Ένα καθηλωτικό, αγωνιώδες θρίλερ/σπουδή στο ψυχολογικό τραύμα, στη θέληση για επιβίωση, στη χειριστικότητα, στην επιβολή και στη δυναμική της ισχύος. Ένα δραματικό μυθιστόρημα σασπένς, ειπωμένο από την οπτική γωνία των θυμάτων, εκείνων των τριών γυναικών. Η ήσυχη ένοικος της Clémence Michallon από τις Εκδόσεις Ψυχογιός.
Προσωπική άποψη: Χαρά Δελλή
Ο Έινταν Τόμας είναι το πρότυπο του καλού οικογενειάρχη και γείτονα, ο στοργικός πατέρας και συνάνθρωπος που βοηθά τους πάντες στην κωμόπολη όπου ζει, που όλοι τον αγαπούν και τον εκτιμούν, δίχως να φαντάζονται το έρεβος κάτω το προσωπείο του. Ένας κατά συρροήν δολοφόνος οχτώ θυμάτων, με φυλακισμένο το επόμενο στην αποθήκη του τα τελευταία πέντε χρόνια.
Ρέιτσελ, Σεσίλια, Έμιλι. Τρεις φωνές. Τρία θύματά του. Έχουν κάτι να σου πουν, κάτι να σου διηγηθούν. Θα τις ακούσεις;
Αυτές οι γυναίκες είδαν μια διαφορετική πλευρά του εαυτού του, βίωσαν το σκοτεινό του μυστικό. Η Ρέιτσελ είναι η μοναδική γυναίκα που κράτησε ζωντανή… Μέχρι που ο Έινταν και η Σεσίλια, η δεκατριάχρονη κόρη του, αναγκάζονται να μετακομίσουν και τότε ο θύτης βλέπει να ανατρέπεται όλο το σύστημα που έχει χτίσει.
Από την αρχή του μυθιστορήματος, ο Έινταν καλείται να πάρει την απόφαση είτε να σκοτώσει τη γυναίκα που κρατούσε φυλακισμένη στην αποθήκη του κήπου του για πέντε χρόνια ή να την πάρει να ζήσει μαζί του στο νέο του σπίτι και κάπως να την εμφανίσει στην κόρη του. Εκεί, το ίδιο το θύμα τον παροτρύνει να κάνει το δεύτερο. Το ποιος χειραγωγεί ποιον να αποφασίσει είναι τροφή για πρωτότυπη σκέψη.
Ο θάνατος από καρκίνο της γυναίκας του και η μετακίνηση αυτή θα δώσουν μια μοναδική ευκαιρία στη Ρέιτσελ να δραπετεύσει και να σωθεί. Μιας και η Σεσίλια έχει μεσάνυχτα του τι συμβαίνει στην αποθήκη του μπαμπά, μοιάζει σαν απρόσμενη σύμμαχος η γνωριμία μαζί της, όπως και με την Έμιλι, μια γυναίκα που ερωτεύεται τρελά τον Έινταν για βρεθεί πολύ κοντά στη μαύρη του αλήθεια που ενεδρεύει και ποτέ δεν κατευνάζεται.
Όταν είσαι κορίτσι, μαθαίνεις να μισείς τον ήχο της φωνής σου από πολύ νωρίς.
[…]
Μα ο Έινταν Τόμας δεν ήταν σαν τους άλλους ενήλικες. Δεν ήταν σαν κανέναν άλλον.
[…]
Δεν ήταν και ήταν τα πάντα. Ήταν στοιχειώδης ευγένεια και απέραντη καλοσύνη. Εκείνη τη στιγμή ένας φωτεινός κύκλος έπεσε πάνω σ’ ένα κρυμμένο κορίτσι, το έβγαλε από τη σκιά, του επέτρεψε να φανεί.
Πρόκειται για ένα ανάγνωσμα που βασίζεται στους χαρακτήρες του, στην ψυχοσύνθεσή τους, καθώς και στον τρόπο που χειρίζονται τα γεγονότα γύρω τους. Μέσω της τριπλής αφήγησης, εξερευνούμε διαφορετικές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης, της έμφυτης ανάγκης για επιβίωση, των άκρων και της ψυχικής δύναμης μέχρι να την πετύχει. Γιατί για να παλέψει για την επιβίωσή της η ηρωίδα πρέπει να πιστέψει ότι υπάρχει ακόμα κάτι στον έξω κόσμο που να αξίζει. Πρέπει να πιστέψει στο καλό παρά τη σκληρότητα που έχει αντιμετωπίσει. Θα αντέξει να μην φέρνει αντιρρήσεις, να μην προβάλει αντιστάσεις, να απολογείται χωρίς να έχει υποπέσει σε κάποιο σφάλμα, να υπομένει όσα της κάνει εκείνος;
Υπάρχουν φορές που δεν μπορεί να σε κοιτάξει. Φορές που σου λένε ότι κάπου μέσα του υπάρχει ακόμη λίγη ντροπή. Θαμμένη, πνιγμένη, αγνοημένη, αλλά πάντως ντροπή. Θέλεις να πιστεύεις ότι τον πιάνει πότε πότε. Θέλεις να πιστεύεις ότι τον καίει.
Η πλοκή σαν να είναι κάπως αργή, η δομή της ιστορίας αντισυμβατική, με κοφτή γραφή, γλαφυρές περιγραφές, παραστατικότητα, πρωτοτυπία, αγωνία, σκαμπανεβάσματα κι ανατροπές που επιβεβαιώνουν την πιο αποτρόπαιη πτυχή ενός ατόμου. Όμως η συγγραφέας επιτυγχάνει ένα απολαυστικά πολυδιάστατο παιχνίδι με το μυαλό του αναγνώστη.
Γοητεύεσαι από το όμορφο κλίμα του αρσενικού πρωταγωνιστή με την κοινότητα γύρω του. Κάποιες πτυχές της ζωής του μαγεύουν τους ανθρώπους και τους κάνουν να είναι ευγενικοί απέναντί του, χωρίς ποτέ να θέτουν υπό αμφισβήτηση τον χαρακτήρα του. Βιώνεις το σασπένς και την ένταση των ηρώων. Όσο κι αν ο Έινταν όμως έχει αναπτύξει ένα ολόκληρο σύστημα που του επιτρέπει να ξεφεύγει από τα εγκλήματά του, μετά τη σοβαρή διαταραχή των συνήθειών του, θα μπορέσει να αποτρέψει τη συντριβή των δύο κόσμων του; Και τότε, θα αποκτήσει υπερβολική αυτοπεποίθηση ή θα έρθει αντιμέτωπος με εμπόδια;
Η συνάντηση της κόρης με τη Ρέιτσελ γίνεται αφού έχουν βιώσει την απόλυτη μοναξιά η καθεμιά τους. Η μια απομονωμένη στο σκότος και η άλλη μετά την απώλεια της μητέρας της. Αυτό τις φέρνει κοντά. Και κάπου εκεί, εισβάλλει και η ερωτευμένη Έμιλι.
Τρεις οπτικές του ίδιου προσώπου. Η μία στα μάτια του βλέπει αυτόν που της προσφέρει ό, τι έχει ανάγκη, που τη φροντίζει. Η δεύτερη βλέπει ένα σέξι μα εσωστρεφή χήρο που βοηθά παντού και η τελευταία τον απαγωγέα και βιαστή της, τον δολοφόνο τόσων γυναικών, μα κι εκείνον που κρατά τη ζωή της στα χέρια του. Οι πολυπλοκότητές τους διαμορφώνουν εκείνον. Η δράση θα οδηγήσει στη δικαίωση;
Είσαι στον δρόμο. Είσαι ο δρόμος. Τα μάτια σου στην άσφαλτο, τα χέρια σου στο τιμόνι. Οδηγείς. Οδηγείς όπως οδηγούσε εκείνος τη μέρα που σ’ έκοψε σαν φυλλαράκι από χορτάρι στο δάσος και σε εξαφάνισε από τον κόσμο.
Σε δίδαξε καλά.
Η ζωή της Ρέιτσελ (που δεν ήταν Ρέιτσελ, έτσι την ονόμασε εκείνος) μηδενίζει. Μαζί και οι επιλογές τις, οι αποφάσεις τις. Τώρα υπάρχει μια ξένη, το δημιούργημά του, όπως ακριβώς εκείνος το επιθυμεί. Εδώ και πέντε έτη γνωρίζει μόνο όσα της λέει εκείνος. Τίποτα πέρα, τίποτα πάνω απ’ αυτόν. Κι αν το ξεχάσει αυτό, θα το πληρώσει με τη ζωή της. Δεν θα διστάσει να ξαναβάψει τα χέρια του με το αίμα της πια…
Σίγουρος την έχει διαλύσει, γνωρίζει ότι δεν θα δοκιμάσει να το σκάσει. Όμως δεν έχει συνειδητοποιήσει πως τόσα χρόνια εκείνη έχει μάθει να επιβιώνει. Κι αυτό την κράτησε ζωντανή, όχι εκείνος. Γι’ αυτό στο νέο σπίτι θα βρει μια σύμμαχο στο πρόσωπο της έφηβης κόρης του και θα προσπαθήσει να την προστατεύσει απ’ αυτό που είναι ο πατέρας της.
Γελάς ξανά. Με το ζόρι. Για χάρη της.
Αυτό σου κάνει. Δίχως να το θέλει, ο γλυκός κόσμος της εισχωρεί σιγά σιγά στον δικό σου. Σου στερεί τα πιο λεία, τα πιο σκληρά κομμάτια σου. Εκείνα που σε βοήθησαν να επιζήσεις στην αποθήκη. Τα σβήνει και τ’ αντικαθιστά με σκιές του προηγούμενου εαυτού σου. Της γυναίκας που μπορούσε ν’ αγαπάει. Που ανοιγόταν σε άλλους.
Που ήταν ευάλωτη. Που πληγωνόταν.
Το βιβλίο έχει κάποιες ομοιότητες με “Το δωμάτιο” της Emma Donoghue, αλλά μέχρι εκεί. Δεν περιέχει λεπτομέρειες των χώρων δράσης, δεν αναπτύσσει αίσθημα κλειστοφοβίας, μόνο άγχους για το πόσο θα καταπατηθεί το σώμα και το μυαλό της πρωταγωνίστριας.
Εν κατακλείδι, είναι εξαιρετική η χρήση της δομής των τριών αφηγηματικών γραμμών και η κλιμάκωσή τους προς τη σύγκλιση, κι ας επιλέγεται κατά κύριο λόγο το β’ πρόσωπο. Η εξέλιξη της ιστορίας καταντά αφόρητα προκλητική και ευφυής.
Περίληψη: Ο Έινταν Τόμας είναι ένας σκληρά εργαζόμενος οικογενειάρχης, ιδιαίτερα αγαπητός στη μικρή κωμόπολη όπου ζει. Είναι από τους ανθρώπους που δίνουν πάντα ένα χέρι βοήθειας, που έχουν πάντα έναν καλό λόγο για τον καθένα. Όμως έχει ένα σκοτεινό μυστικό: απάγει γυναίκες και τις σκοτώνει. Έχει ήδη διαπράξει οχτώ φόνους, και η Ρέιτσελ, φυλακισμένη σε μια αποθήκη, τρέμει πως θα είναι το επόμενο θύμα του.
Όταν η γυναίκα του Έινταν πεθαίνει από καρκίνο, αυτός και η δεκατριάχρονη κόρη του η Σεσίλια αναγκάζονται να μετακομίσουν. Σίγουρος ότι ύστερα από πέντε χρόνια αιχμαλωσίας η Ρέιτσελ έχει υποστεί αρκετή πλύση εγκεφάλου ώστε να μην αποπειραθεί να το σκάσει, ο Έινταν επιλέγει να την πάρει μαζί του και τη συστήνει στην κόρη του ως «φίλη φίλων» που έχει ανάγκη από στέγη. Όμως η Ρέιτσελ, που ξέρει να μάχεται και να επιζεί, βλέπει στο πρόσωπο της Σεσίλια μια σανίδα σωτηρίας και αρχίζει διστακτικά να χτίζει μια σχέση μαζί της. Τότε εμφανίζεται στη σκηνή η Έμιλι, που είναι τρελά ερωτευμένη με τον όμορφο χήρο. Θα μπει στην τροχιά της Ρέιτσελ και της Σεσίλια και θα πλησιάσει κι αυτή επικίνδυνα το φρικτό μυστικό του Έινταν.
Ένα δραματικό μυθιστόρημα σασπένς, ειπωμένο από την οπτική γωνία τριών γυναικών. Ένα αγωνιώδες θρίλερ και συνάμα μια οξυδερκής σπουδή στο ψυχολογικό τραύμα, στη θέληση για επιβίωση και στη δυναμική της ισχύος.
Στοιχεία βιβλίου
Τίτλος: Η ήσυχη ένοικος (The quiet tenant)
Συγγραφέας: Clémence Michallon
Μετάφραση: Γωγώ Αρβανίτη
Εκδόσεις: Ψυχογιός
ISBN: 978-618-01-5265-4
Σελίδες: 432
Ημερομηνία έκδοσης: 21/09/2023
Δημιουργία κεντρικής εικόνας: Νεκταρία Βαρσαμή-Πουλτσίδη