Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου, 2020
More

    Admont Abbey Library

    -

    Το έτος 1074 Βενεδικτίνοι μοναχοί από το Σάλτσμπουργκ ίδρυσαν το αβαείο τους στο Admont Abbey Library, στην αυστριακή περιοχή της Στυρίας.

    Γράφει η Χαρά Δελλή

    Πλέον εκεί, στην ανατολική πτέρυγα του κτιρίου της μονής, στον ποταμό Ινν (Enns) της Αυστρίας, στα σύνορα του ορεινού Εθνικού Πάρκου Gesäuse, βρίσκεται η περίφημη βιβλιοθήκη Admont Abbey Library, που από κάποιους χαρακτηρίζεται ως το όγδοο θαύμα του κόσμου. Θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της πολιτιστικής κληρονομιάς της Αυστρίας. Επίσης, σαν κτίριο είναι από τα μεγαλύτερα έργα τέχνης της υστερο-Baroque εποχής στην Ευρώπη.

    Είναι προσβάσιμη από το Μουσείο στον πρώτο όροφο της νότιας πτέρυγας. Έχει μήκος 70 μέτρα, πλάτος 14 μέτρα και ύψος 11 μέτρα (φτάνοντας το μέγιστο ύψος των 12,7 μέτρων στον κεντρικό θόλο), καθιστώντας αυτό το δωμάτιο τη μεγαλύτερη μοναστική βιβλιοθήκη στον κόσμο.

    Η αλληλεπίδραση των τεράστιων διαστάσεών της, η αρχιτεκτονική της δομή, των βιβλίων της και η καλλιτεχνική διακόσμησή της κλέβουν την ανάσα των επισκεπτών από τη δημιουργία της.

    Παλαιότερα (αλλά τελικά εσφαλμένα) ανφερόταν ότι ο αρχιτέκτονάς της ήταν ο Gotthard Hayberger, κάτοικος της πόλης Steyr. Ωστόσο, μεταγενέστερη έρευνα έδειξε ότι είχε προγραμματιστεί και η κατασκευή του εποπτεύονταν από τον Josef Hueber, έναν αρχιτέκτονα γεννημένο στη Βιέννη, ο οποίος δραστηριοποιήθηκε κυρίως στη Στυρία. Χρησιμοποίησε την υπέροχη Αυτοκρατορική Βιβλιοθήκη που ολοκληρώθηκε το 1726 (τώρα Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας) στη Βιέννη ως μοντέλο του.

    Ο Hueber χώρισε το χώρο στο Admont σε τρία διαμερίσματα αποτελούμενα από ένα κεντρικό θόλο σε σχήμα επιμήκους οβάλ και δύο συνδεδεμένα φτερά και στις δύο πλευρές. Οι δύο πλευρικοί θάλαμοι έχουν τρεις κόλπους, ο καθένας με επιμήκη οροφή θόλων. Ως εκ τούτου, αυτός ο εξαιρετικός χώρος καλύπτεται από συνολικά επτά θόλους. Το ύψος του επεκτείνεται για δύο ορόφους και το φως παρέχεται από 48 παράθυρα.

    Η οροφή της κεντρικής αίθουσας (τρούλος) υποστηρίζεται από δώδεκα κολόνες από κοκκινωπό μάρμαρο που τονίζουν την κάθετη διάσταση. Αυτό το δωμάτιο δεν διαθέτει γκαλερί για να διασφαλίσει ότι η προσοχή του παρατηρητή επιστρέφεται αυτόματα στην τοιχογραφία του κεντρικού θόλου που βρίσκεται στον πυρήνα του σχεδιαστικού σχεδιασμού της βιβλιοθήκης. Το θέμα της είναι η Θεία Αποκάλυψη, που αντιπροσωπεύεται από μια προσωποποίηση της Θεϊκής Σοφίας.

    Οι στοές τοποθετημένες σε αγκύλες ακολουθούν τους τοίχους των δύο μακρών πλευρικών φτερών. Αυτό υπογραμμίζει περαιτέρω το διώροφο ύψος αλλά τείνει επίσης να κάνει τους θόλους να φαίνονται λιγότερο ανυψωμένοι. Οι διώροφες βιβλιοθήκες υπογραμμίζουν περαιτέρω την επίδραση των χώρων. Οι θήκες στις γωνίες αυτών των δωματίων είναι καμπυλωτές. Αυτή η δομική ιδέα, η οποία φαίνεται να προβλέπει το μεταγενέστερο στυλ Empire, έχει ως αποτέλεσμα 12 από τα δυνητικά συνολικά 60 παράθυρα να καλυφθούν. Κρυμμένα πίσω από καθεμία από τις δύο εσωτερικές γωνίες των πλευρικών φτερών, υπάρχουν σπειροειδείς σκάλες -τέσσερις σε αριθμό- που οδηγούν στις γκαλερί της βιβλιοθήκης.

    Το ομοιογενές αρχιτεκτονικό αποτέλεσμα επιτυγχάνεται χρησιμοποιώντας αξιοθαύμαστα, ακόμα και πλαστά βιβλία για να καλυφθούν αυτά που δεν είναι άμεσα αναγνωρίσιμα ως πόρτες. Οι επισκέπτες θέλουν να τις αποκαλούν «μυστικές πόρτες» της βιβλιοθήκης Admont.

    Τα αρχικά σχέδια της βιβλιοθήκης έγιναν το 1765, ενώ η κατασκευή της τελείωσε το 1773. Το αποτέλεσμα ήταν ότι ο εσωτερικός σχεδιασμός αυτού του χώρου διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από αυτόν των παλαιότερων βιβλιοθηκών και άλλων μοναστικών βιβλιοθηκών που χτίστηκαν το 18ο αιώνας. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στην περίπτωση των χρωμάτων και των σχεδίων φωτισμού. Παρέχεται επάρκεια φωτεινότητας από τα πολλά παράθυρα. Αντί να τελειώσουν με καφέ αποχρώσεις, όπως συνέβαινε σε παλαιότερες βιβλιοθήκες, οι βιβλιοθήκες στο Admont είναι βαμμένες σε λευκό με λεπτές χρυσές διακοσμήσεις. Μερικά από τα βιβλία είναι βαμμένα σε λευκό για να κάνουν το χώρο να φαίνεται ακόμη πιο ελαφρύ. Σε συνέπεια με Rococo, αντικατοπτρίζονται επίσης οι έννοιες της πνευματικής προοπτικής της περιόδου: την εποχή του Διαφωτισμού.

    Το μαρμάρινο δάπεδο είναι μια οπτική ψευδαίσθηση και ένα αίνιγμα από μόνο του.

    Ο κύκλος των τοιχογραφιών στα επτά θησαυροφυλάκια των θόλων της βιβλιοθήκης, που αντιπροσωπεύουν τις διάφορες φάσεις της ανθρώπινης γνώσης, δημιουργήθηκε από τον Bartolomeo Altomonte (1694-1783). Ο ζωγράφος ήταν 80 ετών όταν ανέλαβε το έργο και το ολοκλήρωσε τους καλοκαιρινούς μήνες των ετών 1775 και 1776. Το βασικό θέμα του κύκλου εικόνων των επτά μερών είναι η στενή σχέση της θρησκείας με τις τέχνες και τις επιστήμες.

    Επίσης, υπάρχουν 16 γλυπτά και δύο μεγάλα ανάγλυφα από τον Josef Stammel (1695-1765) στη βιβλιοθήκη του αβαείου Admont, δουλειά 4(!) δεκαετιών.

    Στο ύψος της γκαλερί στις δύο στενές πλευρές της βιβλιοθήκης τοποθετούνται δύο μεγάλα ανάγλυφα. Το ανάγλυφο στο νότιο τείχος δείχνει ένα δημοφιλές μοτίβο από την Παλαιά Διαθήκη -την «Κρίση του Σολομώντα» ως την επιτομή της ανθρώπινης σοφίας. Το μενταγιόν του στο βόρειο τοίχο δείχνει μια σκηνή από την Καινή Διαθήκη με τον μικρό Ιησού να διδάσκει στο ναό, που αντιπροσωπεύει τη θεϊκή σοφία.

    Υπάρχουν επίσης μεγάλα σχεδόν τρισδιάστατα ανάγλυφα στους πλευρικούς θαλάμους στο ύψος των στοών. Αυτά δείχνουν συνολικά οκτώ Βιβλικές μορφές: στη νότια πλευρά βρίσκονται οι προφήτες Μωυσής και Ηλίας με τους Αποστόλους Πέτρο και Παύλο. Στη βόρεια πλευρά βρίσκονται οι τέσσερις Ευαγγελιστές: Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς και Ιωάννης.

    Στο επάνω τμήμα του κεντρικού δωματίου υπάρχουν τέσσερις προσωποποιημένες αρετές ως γυναικείες φιγούρες –οι αιώνια αλήθεια («veritas eterna»), θεϊκή σοφία («sapientia divina»), αγαλλίαση («prudentia») ως συνετή διάθεση και γνώση («scientia») ως “επιστημονία”.

    Στην κεντρική αίθουσα βρίσκονται επίσης οι φιγούρες του Josef Stammel «Τα τέσσερα τελευταία πράγματα», που δημιουργήθηκαν γύρω στα έτη 1755-60. Αυτές οι τέσσερις υπερμεγέθεις ελεύθερες μορφές χαρακτηρίζονται από τις δραματικές χειρονομίες και τις εκφράσεις τους. Αντιπροσωπεύουν το θάνατο, την ανάσταση (επίσης την κρίση), τον παράδεισο και την κόλαση, ένα βασικό εσχατολογικό θέμα του Baroque.

    Η βιβλιοθήκη διαθέτει περίπου 70.000 τόμους ενώ το αβαείο έχει συνολικά περίπου 200.000 βιβλία. Τα πιο πολύτιμα μεταξύ αυτών είναι τα περισσότερα από 1.400 χειρόγραφα (τα παλαιότερα που χρονολογούνται στον 8ο αιώνα μ.Χ.) και τα 530 incunabulae (βιβλία που εκτυπώθηκαν πριν από το 1500). Τα περισσότερα βιβλία αφορούν θεολογική λογοτεχνία, με πολλές εκδόσεις της Βίβλου.

    Η βιβλιοθήκη είναι επισκέψιμη από το κοινό με εισιτήριο διάρκειας μιας ημέρας και ισχύει και για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του μοναστηριού. Mπορείτε να την επισκεφθείτε και χωρίς ξεναγό!

    Admont Abbey Library

    Kirchplatz 1,

    8911,

    Admont,

    Αυστρία

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα – Ελευθερία Παπαδημητρίου

    Από τις εκδόσεις Φίλντισι κυκλοφορεί το βιβλίο της παιδαγωγού και συγγραφέως Ελευθερίας Παπαδημητρίου «Η κοκκινοσκουφίτσα σήμερα», σε εικονογράφηση Δανάης Δάφνη-Μητσάκου. Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Αναμφισβήτητα, η...

    Η οδύσσεια του μικρού Οδυσσέα – Έφη Αργυροπούλου

    Η Έφη Αργυροπούλου είναι γνωστή στις περισσότερες μητέρες από την ιστοσελίδα της Workingmoms.gr.  Μια σελίδα με θέματα για τη μητέρα, το παιδί, αλλά και...

    Οι άθλοι του Ηρακλή – Λεύκη Σαραντινού

    Οι «άθλοι του Ηρακλή» είναι το δεύτερο βιβλίο της σειράς Ελληνική μυθολογία και αρχαιότητα της συγγραφέως Λεύκης Σαραντινού και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Γράφημα,...

    Το Πέρασμα – Χάρης Οικονομόπουλος

    Το «Πέρασμα» είναι το τρίτο βιβλίο του Χάρη Οικονομόπουλου το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή, μετά την «Τελευταία Πόρτα» και την «Αποκαθήλωση». Προσωπική άποψη:...

    Αστέρια στη Δαχτυλήθρα – Τζίνα Καρδιόλακα

    Από τις εκδόσεις Οσελότος, κυκλοφορεί το βιβλίο της συγγραφέως Τζίνας Καρδιόλακα «Αστέρια στη Δαχτυλήθρα». Προσωπική άποψη: Αγγελίνα Παπαθανασίου Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία, με χιούμορ, δράση,...

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) – Lucinda Riley

    Το δωμάτιο με τις πεταλούδες (απόσπασμα) - Lucinda Riley Στην αγγλική εξοχή η Πόουζι μεγάλωσε κυνηγώντας πεταλούδες με τον πατέρα της. Όταν τα χρόνια περνούν και...

    Ο γραφέας του παλατιού – Ahmet Ümit

    Στη σύγχρονη Τουρκία, η αρχαιολογική ανασκαφή φέρνει στο φως τις πινακίδες του γραφέα του παλατιού, Πατασάνα, που έζησε πριν σχεδόν τρεις χιλιετίες. Με έναν...