Σάββατο, 10 Απριλίου, 2021
More
    Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη - Δέσποινα Κασάπα

    Συνέντευξη – Δέσποινα Κασάπα

    -

    Συνέντευξη – Δέσποινα Κασάπα

    Σήμερα, στους Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών, φιλοξενούμε μια νέα συγγραφέα, την κυρία Δέσποινα Κασάπα, με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου της για παιδιά «Βυθός ώρα μηδέν» από τις Εκδόσεις Οσελότος.

    Συνέντευξη

    Ρωτάει η Αγγελίνα Παπαθανασίου

    Καλησπέρα. Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε. Η ιδιότητά σας ως εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και η καθημερινή σας επαφή με τα παιδιά ήταν οι αφορμές για να ασχοληθείτε με τη συγγραφή;

    Δ.Κ.: Καλησπέρα σας! Πράγματι, η ενασχόλησή μου με τα παιδιά ως εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και η καθημερινή μου επαφή ήταν η αφορμή να ασχοληθώ με τη συγγραφή και ιδιαίτερα με τη συγγραφή παραμυθιού. Πιστεύω ότι το παραμύθι ψυχαγωγεί και διδάσκει τα παιδιά, αναπτύσσει τη φαντασία τους, συμβάλλει στη συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Μέσα από τους ήρωες του παραμυθιού, τα παιδιά διδάσκονται κοινωνικά αποδεκτές συμπεριφορές και βρίσκουν λύσεις ώστε να αντιμετωπίζουν προβλήματα παρόμοια με των ηρώων τους.

    Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Eκδόσεις Οσελότος το βιβλίο σας «Βυθός ώρα μηδέν». Ένα βιβλίο που αναφέρεται στον σχολικό εκφοβισμό. Ποια ήταν η αφορμή για να γεννηθεί αυτό το βιβλίο;

    Βυθός ώρα μηδέν
    Συνέντευξη – Δέσποινα Κασάπα

    Δ.Κ.: Πριν χρόνια είχε πολιορκήσει το μυαλό μου η συγγραφή ενός παραμυθιού με θέμα τον εκφοβισμό. Είχαν γεννηθεί οι ήρωές του κι έμενε να πλεχτεί η ιστορία, η οποία είχε ήδη ξεκινήσει το ταξίδι της. Ως παιδαγωγός με πολλά χρόνια εμπειρίας στην εκπαίδευση, παρατηρούσα στα σχολεία φαινόμενα εκφοβισμού. Αφορμή λοιπόν ήταν το γεγονός αυτό. Ήθελα μέσα από το παραμύθι μου να περάσει στα παιδιά το μήνυμα: «Όχι στον εκφοβισμό – Μιλάω και δεν φοβάμαι». Επίσης, μέσα από τις δράσεις και τα παραδείγματα των ηρώων του παραμυθιού, να καταλάβουν οι μικροί αναγνώστες τις αξίες της αλληλεγγύης, της συνύπαρξης και της αποδοχής της ιδιαιτερότητας. Ταυτόχρονα, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν το παραμύθι μου ως εκπαιδευτικό εργαλείο για την πρόληψη της βίας.

    Στο βιβλίο σας παρουσιάζετε όλες τις μορφές της βίας που μπορεί ένα παιδί να δεχτεί (λεκτική, ψυχολογική, σωματική). Το μήνυμα που περνάτε είναι να μιλήσουν ανοιχτά για αυτό που τους συμβαίνει. Πόσο εύκολο είναι αυτό πρακτικά όταν τα θύματα βρίσκονται σε κατάσταση πανικού, τρόμου;

    Δ.Κ.: Τα παιδιά πρέπει να μιλάνε ανοιχτά γι’ αυτό που τους συμβαίνει. Έτσι θα μπορέσουν να βοηθήσουν τον εαυτό τους αλλά και τους άλλους, γιατί ο εκφοβισμός δεν είναι μόνο ατομικό πρόβλημα αλλά κοινωνικό φαινόμενο. Ως γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να μάθουμε στα παιδιά μας να εκφράζονται, να μας ενημερώνουν όταν δυσφορούν, να αναζητούν λύσεις και βοήθεια στο περιβάλλον τους, να διαχειρίζονται τις δυσκολίες τους και να αναζητούν ευκαιρίες. Αυτές οι δεξιότητες συνθέτουν την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση. Τα παιδιά μπορούν να εκπαιδευτούν και να αριστεύσουν σε αυτές τις δεξιότητες. Η κατάκτηση αυτών των δεξιοτήτων προάγει την ψυχοκοινωνική υγεία των παιδιών. Όταν είναι μικρής ηλικίας, τα παιδιά απευθύνονται συνήθως στους γονείς. Σε μεγαλύτερη ηλικία στους δασκάλους και ειδικότερα στην εφηβεία αναζητούν βοήθεια και συμβουλές από τους φίλους ή τους καθηγητές.

    Διαβάστε την άποψή μας για το βιβλίο: Βυθός ώρα μηδέν

    Συνήθως, τα παιδιά-θύτες είναι στην πραγματικότητα τα ίδια θύματα οικογενειακής βίας ή αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα στην οικογένεια. Ως εκπαιδευτικός πιστεύετε ότι η παρουσία ψυχολόγου στα σχολεία είναι απαραίτητη για την αποφυγή περιστατικών βίας;

    Δ.Κ.: Συνήθως τα παιδιά-θύτες είναι στην πραγματικότητα τα ίδια θύματα οικογενειακής βίας, ή αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα στην οικογένεια. Αν δεν αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα εκφοβισμού σε μικρότερη ηλικία, τα παιδιά-θύτες θα εξακολουθήσουν και ως ενήλικες να συμπεριφέρονται με τέτοιο τρόπο που να προσβάλλει τον συνάνθρωπό τους στον οικογενειακό, εργασιακό χώρο και αλλού. Από την άλλη, τα παιδιά-θύματα πρέπει να μιλούν, να μην ντρέπονται να το βγάλουν από μέσα τους αυτό που τους ενοχλεί, γιατί θα τους βασανίζει σε όλη την ενήλικη ζωή τους. Για όλους τους παραπάνω λόγους είναι απαραίτητη η παρουσία ψυχολόγου στα σχολεία για την αποφυγή περιστατικών βίας. Τα τελευταία χρόνια σε κάποια σχολεία, όχι σε όλα, έχει συσταθεί ομάδα που αποτελείται από ψυχολόγο και κοινωνική λειτουργό, οι οποίοι έρχονται μία φορά την εβδομάδα και έχουν αρμοδιότητα την εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των μαθητών και της σχολικής κοινότητας. Στις σχολικές μονάδες που δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, η ομάδα αυτή για την υποστήριξη των μαθητών συνίσταται από εκπαιδευτικούς.

    Το πρώτο σας βιβλίο αναφέρεται στον σχολικό εκφοβισμό. Ποια είναι τα θέματα στα οποία θα θέλατε να αναφερθείτε στα επόμενα βιβλία σας;

    Δ.Κ.: Ως εκπαιδευτικός –και μάλιστα με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή– είμαι ευαισθητοποιημένη σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις μαθησιακές δυσκολίες, με παιδιά με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές δυνατότητες, με τη διαφορετικότητα. Στα επόμενα βιβλία μου θα ήθελα να αναφερθώ στη διαφορετικότητα. Ζούμε πλέον σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, που έχει ως αποτέλεσμα την ετερογένεια, τη διαφορά σε εθνικότητα, γλώσσα, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Πρέπει τα παιδιά να μάθουν να σέβονται το διαφορετικό, να μην το απορρίπτουν, αλλά να το αγκαλιάζουν και να το αποδέχονται.

    Αυτή την περίοδο υπάρχουν νέοι ήρωες που σας βασανίζουν γλυκά και περιμένουν υπομονετικά να πάρουν σάρκα και οστά;

    Δ.Κ.: Βέβαια, πάντα θα υπάρχουν ήρωες, όσο υπάρχουν παραμύθια. Αυτήν ιδιαίτερα την περίοδο της καραντίνας έρχονται γλυκά γλυκά στον ύπνο μου, στον ξύπνιο μου και τριβελίζουν το μυαλό μου, συνομιλούν μαζί μου και περιμένουν καρτερικά να πάρουν σάρκα και οστά.

    Λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη συνέντευξη, θα θέλατε να πείτε κάτι στους αναγνώστες μας με αφορμή την 6η Μαρτίου που έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού;

    Δ.Κ.: Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα σχολεία. Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει κατανοήσει το γεγονός ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα σε θέματα πρόληψης και προαγωγής της υγείας των μαθητών/μαθητριών, γι’ αυτό καθιέρωσε την 6η Μαρτίου ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο. Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές, μαθήτριες και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις. Με αφορμή την ημέρα αυτή, καλούνται οι σχολικές μονάδες να κάνουν δράσεις-συζητήσεις-εκδηλώσεις (π.χ. βιβλιοπαρουσιάσεις, προβολές ταινιών, εικαστικά εργαστήρια, διαδραστικές ομιλίες, βιωματικά σεμινάρια κ.ά.) με στόχο την ευαισθητοποίηση σε θέματα βίας και σχολικού εκφοβισμού.

    Σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας και σας εύχομαι να είναι καλοτάξιδο το βιβλίο.

    Δ.Κ.: Κι εγώ σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία και για τη δυνατότητα που μου δώσατε να γίνει γνωστό το βιβλίο μου!

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here