επιμέλεια είναι πολύ προσεγμένες) και ελπίζω να συνεχίσουν να μας τροφοδοτούν με τέτοια βιβλία. Ήδη μας έχουν υποσχεθεί το σίκουελ, τη Γενιά της Αρετής και της Εκδίκησης, και το αναμένω με ανυπομονησία μετά το ανατρεπτικό τέλος του πρώτου βιβλίου!

    Είμαστε όλοι μας παιδιά του αίματος και της οργής.

    Όλοι μας, όργανα της αρετής και της εκδίκησης.

    Περίληψη:  Σκότωσαν τη μητέρα μου.

    Μας στέρησαν τη μαγεία.

    Προσπάθησαν να μας αφανίσουν.

    Ώρα να ξεσηκωθούμε.

    Η Ζελί Αντέμπολα θυμάται την εποχή που στο βασίλειο της Ορίσα η μαγεία ήταν αποδεκτή. Οι Πυράκτιοι εκτόξευαν φλόγες. Οι Παλίρριοι μαγνήτιζαν κύματα και η Ανιμίστρια μητέρα της Ζελί καλούσε ψυχές νεκρών.

    Τα πάντα όμως άλλαξαν τη νύχτα που η μαγεία χάθηκε. Υπό τις διαταγές ενός ανελέητου βασιλιά, οι μάγοι εκτελέστηκαν, αφήνοντας τη Ζελί χωρίς μητέρα και τον λαό της Ορίσα χωρίς ελπίδα.

    Τώρα η Ζελί έχει μια μοναδική ευκαιρία να επαναφέρει τη μαγεία και να πλήξει τη μοναρχία. Με τη βοήθεια μιας ανυπότακτης πριγκίπισσας, η Ζελί πρέπει να καταφέρει να ξεπεράσει σε πονηριά και δύναμη τον πρίγκιπα διάδοχο, ο οποίος είναι αποφασισμένος να εξαλείψει τη μαγεία δια παντός.

    Οι κίνδυνοι ελλοχεύουν σε κάθε γωνιά της Ορίσα, όπου οι λουοπαρδάλεις του χιονιού τριγυρνούν σε αναζήτηση λείας και τα εκδικητικά πνεύματα καραδοκούν στις θάλασσες. Ωστόσο, η ίδια η Ζελί μπορεί να αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο απ’ όλους, καθώς αγωνίζεται να ελέγξει τις δυνάμεις της αλλά και τα ολοένα δυνατότερα συναισθήματά της για τον εχθρό.

    Στοιχεία βιβλίου:

    Τίτλος: Η Γενιά του Αίματος και της Οργής

    Συγγραφέας: Tomi Adeyemi

    Εκδόσεις: Ιβίσκος

    Έτος έκδοσης: 2020

    Σελίδες:  688

    ISBN: 978-618-5505-00-4

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα – Ελευθερία Παπαδημητρίου

    Από τις εκδόσεις Φίλντισι κυκλοφορεί το βιβλίο της παιδαγωγού και συγγραφέως Ελευθερίας Παπαδημητρίου «Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα», σε εικονογράφηση Δανάης Δάφνη-Μητσάκου. Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Αναμφισβήτητα, η...

    Η οδύσσεια του μικρού Οδυσσέα – Έφη Αργυροπούλου

    Η Έφη Αργυροπούλου είναι γνωστή στις περισσότερες μητέρες από την ιστοσελίδα της Workingmoms.gr.  Μια σελίδα με θέματα για τη μητέρα, το παιδί, αλλά και...

    Οι άθλοι του Ηρακλή – Λεύκη Σαραντινού

    Οι «άθλοι του Ηρακλή» είναι το δεύτερο βιβλίο της σειράς Ελληνική μυθολογία και αρχαιότητα της συγγραφέως Λεύκης Σαραντινού και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Γράφημα,...

    Το Πέρασμα – Χάρης Οικονομόπουλος

    Το «Πέρασμα» είναι το τρίτο βιβλίο του Χάρη Οικονομόπουλου το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή, μετά την «Τελευταία Πόρτα» και την «Αποκαθήλωση». Προσωπική άποψη:...

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) – Lucinda Riley

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) - Lucinda Riley Στην αγγλική εξοχή η Πόουζι μεγάλωσε κυνηγώντας πεταλούδες με τον πατέρα της. Όταν τα χρόνια περνούν και...

    Ο γραφέας του παλατιού – Ahmet Ümit

    Στη σύγχρονη Τουρκία, η αρχαιολογική ανασκαφή φέρνει στο φως τις πινακίδες του γραφέα του παλατιού, Πατασάνα, που έζησε πριν σχεδόν τρεις χιλιετίες. Με έναν...