Γράφει η Σοφία Αθανασοπούλου

Πώς μπορεί να ωφελήσει τους μαθητές η συγγραφή ιστοριών την ώρα του μαθήματος; Το μάθημα της λογοτεχνίας στο σχολείο συχνά δεν αξιοποιείται στο μέγιστο δυνατό βαθμό από τους διδάσκοντες, αφού αυτό θα απαιτούσε περισσότερες διδακτικές ώρες κάθε εβδομάδα.

συγγραφή ιστοριώνΕπίσης, δεν θεωρείται ως ένα από τα «βασικά» μαθήματα και η ιδιαιτερότητά του δεν επιτρέπει να δοθεί έμφαση σε αυτό. Ωστόσο, ένα βασικό επιπλέον στοιχείο θα μπορούσε να προστεθεί, το οποίο θα έκανε πιο έντονο το χαρακτήρα του μαθήματος. Αυτό είναι η συγγραφή ιστοριών από τους μαθητές μέσα στην τάξη.

Σε περιπτώσεις στις οποίες πραγματοποιείται αυτή η διαδικασία, ο εκπαιδευτικός, αφού εξηγήσει τα στοιχεία τα οποία χρειάζεται να περιλαμβάνονται στα κείμενα ή το λογοτεχνικό είδος που αυτά θα ακολουθούν, ζητά από τους μαθητές να γράψουν κάτι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, περίπου δέκα λεπτών. Στη συνέχεια τα κείμενα συγκεντρώνονται και διαβάζονται ανώνυμα μπροστά σε όλους, χωρίς να γίνονται επισημάνσεις για τυχόν λάθη στον τρόπο γραφής ή έκφρασης.

συγγραφή ιστοριώνΜέσα από τα κείμενα οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν σκέψεις οι οποίες δεν θα ήταν εύκολο να εκδηλωθούν με άλλο τρόπο. Επιπλέον, οι μαθητές αναγνωρίζουν την ομορφιά και τη χαρά που τους προσφέρει η δημιουργία ενός δικού τους κειμένου και ίσως κάποιοι από αυτούς συνειδητοποιήσουν ότι αυτή είναι μια δραστηριότητα που τους έλκει.

Έχει παρατηρηθεί μέσα από μαθητικούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς ή άλλες ανάλογες δραστηριότητες, ότι μαθητές οι οποίοι δεν έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα μαθήματα και δεν είχαν καλές επιδόσεις στο σχολείο, παρουσίασαν αξιέπαινα έργα. Με αντίστοιχο τρόπο, είναι πιθανό να παρουσιαστούν αξιόλογα κείμενα και μέσω της συστηματικής συγγραφής κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Όσον αφορά το διαδικαστικό τμήμα αυτής της προσπάθειας, το σύντομο χρονικό διάστημα το οποίο προσφέρεται προκαλεί πίεση στο συγγραφέα η οποία αποδεικνύεται παραγωγική. (Αν δοθούν ώρες για την ίδια διαδικασία, το αποτέλεσμα δεν θα είναι τόσο καλό.) Η ανωνυμία επιτρέπει στους δημιουργούς να εκφραστούν άφοβα, αφού απαλλάσσονται από τις πιθανές αρνητικές κριτικές ή τα κακοπροαίρετα σχόλια των ακροατών.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here