Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου, 2024
More
    ΑρχικήΛογοτεχνίαΕλληνική ΛογοτεχνίαΘαμμένα Λόγια - Έρικα Αθανασίου

    Θαμμένα Λόγια – Έρικα Αθανασίου

    -

    Η Έρικα Αθανασίου είναι δημοσιογράφος, εκπαιδεύτρια σε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, επιστημονική υπεύθυνη σε εκπαιδευτικά προγράμματα ενηλίκων. Όσον αφορά τη συγγραφική της σταδιοδρομία, οι πιο πολλοί θα γνωρίζετε ήδη την πλούσια βιβλιογραφία της. “Στο σταυροδρόμι της ημισελήνου”, “Η καταραμένη βρύση”, “Μυστήριο πίσω από τις σελίδες” είναι μόνο μερικοί από τους τίτλους των βιβλίων της.

    Προσωπική άποψη: Χρήστος Αζαριάδης

    Το «Θαμμένα Λόγια» αφορά κατ’ αρχάς μία γυναίκα. Μία γυναίκα που όλη της τη ζωή κακοποιείται με όλους τους πιθανούς τρόπους. Αν κάποιος βάλει στον νου του χτυπήματα και ραπίσματα με την κυριολεκτική έννοια, θα έχει διαπράξει το πρώτο του λάθος. Η πρωταγωνίστριά μας δέχεται το πρώτο πλήγμα με τη μητέρα της, που φεύγει από την οικογενειακή στέγη. Άγνωστοι οι λόγοι, αλλά το αποτέλεσμα είναι ότι την αφήνει με τον διεστραμμένο πατέρα της.

    Η μάνα μου με εγκατέλειψε την εποχή από όπου αρχίζουν οι αναμνήσεις μου. Γύρω στα εφτά μου χρόνια. Ο λόγος μπορεί να ήταν ο χαρακτήρας του πατέρα μου ή η φτώχεια του. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ήμουν εγώ… Εγώ από τη μεριά μου όταν μεγάλωσα προσπάθησα να παρακολουθήσω τη ζωή της. Τη δική της και των τριών αδερφών μου. Αγόρια όλα. Ίσως αυτό να ήταν που ήθελε. Να μη συμπαθούσε τα κορίτσια. Να ζήλευε το πόσο οι άλλοι με έβρισκαν όμορφη. Να φοβόταν τη σύγκριση όσο μεγάλωνα και μεγάλωνε κι αυτή. Να είχε δει ότι, όσο γινόμουν κοριτσάκι, το ενδιαφέρον του πατέρα μου στρεφόταν όλο και περισσότερο σε μένα. Ότι εμένα χάιδευε και σπάνια πια το χέρι του την άγγιζε.

    Τα συναισθήματα που βιώνει ο αναγνώστης δένουν κόμπο το στομάχι. Άλλωστε, πρόκειται μονάχα για ένα παιδί σε μία τρυφερή ηλικία, που αντί να πηγαίνει στο σχολείο και να παίζει με τους συνομηλίκους της, κλέβει λουλούδια από νεκροταφεία για να τα πουλήσει σε ταβέρνες, για να βγουν τα έξοδα του ποτού του πατέρα της. 

    Εκείνη την εποχή δεν γνώριζα ακόμα πολλά πράγματα, ήξερα όμως ότι, με το ελαφρύ φουστανάκι μου και το παλτό που άφηνε γυμνά τα πόδια μου, μπορεί να με έβρισκαν παγωμένη το πρωί. Αλλά ούτε αυτό με ένοιαζε. Δεν πρόλαβα όμως να κλείσω τα μάτια μου, γιατί ένιωσα τον πατέρα μου ξαπλωμένο πάνω μου. Για μια στιγμή πήγα να χαρώ. Δεν μ’ είχε συνηθίσει σε εκδηλώσεις αγάπης κι η ζέστη από το κορμί του άπλωσε μια ζέστη και στο δικό μου. Μόνο που το κορμί του δεν με αγκάλιαζε για να με ζεστάνει.

    Ακολουθούν ιδρύματα, ένας εξίσου κακοποιητικός σύζυγος, δύο παιδιά αδιάφορα και μία κοινωνία που αντιμετωπίζει επιδερμικά ένα θεμελιώδες καρκίνωμα στα σπλάχνα της, τόσο αρχαίο, όσο ο πολιτισμός ο ίδιος. Κι όμως, μέσα από τους μονολόγους της πρωταγωνίστριας βλέπουμε ότι ενώ είχε αρκετές ευκαιρίες να φύγει από την κόλασή της, επιστρέφει σε αυτήν. Επιστρέφει στην ασφάλεια αυτού που γνωρίζει από τα παιδικά της χρόνια. Του μαρτυρίου. Κάποιοι θα κάνουν λόγο για το Σύνδρομο της Στοκχόλμης. Αλλά λίγη σημασία έχει για τον αναγνώστη η διάγνωση. 

    Η πεμπτουσία αυτού του βιβλίου είναι ότι η Αθανασίου –χρησιμοποιώντας το δημοσιογραφικό της δαιμόνιο και τις περιγραφές των πολλών ανθρώπων που έχει γνωρίσει με την ιδιότητα της εκπαιδεύτριας ενηλίκων– αποτυπώνει στο χαρτί μια πραγματική ιστορία. Πράγματι, στο συγκινητικό ευχαριστήριο σημείωμά της αναφέρεται στη γυναίκα που, εν πολλοίς ή ολίγοις, είναι η πραγματική πρωταγωνίστρια. 

    Η συγγραφέας προσφέρει ένα οδοιπορικό, με κλιμακούμενη ένταση. Στο σασπένς του έργου, βοηθάει η χρήση απλής γλώσσας. Αυτό επιτυγχάνει δύο στόχους ταυτόχρονα. Ο πρώτος είναι ότι αυτές τις λέξεις θα χρησιμοποιούσε η πρωταγωνίστρια για να αφηγηθεί την ιστορία της. Από την άλλη, από την πλευρά του αναγνώστη καταφέρνει να τον βάλει σε ένα τρένο του λούνα παρκ που αναπτύσσει υψηλές ταχύτητες σε επικίνδυνες στροφές.

    Μην κάνετε το λάθος να θεωρήσετε τη γραφή της σκληρή. Αν θέλετε να κατηγορήσετε κάποιον, πιο εύστοχο θα ήταν να στρέψετε τα βέλη σας προς την κοινωνία, που είτε κάποια μέλη της κακοποιούν, είτε κάποια άλλα σιωπούν, αλλά σίγουρα τα περισσότερα αδιαφορούν. Γιατί έτσι διαιωνίζεται αυτή η μάστιγα. Μεγαλώνουν παιδιά που έχουν αλλάξει για πάντα εξαιτίας τέτοιων φαινομένων. Αυτό είναι το βιβλίο της Αθανασίου. Μία προσπάθεια να σπάσει αυτός ο φαύλος κύκλος. Και τέτοια βιβλία μας οδηγούν στον σωστό δρόμο.

    Πολυτελής η έκδοση του οίκου BELL. Η επιμέλεια ανήκει στην ενδελεχή Κατερίνα Ασήμου. Και γεμάτο νόημα το εξώφυλλο της Άννας Σταθοπούλου. Αψεγάδιαστη στο έργο της η Σωτηρία Αποστολάκη. 

    Περίληψη: Κάποιες ιστορίες είναι δύσκολο να ειπωθούν.

    Μέχρι να γίνει η αρχή…

    Απ’ όσο μπορώ να θυμηθώ, πάντα κατέστρεφα τις ευκαιρίες που μου δίνονταν. Δεν ξέρω ακόμα αν έφταιγα εγώ γι’ αυτό ή ήμουν θύμα των περιστάσεων. Ίσως, αν μπορέσω να διηγηθώ κάποτε ολόκληρη την ιστορία μου, να μπορέσω να καταλάβω τι έφτιαξε. Βέβαια, θα είναι πλέον αργά. Ελάχιστα πριν από το πολύ αργά. Οι ευκαιρίες έφυγαν και δεν άφησαν τίποτα πίσω. Ίσως όμως αυτή να είναι η πραγματική ευκαιρία μου. Να γίνω ηρωίδα. Με την εξιστόρησή μου να καταφέρω να συγκινήσω ανθρώπους που δεν ξέρω. Να εκδικηθώ ανθρώπους που ξέρω. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να πω τα πράγματα με το όνομά τους. Να αλλάξω τόσο ανεπαίσθητα τοποθεσίες και ονόματα, που να μην αφήσω καμία αμφιβολία ως προς αυτό για το οποίο μιλάω κι εκείνους στους οποίους αναφέρομαι.

    Η ιστορία μιας γυναίκας που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της απομονωμένη από όλους και όλα.

    Εκεί που η πραγματικότητα συναντά τη μυθιστοριογραφία και το κοινωνικό δράμα το αληθινό, συνεχιζόμενο έγκλημα, βρίσκονται τα Θαμμένα Λόγια.

    Στοιχεία Βιβλίου

    Θαμμένα Λόγια - Έρικα ΑθανασίουΤίτλος: Θαμμένα Λόγια

    Συγγραφέας: Έρικα Αθανασίου

    Εκδόσεις: BELL

    Σελίδες: 256

    ISBN: 9789606209093

    Ημερομηνία έκδοσης: Οκτώβριος 2022

    Επιμέλεια: Ζωή Τσούρα

    Επεξεργασία κεντρικής εικόνας: Νεκταρία Βαρσαμή-Πουλτσίδη

    Υποστηρίξτε το blog μας με μία δωρεά, πατώντας εδώ.

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    εισάγετε το σχόλιό σας!
    παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ