Σάββατο, 8 Αυγούστου, 2020
More
    Αρχική Συν Γραφής Λεγόμενα Η αξία της ανάγνωσης - Μέρος 2 - Η ανάγνωση είναι για...

    Η αξία της ανάγνωσης – Μέρος 2 – Η ανάγνωση είναι για το νου ότι η άσκηση για το σώμα

    -

    Η ανάγνωση είναι για το νου ότι η άσκηση για το σώμα

    Γράφει ο Γιώργος Σανιδάς

    Στη σειρά αυτή άρθρων θ’ ασχοληθούμε διεξοδικά κι αποκλειστικά με τη διαχρονική αξία της ανάγνωσης και το πώς μπορεί να την αγαπήσουν τα παιδιά και οι νέοι.

    Προέκυψε από το γεγονός πως στις μέρες μας, όπου όλοι σχεδόν οι λαοί κατέκτησαν το δικαίωμα της ελεύθερης ιδιωτικής ανάγνωσης, πολλοί άνθρωποι το απεμπολούν εύκολα σαν να πρόκειται για θέμα δευτερεύουσας σημασίας. Ειδικά στη χώρα μας (και θα εξηγήσουμε προσεχώς το γιατί), το κακό παράγινε και κάτι οφείλουμε να κάνουμε όσοι αγαπάμε ακόμα το διάβασμα, πριν να είναι πολύ αργά.  

    Κατ’ αρχήν πρέπει να αντιληφθούμε όλοι και να διαδώσουμε σε κάθε κατεύθυνση, πως το διάβασμα γενικά, αποτελεί τη σπουδαιότερη λειτουργία του ανθρώπου μετά την αναπνοή και συνδέεται άμεσα και άρρηκτα με την ύπαρξή και την εξέλιξή του ως σκεπτόμενο ον.

    “Η ανάγνωση είναι για το νου, ότι η άσκηση για το σώμα”, όπως υποστήριξε σοφά ο Έντισον.

    Να μάθουμε επίσης, ότι το δικαίωμα όλων στην εκπαίδευση πρώτα, και στην ελεύθερη ανάγνωση στη συνέχεια, κατακτήθηκε σχετικά πρόσφατα, κι όχι παντού, με αγώνες και θυσίες. Σε ό, τι αφορά τα παιδιά, υπάρχουν σοβαρότατες πιθανότητες να αγαπήσουν το διάβασμα, αν το αγαπούν οι μεγάλοι στο περιβάλλον τους.

    Εδώ, λοιπόν, θα ψάξουμε την ιστορία της ανάγνωσης, τις διακρίσεις της, τα πλεονεκτήματά της, το πού να στοχεύουμε διαβάζοντας, τι και πώς να διαβάζουμε, τι σημαίνει πνευματική καλλιέργεια, τι είναι το δημιουργικό διάβασμα, πώς θα κάνουμε τα παιδιά συνειδητούς αναγνώστες κι άλλα πολλά.

    Το ζητούμενο είναι να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό οπλοστάσιο επιχειρημάτων μέσα απ’ την πλήρη ανάλυση του θέματος, ώστε να γίνουμε αποτελεσματικοί πρεσβευτές μιας αλυσιδωτής προσπάθειας που θα έχει ως στόχο να ξαναφέρει την ανάγνωση στο προσκήνιο και να την κάνει μέρος της καθημερινότητας όλων.

    Αναμφισβήτητα “εν αρχή ην ο Λόγος” (ρήση απ’ το ξεκίνημα του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου). Η γλώσσα και τα αλληλένδετα παράγωγά της, γραφή κι ανάγνωση, αποτελούν τις σημαντικότερες ανακαλύψεις του ανθρώπου. Χωρίς αυτά δε θα υπήρχε επικοινωνία, πολιτισμός, πρόοδος, εξέλιξη. Οι επόμενες γενιές δε θα μπορούσαν να στηριχθούν στη συσσωρευμένη γνώση και εμπειρία των προηγούμενων για να δώσουν ώθηση στην κίνηση της ανθρωπότητας προς τα μπρος. Έτσι, το είδος μας θα ζούσε στα σκοτάδια της άγνοιας και δε θα διέφερε και πολύ απ’ το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο.

    3500 χρόνια πριν, στη Μεσοποταμία, 70 χιλιόμετρα νότια της Βαγδάτης, εκεί όπου αργότερα άνθισε η ξακουστή Βαβυλώνα, ξεκίνησε η ιστορία των βιβλίων με την ανακάλυψη της τέχνης της γραφής, ως μνήμη για εμπορικούς σκοπούς και επικοινωνία, χωρίς τη φυσική παρουσία των ανθρώπων και τους περιορισμούς του χωροχρόνου. Τότε άρχισαν οι άνθρωποι να σκαλίζουν πάνω σε πήλινες πινακίδες, σύμβολα που προορίζονταν για ανάγνωση.Η ανάγνωση όμως με την ευρεία έννοια, προηγήθηκε της γραφής καθώς θα μπορούσε να πει κανείς, πως η φύση αποτελεί ένα ανοιχτό βιβλίο για τα μάτια και τις λοιπές αισθήσεις του ανθρώπου. Έτσι η εικόνα, ταυτίζεται με την πρώτη-πρώτη εμπειρία διαβάσματος. Μπορούμε λοιπόν να συσχετίσουμε την πορεία της ανάγνωσης με τη διαδρομή του ανθρώπου από την ώρα που γεννιέται και δέχεται τα ερεθίσματα, οπτικά και άλλα, απ’ το περιβάλλον, ως την ώρα που κλείνει τα μάτια και σταματούν οι αισθήσεις του. Όλη μας η ζωή δηλαδή, θέλοντας και μη, συνδέεται με τη διαδικασία που ονομάζουμε ανάγνωση. Είναι πανταχού παρούσα και τα πάντα πληρούσα.

    Θα επανέλθουμε προσεχώς και διεξοδικότερα στην ιστορία της ανάγνωσης, στο επόμενο άρθρο όμως θα μιλήσουμε αποκλειστικά για τη χρησιμότητά της στον σύγχρονο άνθρωπο.   

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here