Προσωπική άποψη: Βαγγέλης Μαργιωρής

Το μυστήριο των τριών τετάρτων – Sophie Hannah. Επιλέγουμε ένα αστυνομικό μυθιστόρημα συνήθως για την ατμόσφαιρα μυστηρίου, για την εφευρετικότητα του εγκληματία, για τη διορατικότητα του αστυνόμου που αναλαμβάνει την επίλυση του εγκλήματος. Επιλέγουμε ένα αστυνομικό μυθιστόρημα για τα έξυπνα ευρήματα, τη γρήγορη ροή της ιστορίας, την αγωνία που μας προσφέρει.

Το μυστήριο των τριών τετάρτωνΑυτά για τους αναγνώστες, γιατί όπως διαπίστωσα, για μερικούς συγγραφείς, τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Τίποτα από τα όσα ανέφερα δεν υπάρχει στο, κατ’ επίφαση, αστυνομικό μυθιστόρημα «Το μυστήριο των τριών τετάρτων» της Sophie Hannah! Δυστυχώς στο εξώφυλλο του βιβλίου υπάρχει, με καλλιτεχνικά γράμματα, το όνομα της Αγκάθα Κρίστι, της οποίας τα κόκαλα θα τρίζουν!

Να εξηγήσω όμως τι εννοώ. Κατ’ αρχάς με την υπόθεση. Λυπάμαι χάσατε, δεν υφίσταται υπόθεση. Κάποιος στέλνει τέσσερα γράμματα σε τέσσερις διαφορετικούς ανθρώπους και υπογράφει ως Ηρακλής Πουαρό. Κατηγορεί ξεχωριστά τον κάθε έναν από τους παραλήπτες για το θάνατο ενός υπερήλικα, που όμως έχει καταχωρηθεί ως ατύχημα. Από εκεί ξεκινά η προσπάθεια του Πουαρό να ανακαλύψει ποιος έχει στείλει τα γράμματα, χρησιμοποιώντας το όνομά του, κι αν όντως το καταχωρημένο ως ατύχημα είναι στην πραγματικότητα φόνος.

Ο οδηγός σταμάτησε το αυτοκίνητο με απόλυτη συμμετρία στην είσοδο του Γουάιτχέϊβεν Μάνσιον όπου διέμενε ο Ηρακλής Πουαρό, κι εκείνος, λάτρης της συμμετρίας, χαμογέλασε ικανοποιημένος. Έτσι μπορούσε να πάει από το αυτοκίνητο μέχρι την πόρτα ακολουθώντας μια απόλυτα ευθεία γραμμή.

Η συγγραφέας τραβάει από τα μαλλιά την όλη προσπάθεια του Πουαρό, με στοιχεία ανύπαρκτα. Περισσότερο αφήνει να εννοηθεί ότι ο ντετέκτιβ έχει τη λύση στο μυαλό του – αποτέλεσμα μιας επιφοίτησης που δεν γνωρίζουμε – παρά παρουσιάζει την πορεία της επίλυσης. Οι σελίδες κυλούν με ατελείωτους διαλόγους, άνευ ουσίας, και αφήνοντας τον αναγνώστη δίχως καμία πληροφόρηση.

Το μυστήριο των τριών τετάρτωνΔεν υπάρχει ροή αφού δεν υπάρχουν στοιχεία για να ακολουθήσει κάποιος. Δεν υπάρχουν ύποπτοι, αφού εύκολα κατανοεί κανείς ότι ο θάνατος του ηλικιωμένου μάλλον είναι όντως ατύχημα και όχι τίποτε περισσότερο. Προσωπικά συνέχισα να διαβάζω, σπρωγμένος μάλλον από μία μαζοχιστική διάθεση, την οποία θα πρέπει ίσως να ψάξω με κάποιον ειδικό!

Το μυθιστόρημα είναι εποχής και συγκεκριμένα εκτυλίσσεται το 1929. Το ξέρω μόνο και μόνο επειδή το αναφέρει κάποια στιγμή και από τίποτε άλλο. Δεν υπάρχει καμία μεταφορά κλίματος της εποχής. Είτε οι χαρακτήρες ζούσαν στις αρχές του 20ου αιώνα, είτε στην εποχή της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, είτε σε ένα γαλαξία πολύ – πολύ μακριά, δε θα άλλαζε τίποτα. Ο χρονικός καμβάς δεν υφίσταται και περνάει αδιάφορος και αυτός. Καμιά αίσθηση του μεσοπολέμου. Ο ορισμός του άχρωμου, άοσμου και άγευστου!

Το γεύμα από το οποίο επέστρεφε ήταν απολαυστικό. Περιλάμβανε εξαιρετικό φαγητό και συντροφιά. Ευχαρίστησε θερμά τον οδηγό του, κι ακριβώς τη στιγμή που ετοιμαζόταν να μπει στην είσοδο, ένιωσε την παράξενη αίσθηση ότι κάτι πίσω του απαιτούσε την προσοχή του.

Αγωνία δεν υπάρχει ούτε για δείγμα, αφού κανείς δεν κινδυνεύει από κανέναν. Οι συνεντεύξεις με τους υποτιθέμενους υπόπτους προκαλούν ανία. Εάν οποιοσδήποτε έχει πρόβλημα με τον βραδινό ύπνο, το βιβλίο αυτό μπορεί να προσφέρει δραστική λύση. Κάποια στιγμή υπάρχει κι ένας φόνος οφείλω να πω, αλλά η συγγραφέας, πιστή στο ύφος του βιβλίου, τον περνάει τόσο αδιάφορα που εύκολα τον ξεχνάς. Αρκεί μόνο να μαζέψει κάποιος τα αίματα από το πάτωμα.

Τέλος, η επίλυση του όποιου μυστηρίου είναι για κλάματα. Η αποκάλυψη του ενόχου, στην κλασική μορφή που τους μαζεύει όλους ο Πουαρό, είναι μονότονη. Απεναντίας, άφθονο γέλιο μπορεί να προκαλέσει το κίνητρο του φιλόδοξου, αλλά άκρως αποτυχημένου  δολοφόνου.

Εν κατακλείδι, το συγκεκριμένο βιβλίο είναι μια ολοκληρωτική αποτυχία σε όλα τα επίπεδα. Μετά από αυτό, ο Πουαρό θα το σκεφτεί πολύ σοβαρά να ασχοληθεί ξανά με οποιαδήποτε υπόθεση. Εγώ από την άλλη είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι βιβλίο της κυρίας Hannah δεν πρόκειται να ξαναπιάσω στα χέρια μου!    

Περίληψη: Άλλο ένα διαβολικά περίπλοκο μυστήριο  για τον σπουδαίο Ηρακλή Πουαρό… Επιστρέφοντας μετά το μεσημεριανό, ο Ηρακλής Πουαρό βρίσκει μια εξαγριωμένη γυναίκα να τον περιμένει έξω από την πόρτα του σπιτιού του. Απαιτεί να μάθει γιατί ο Πουαρό της έστειλε μια επιστολή που την κατηγορεί για τον φόνο του Μπάρναμπας Πάντι, ενός άντρα τον οποίο ούτε έχει ακούσει ούτε έχει δει ποτέ.

Το περίεργο είναι πως ούτε ο διάσημος ντετέκτιβ τον γνωρίζει, αλλά και ουδέποτε έστειλε την επιστολή για την οποία κατηγορείται. Μπαίνοντας στο σπίτι του, τον περιμένει άλλος ένας επισκέπτης – ένας άντρας που επίσης ισχυρίζεται ότι έλαβε μια αντίστοιχη επιστολή από εκείνον και ο Πουαρό αρχίζει να αναρωτιέται πόσες ακόμα τέτοιες επιστολές έχουν αποσταλεί με το όνομά του. 

Η λύση του μυστηρίου κρύβεται στις λεπτομέρειες και τα φαιά κύτταρα του Ηρακλή Πουαρό αναζητούν τα κίνητρα αυτής της υπόθεσης… Ποιος έστειλε τις επιστολές και γιατί; Ποιος είναι ο Μπάρναμπας Πάντι; Είναι όντως νεκρός, και αν ναι, τον δολοφόνησαν;

Το μυστήριο των τριών τετάρτωνΣτοιχεία Βιβλίου    

Τίτλος: Το μυστήριο των τριών τετάρτων

Συγγραφέας: Sophie Hannah

Εκδόσεις: Διόπτρα

Σελίδες: 400

ISBN: 978-960-605-648-2

Ημ. Έκδοσης: 24/10/2018

Επεξεργασία εικόνας: Παναγιώτα Γκουτζουρέλα 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here