Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου, 2021
More
    Αρχική Βιογραφίες Μαρία Κάλλας: Γράμματα και αναμνήσεις - Μαρία Κάλλας (δια χειρός Tom Volf)

    Μαρία Κάλλας: Γράμματα και αναμνήσεις – Μαρία Κάλλας (δια χειρός Tom Volf)

    -

    Μαρία Κάλλας. Μία αξιόπιστη βιογραφία της μεγαλύτερης ίσως υψιφώνου του 20ού αιώνα μάς προσφέρει ο Τομ Βολφ μέσω της δικής της πρωτοπρόσωπης αφήγησης. Ο Τομ Βολφ δεν είναι επομένως ο συγγραφέας του παρόντος έργου – αντιθέτως, συγγραφέας θα πρέπει να θεωρηθεί η ίδια η Κάλλας.

    Προσωπική άποψη: Λεύκη Σαραντινού

    Ο Τομ Βολφ ήταν όμως αυτός ο οποίος με υπομονή και αγάπη συγκέντρωσε, μετέφρασε, ταξινόμησε και υπομνημάτισε τις επιστολές της Μαρίας. Είναι επίσης ο δημιουργός της γνωστής ταινίας Maria by Callas, καθώς επίσης και μεγάλος θαυμαστής και ακροατής της μουσικής της Κάλλας.

    Το παρόν αυτό πόνημα περιλαμβάνει έναν πρόλογο του Τομ Βολφ, καθώς και ένα γράμμα γραμμένο από τον ίδιο, το οποίο απευθύνεται στην ίδια την Κάλλας στην αρχή του βιβλίου και εξηγεί το πώς ο συγγραφέας παρακινήθηκε να μελετήσει τη ζωή της μεγάλης “Ντίβας”. Κατόπιν, σειρά έχει η αφήγηση των αναμνήσεων της ζωής της από την ίδια τη μεγάλη καλλιτέχνιδα, την οποία επιχείρησε μία φορά το 1957 και άλλη μία το 1977. Στο ενδιάμεσο μεταξύ των δύο αυτών αφηγήσεων παρεμβάλλονται ιδιόχειρες επιστολές της Κάλλας προς διάφορα πρόσωπα, όπως μουσικούς, συναδέλφους, διάσημους, φίλους, μαέστρους, τον πρώτο της σύζυγο Τζιοβάννι Μπαττίστα Μενεγκίνι, την αγαπημένη της δασκάλα στην Αθήνα, την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο, και μία μόνο προς τον έτερο αγαπημένο της, τον Αριστοτέλη Ωνάση. Λιγότερες είναι οι επιστολές που απευθύνονται στην ίδια την Κάλλας.

    Εξίσου κατατοπιστικοί στην παρακολούθηση της πορείας της ζωής και της καριέρας της μεγάλης σοπράνο είναι οι πίνακες, οι οποίοι περιλαμβάνουν τις παραστάσεις και τα ρεσιτάλ της ανά την υφήλιο, καθώς και το φωτογραφικό υλικό που τους συνοδεύει.

    Από τα παιδικά της χρόνια στη Νέα Υόρκη όπου γεννήθηκε και τα πρώτα της βήματα στο κλασικό τραγούδι, στην Αθήνα της Κατοχής και στα μαθήματα με τη σπουδαία ντε Ιντάλγκο, ο αναγνώστης θα κατανοήσει ποιες ήταν οι επιρροές που διαμόρφωσαν τη μεγάλη “Ντίβα”. Οπωσδήποτε θα εκπλαγεί με τη μεγάλη εργατικότητα της Κάλλας, η οποία συνόδευε το μεγάλο και πηγαίο ταλέντο της, και θα θαυμάσει τη μανία της να μην τραγουδάει στις μεγάλες σκηνές του κόσμου αν δεν αισθανόταν ότι μπορούσε να αποδώσει το 100% (ή έστω το 95%) των φωνητικών δυνατοτήτων της, μια μανία την οποία πλήρωσε ουκ ολίγες φορές με ζωηρές αποδοκιμασίες, όπως στη Ρώμη το 1958.

    Σκάλα του Μιλάνου, Royal Opera House του Λονδίνου, Παρίσι, Βερολίνο, Αθήνα, Βιέννη, ακόμα και Μεξικό και Αργεντινή, η μεγάλη σοπράνο δούλεψε εντατικότατα κατά τη δεκαετία του ’50, ερμηνεύοντας μοναδικά πολλούς γνωστούς ρόλους του διεθνούς ρεπερτορίου, όπως τη Μήδεια του Κερουμπίνι, την Τζιοκόντα του Πονκιέλλι, την Τραβιάτα του Βέρντι, την Τόσκα του Πουτσίνι. Η ίδια ξεχώρισε και ταυτίστηκε περισσότερο από όλες τις ηρωίδες που ερμήνευσε με τη Νόρμα του Μπελίνι, ηρωίδα την οποία υποδύθηκε συνολικά πάνω από ενενήντα φορές σε οκτώ χώρες.

    «Εκεί όπου τελειώνουν τα λόγια, αρχίζει η μουσική» είπε ο υπέροχος Χόφφμαν. Πράγματι, η μουσική είναι κάτι τόσο μεγάλο, ώστε δεν έχει νόημα να μιλάς γι’ αυτήν. Μπορείς, ωστόσο, πάντα να την υπηρετείς και να τη σέβεσαι ταπεινά. Για μένα, το τραγούδι δεν είναι πράξη αυτοεπιβεβαίωσης. Είναι απόπειρα ανύψωσης στα ουράνια, εκεί όπου όλα είναι αρμονία.

    Ο Τομ Βολφ μας επιτρέπει να δούμε για πρώτη φορά όχι τη Μαρία πίσω από την Κάλλας, αλλά τόσο τη Μαρία όσο και την Κάλλας να συνυπάρχουν ταυτόχρονα στους ρόλους που ερμήνευσε, στις φιλίες της, στις συνεργασίες της, αλλά και στην ερωτική της ζωή.

    Το βιβλίο αυτό εκπληρώνει, θα λέγαμε επομένως, την επιθυμία της ίδιας της Κάλλας να γράψει μία αυτοβιογραφία της, απαλλαγμένη από όλα εκείνα τα ψεύδη τα οποία κατά καιρούς έλεγαν γι’ αυτήν οι “κακές γλώσσες”. Την επιθυμία της αυτή δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει, αφού πέθανε ξαφνικά στο διαμέρισμά της στο Παρίσι το 1977 σε ηλικία 53 ετών.

    Ένα βιβλίο το οποίο αποτελεί φόρο τιμής στη μεγάλη καλλιτέχνιδα, το οποίο θα διαβαστεί άνετα και με μεγάλο ενδιαφέρον από μουσικούς και μη. Τολμώ να πω και εγώ όμως πως, ως δασκάλα φωνητικής, μουσικός, σοπράνο και φανατική ακροάτρια της υπέροχης αυτής τέχνης που λέγεται όπερα, το βιβλίο αυτό θα συγκινήσει ιδιαίτερα όσους σχετίζονται με οποιονδήποτε τρόπο με τη θεϊκή αυτή τέχνη. Επιπλέον, θα τους διαφωτίσει, αφού η μεγάλη Ελληνίδα σοπράνο αποκαλύπτει στις αναμνήσεις της κάποια βασικά σημεία της φτασμένης τεχνικής της στο τραγούδι, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμο οδηγό για τους νέους σπουδαστές του κλασικού τραγουδιού.

    Περίληψη:

    Μια μέρα θα γράψω την αυτοβιογραφία μου. Θα ήθελα να τη γράψω εγώ η ίδια, ώστε να φωτίσω καλύτερα τα γεγονότα. Έχουν ειπωθεί τόσο πολλά ψέματα για μένα…”

    Χάρη σε αυτό το βιβλίο που περιλαμβάνει επιστολές της μεγάλης υψιφώνου, καθώς και τις δύο απόπειρές της να γράψει τα απομνημονεύματά της (το 1957 και το 1977), η ευχή της Μαρίας Κάλλας γίνεται επιτέλους πραγματικότητα. Από τα δύσκολα παιδικά της χρόνια στη Νέα Υόρκη έως τα χρόνια του πολέμου και της Κατοχής στην Αθήνα, από τα δειλά πρώτα της βήματα στον κόσμο της όπερας έως την παγκόσμια αναγνώριση, τα σκάνδαλα και τις προσωπικές της δοκιμασίες, από την εξιδανικευμένη αγάπη της για τον σύζυγό της έως τον παθιασμένο έρωτά της για τον Ωνάση, αυτή η έκδοση δίνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε την πραγματικότητα πίσω από τον μύθο. Άλλοτε ξεδιπλώνεται μπροστά μας η Μαρία, μια γυναίκα ευαίσθητη και εύθραυστη, και άλλοτε ο θρύλος Κάλλας, συχνά θύμα του μεγάλου ονόματός της, σε συνεχή αγωνία για την κατάσταση της φωνής της, έως και τον πρόωρο θάνατό της, σε ηλικία μόλις 53 ετών, στη μοναξιά του παρισινού διαμερίσματός της. Η συναρπαστική και γοητευτική αυτοπροσωπογραφία της μεγαλύτερης φωνής του 20ού αιώνα.

    Μαρία Κάλλας: Γράμματα και αναμνήσειςΣτοιχεία βιβλίου

    Τίτλος: Μαρία Κάλλας. Γράμματα και αναμνήσεις

    Συγγραφέας: Μαρία Κάλλας (δια χειρός Tom Volf)

    Εκδόσεις: Πατάκη

    ISBN: 9789601691398

    Σελίδες: 496

    Ημερομηνία έκδοσης: 12/2020

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here