Σάββατο, 29 Φεβρουαρίου, 2020
More
    Αρχική Άρθρα Συνεργατών Θεατρικός συγγραφέας vs σεναριογράφος: Τι δυσκολίες αντιμετωπίζει ο καθένας και ποιες είναι...

    Θεατρικός συγγραφέας vs σεναριογράφος: Τι δυσκολίες αντιμετωπίζει ο καθένας και ποιες είναι οι συνθήκες που τους περιορίζουν όταν γράφουν;

    -

    Θεατρικός συγγραφέας vs σεναριογράφος: Τι δυσκολίες αντιμετωπίζει ο καθένας και ποιες είναι οι συνθήκες που τους περιορίζουν όταν γράφουν;

    Γράφει η Σοφία Αθανασοπούλου

    Όταν παρακολουθούμε ένα θεατρικό έργο ή μία τηλεοπτική σειρά, όλα όσα βλέπουμε μοιάζουν να κυλούν αβίαστα και να έχουν φυσιολογική ροή. Τις περισσότερες φορές είμαστε παθητικοί δέκτες, χωρίς να αναρωτηθούμε γιατί αυτό το οποίο βλέπουμε ή ο διάλογος τον οποίο ακούμε εξελίσσεται με ένα συγκεκριμένο τρόπο και σε τι εξυπηρετεί αυτό. Εκείνο όμως που είμαστε σε θέση να παρατηρήσουμε με μεγαλύτερη ευκολία είναι οι διαφορές που υπάρχουν στη μορφή ενός θεατρικού έργου και ενός σεναρίου ταινίας ή σειράς, αν και με μια πρώτη ματιά φαίνονται σαν δύο εργασίες σχεδόν όμοιες μεταξύ τους.

    Το βασικό χαρακτηριστικό το οποίο οφείλει να έχει στο μυαλό του ένας θεατρικός συγγραφέας όταν γράφει, είναι ο περιορισμός των σκηνικών. Το έργο του θα παρουσιαστεί σε ένα συγκεκριμένο χώρο, ο οποίος θα διακοσμηθεί με ένα συγκεκριμένο σκηνικό και ίσως κάποια έπιπλα. Συνήθως υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής κάποιων στοιχείων πάνω στη σκηνή ανάμεσα στα αποσπάσματα του έργου, χωρίς όμως αυτό να είναι δυνατό σε μεγάλη έκταση.

    Επομένως, ο θεατρικός συγγραφέας πρέπει να είναι σε θέση να εκφράσει όλα όσα θέλει μέσα από το έργο του, τοποθετώντας τους πρωταγωνιστές του σε ένα συγκεκριμένο χώρο και συχνά βάζοντάς τους να παρουσιάζουν παρελθοντικές καταστάσεις μέσα από μονολόγους και διαλόγους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι αρχαίες ελληνικές τραγωδίες, οι οποίες διαδραματίζονταν σε χρονικό διάστημα μίας ημέρας και περιγράφονταν τα γεγονότα ολόκληρων χρόνων μέσα από τα λόγια των ηρώων.

    Άλλο ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει όποιος γράφει θεατρικές παραστάσεις είναι η χρονική εξέλιξη της ιστορίας. Δεν είναι δυνατή η γρήγορη εναλλαγή των εικόνων, οι αναδρομές στο παρελθόν και οι μεταφορές στο μέλλον. Αν γίνει κάτι τέτοιο, θα χρειαστεί να αφιερωθεί μία ολόκληρη σκηνή του έργου για αυτό το σκοπό, η οποία θα απαιτήσει με τη σειρά της κάποιο χρόνο, αφού δεν μπορεί να διαρκέσει μόνο λίγα δευτερόλεπτα όπως θα συνέβαινε στην τηλεόραση ή τον κινηματογράφο.

    Ο σεναριογράφος από την άλλη πλευρά, έχει πολλές από τις ανέσεις τις οποίες δεν απολαμβάνει ο θεατρικός συγγραφέας. Έχει τη δυνατότητα να απεικονίσει καταστάσεις οι οποίες θα υλοποιηθούν σε εξωτερικό χώρο ή την ευκαιρία να μεταβαίνει από ένα μέρος σε ένα άλλο ή από μια σκέψη σε μια άλλη, με τη βοήθεια του μοντάζ. Το βασικό πρόβλημα που ίσως αντιμετωπίσει, είναι τα χρήματα τα οποία είναι διαθέσιμα για την παραγωγή του έργου και τα οποία ίσως δεν είναι αρκετά κάποιες φορές για να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες του. Παρόλο που έχει περισσότερες διευκολύνσεις κι αυτός με τη σειρά του περιορίζεται σε σύγκριση με το συγγραφέα ενός βιβλίου, ο οποίος είναι σε θέση να περιγράφει οποιαδήποτε εικόνα σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή, χωρίς να τον απασχολεί κανένα σκηνικό.

                   Θεατρικός συγγραφέας vs σεναριογράφος: Τι δυσκολίες αντιμετωπίζει ο καθένας και ποιες είναι οι συνθήκες που τους περιορίζουν όταν γράφουν;

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here